رئیس​جمهور هنگام ارائه لایحه بودجه 90 به مجلس از نمایندگان خواست تا انسجام این لایحه را به هم نزنند.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی​نژاد هنگام ارائه لایحه بودجه 90، چندین بار با نمایندگان به شوخی پرداخت.

رئیس جمهور با بیان اینکه بودجه سال 90 را در شرایطی تقدیم مجلس می​کنم که کشور و انقلاب در شرایط بسیار مناسب و آماده​ای قرار دارد، ادامه داد: همه زمینه​ها برای جهش​های اجتماعی و سیاسی آماده است و مقرارت و قوانین لازم تصویب شده است. کما اینکه قانون برنامه پنجم نیز در اختیار است.

وی فضای عمومی کشور را فضای امید و نشاط برای پیگیری آرمان​های انقلاب خواند که همبستگی بی نظیری نیز در آن حاکم است.

رئیس​جمهور با بیان اینکه مردم و مسئولان به سمت قله​های پیشرفت در حال حرکتند، لایحه بودجه 90 را بر اساس قانون برنامه و سیاست​های ابلاغی رهبری و اهداف سند چشم انداز 20 ساله خواند و گفت: این اولین بودجه در قانون برنامه پنجم است.

احمدی نژاد در ادامه به برخی ویژگی​های بودجه سال 90 اشاره کرد که تاکید و توجه بر عدالت، تاکید و توجه جدی به کاهش فاصله طبقاتی یکی از آنها بود. «توجه و تاکید بر رشد فضایل اخلاقی»، «ادامه تمرکز زدایی از مرکز و تهران»، «توجه به فضای کسب​ و کار»، «پشتیبانی و تاکید بر توانمند سازی بخش مردمی و تعاونی در بخش فرهنگ و اقتصاد و سیاست»، «تاکید بر همبستگی ملی» و «توجه بر اعتلای هویت اسلامی و ایرانی» از دیگر ویژگی های این لایحه بودند که رئیس​جمهور به آنها اشاره کرد.

وی با تاکید بر رویکرد اشتغالزایی لایحه بودجه 90، از لزوم تامین منابع مالی لازم در این باره سخن گفت و افزود: بر اساس برآوردهای ما، حدود 2 میلیون و 400 هزارنفر متقاضی شغل دارم که تا پایان سال 92 سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به این جمعیت اضافه شده و بعد به 800 هزار نفر کاهش می​یابد. تا پایان امسال یک میلیون و 800 هزار نفر شغل ایجاد می​کنیم.

رئیس​جمهور به محدودیت ایجاد شده در صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گلایه آمیز گفت که به این ترتیب دست دولت برای حمایت از بخش کشاورزی کم شده و نمی​تواند هم پایه بخش صنعت از آن حمایت کند.

او با بیان اینکه دولت می​خواهد دغدغه مسکن را از فهرست دغدغه​های مردم حذف کند، از نگاه ویژه لایحه بودجه 90 به تامین مسکن مردم سخن گفت.

«خبر خوشحال کننده» رئیس​جمهور برای همه نمایندگان هم این بود که سهم اعتبارات عمرانی دارای یک جهش است تا طرح​های نیمه​کاره در سفرهای استانی و غیراستانی به اتمام برسد که 47 هزار و 500 میلیارد تومان است و هرچه مجلس برآن بیافزاید، دولت آن را اجرا خواهد کرد.

وی افزود: برای این کار می​توان از بودجه​های اضافی از جمله از بودجه جاری مجلس زد! وی با لحنی مزاح گونه گفت که خوب است از خود مجلس شروع کنیم؟

احمدی​نژاد لایحه بودجه 90 را شفاف و منسجم و ساده خواند که کمترین بندها و تبصره​ها را شامل شده و عبارات تکراری در آن حذف شده است.

وی با بیان اینکه طی 4-5 سال اخیر قوانین مهم و مادر با همکاری خوب مجلس و دولت در سیاست​های اصل 44، قانون مدیریت خدمات کشوری، هدفمندسازی یارانه​ها و قانون برنامه تصویب شده است، گفت: با وجود چنین قوانین مادری لازم نیست که هر سال قوانین جدیدی تصویب کنیم و به متن آن بیافزاییم.

او با بیان اینکه دولت با همکاری مجلس به دنبال ساختن کشور است و توجهی به شعارهای بدون پشتوانه ندارد، خواستار آن شد که نمایندگان با همین نگاه به لایحه دولت بنگرد و نیازی به نوشتن یک لایحه جدید در مجلس نیست، چون همه جهت​گیری​ها و نیازهای کشور در این لایحه دیده شده و با برنامه و سیاست​ها مطابقت دارد.

رئیس جمهور از نمایندگان خواست به گونه​ای لایحه بودجه 90 را تصویب کنند که انسجام آن حفظ شود و ادامه داد: لایحه​ای که انعطاف لازم برای جذب سرمایه بیشتر را هم دارد. اگر انسجام بودجه حفظ شود، انشالله به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

در پایان سخنان رئیس​جمهور، نمایندگان از احمدی​نژاد پرسیدند که رقم لایحه بودجه چقدر است؟ و او باز به شوخی گفت «رقم بودجه را می​خواهید چکار؟!»

البته وی، سپس لحنی جدی گرفت و به این سوال اینگونه پاسخ داد: بودجه عمومی دولت 176 هزار و 993 میلیارد تومان است که از این مقدار 15 هزار میلیارد تومان درآمد هزینه اختصاصی، 25400 هزار تومان تملک دارایی مالی است ولی در عمل آنچه که دولت مدیریت می​کند «89 هزار میلیارد تومان هزینه​ای و بیش از 47 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه عمرانی است». هدفمند کردن یارانه​ها هم پیش بینی شده است. در سال 90 هم هدفمند کردن یارانه​ها را با همین قدرت ادامه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه 90 در جیب هم جا می​شود، ادامه داد: این لایحه یک بودجه چند صفحه ای است که انشالله با تصویب این بودجه عالی و مترقی و سازنده عید نوروز را با خانواده​هایتان خواهید گذراند.

احمدی نژاد به مزاح​های خود اینگونه ادامه داد که «بدون تصویب لایحه بودجه 90 شما را تو خانه راه نمی​دهند!»

/30111

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
    0 0
    نمایندگان دقت کنند که «اگر انسجام بودجه حفظ» نشود، دولت قول نداده که همه تعهدات را عمل کند. لذا بیخود وقت خود را نگیرند، زود تصویب کننده بروند کمک منزل برای خانه تکانی!
  • بدون نام IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
    0 0
    دیر اوردن که دقیق بررسی نشه...به نظر من که باید نمایندگان موشکافانه عمل کنند.