۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۵

اگر قذافی به روی وفاداری سربازان خود حساب کند می تواند لیبی را به سمت جنگ داخلی ببرد.

روبرت بیر
درز اطلاعات از امروز لیبی سخت تر از گذشته شده است. هیچ کس نمی داند دقیقا در طرابلس چه فاجعه ای در حال جریان است. اما منبعی در پایتخت لیبی و نزدیک به قذافی تاکید می کند که اوضاع در این کشور آفریقایی می رود تا بدتر از قبل شود. قذافی تنها شعار قتل عام نداده بلکه می رود تا از ابزار نفت برای مهار فشارهای داخلی و انتقادهای خارجی از دولتش استفاده کند. سرهنگ برای تحت فشار قرار دادن معترضان دستور تخریب لوله های نفتی را به ماموران امنیتی خود داده است . قرار است در شرایط وخیم تر شدن اوضاع ماموران امنیتی چند خط لوله نفتی را منفجر کنند، حرکتی که منجر به نشت نفت به بنادر مدیترانه می شود. اما هدف قذافی از این حرکت چیست؟ قبایل و طوایف معترض در مقام انتخاب قرار می گیرند: یا قذافی یا آشوب و هرج و مرج ؟

دو هفته پیش بود که همین منبع مطلع با قاطعیت تاکید کرد که خیزش عمومی در مصر و تونس هرگز به لیبی سرایت نخواهد کرد. این باور بسیاری از مقامات در لیبی بود . همگان تاکید داشتند که قذافی با تمام روسای قبایل عهد اخوت دارد . همان هایی که وی را به قدرت رساندند و در 41 سال گذشته حفظ کردند همچنان از وی حمایت خواهند کرد. انچه در حداقل 72 ساعت گذشته رخ داد نشان داد که این باورها به کلی غلط است . در تمام این سالها قذافی برای بقای در قدرت تنها به وفاداری قبایل امیدوار بوده و بس. اکنون نیز در این شرایط بحرانی تنها چیزی که می توانست و می تواند او را در قدرت نگاه دارد همین دوستان در قبایل هستند. همان ها که سرهنگ با عنوان برادر از آنها یاد می کند. با این همه امروز قذافی تنها وفاداری 5 هزار سرباز را در چنته دارد . این 5 هزار نفر در حقیقت همان هایی هستند که سرهنگ یک به یک انتخاب و در این سالها تربیت کرده است.در میان این 5 هزار نفر گردانی است که رهبری آن را پسر دوم قذافی بر عهده دارد . قذافی در گفتگوهای خصوصی با افسران امین خود تاکید کرده که می داند نمی تواند با تکیه بر نیروی نظامی در قدرت باقی بماند اما کاری می کند که سران قبایل و طوایف از خیانت خود به وی پشیمان شوند.هشدار امروز قذافی هم عیان است: لیبی را تبدیل به سومالی دوم می کنم. من توان مالی و نظامی کافی برای جنگیدن در دراز مدت را در اختیار دارم. قذافی دستور آزادی برخی زندانیان را از زندان های لیبی داده نه به امید آرام کردن اوضاع بلکه به امید آنکه این افراد هم سهم خود را در خلق هرج و مرج در لیبی طغیان کرده علیه سرهنگ بازی کنند. قذافی لیبی را آنچنان نابسمان خواهد کرد که هیچ کس جز خود او عنان این کشور را در دست نگیرد.

برای درک معمر قذافی باید به عمق ذهن او نفوذ کرد. وی به شدت از جانب رسانه ها احساس خیانت می کند، رسانه هایی که وی اعتقاد دارد در حقیقت بیشترین سهم را در تحریک عمومی بر عهده دارند . قذافی به شدت کینه قطر را به دلیل به راه اندازی شبکه الجزیره در دل دارد. سرهنگ اصرار دارد که الجزیره با انگیزه های سیاسی دست به تخریب او زده است . دیکتاتور از غرب هم دلگیر است چرا که احساس خیانت می کند. قذافی در چند روز اخیر به سفارت خانه های اروپایی هشدار داد که اگر سرهنگ سقوط کند شما شاهد موجی از مهاجران غیرقانونی خواهید بود .

نزدیکان به قذافی در این خصوص می گویند: وی رهبری مبتلا به افسردگی است و البته غیرمنطقی. او عزم خود را جزم کرده که لیبی را به سومالی دیگر بدل کند و شاید این ادعای او در این بازده زمانی چندان واقع بینانه به نظر نرسد اما حقیقت است . همزمان اگر قذافی به روی وفاداری سربازان خود حساب کند می تواند لیبی را به سمت جنگ داخلی ببرد.
تایم 22 فوریه / ترجمه : سارا معصومی

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =