۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵

ویژه نامه خبرآنلاین به مناسبت درگذشت استاد دکتر ابوالقاسم گرجی / یادداشتی از دکتر گودرز افتخار جهرمی، رییس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی

ابوالقاسم گرجی فقیه عالیقدری بود و از این جهت نوشته‌هایش استدلالی است. هنر استاد این بوده است که پایگاهش را دانشگاه انتخاب کرد و نوشته‌های خود را به زبان ساده و به نحوی که دانشجویان حقوق هم به خوبی می‌توانند از آنها استفاده کنند، نگارش کرده است. وقتی انسان نوشته‌های ابوالقاسم گرجی را می‌خواند، متوجه می‌شود که همگی عمیق، تحقیقی و پژوهشی هستند.

ابوالقاسم گرجی در بسیاری از موارد در کتاب‌هایش از نوشته‌های فقهای اهل سنت استفاده کرده و نظریات آنها را نوشته و اختلافات بین امامیه و فقهای اهل سنت را در بسیاری از موارد نقل کرده است. تالیفات دکتر گرجی نشان دهنده اوج دانش و معرفت او ست. وی تالیفات مفصلی در چند جلد در علم اصول دارند که هنوز به چاپ نرسیده است و صاحب ده‌ها مقاله علمی هستند که برخی از آنها هنوز زیر چاپ نرفته است.

دکتر گرجی در نجف از محضر درس فقیه بزرگی مانند آیت‌الله خویی بهره برده بود و امروزه نیز برخی افرادی که در حوزه علمیه قم مرجع هستند از شاگردان ابوالقاسم گرجی در مدرسه مروی بودند.

به یاد دارم زمانی که اساتید قدیمی دانشگاه تهران از این دانشگاه رفتند در بسیاری از موارد جانشینان خوبی برای آنها پیدا نمی‌شد؛ اما دکتر گرجی به خوبی توانست جای اساتید فقه و حقوق را پر کند. یکی از ویژه گی های ممتاز او در عین بزرگی مقام علمی این بود که استاد نسبت به دانشجویان و اساتید بسیار متواضع بود .

امروز از دست دادن او برای جامعه علمی ما به واقع جسرانی است که در این عصر جبران نشدنی خواهد بود.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسرین IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 0
    خدا استادگرامی دکتر گرجی رو بیامرزه. ما دانشجویان دهه شصت دانشکده حقوق دانشگاه تهران چقدر خاطرات خوب از ایشان داریم و چقدر از ایشان آموختیم.
  • عباس سعيدي IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 0
    بر شاگردان فرهيخته اوست كه راه اورا در دانشگاه وحوزه ادامه دهند وبر تلوء لوء روح ملكوتي اين استاد والا وارزشمند در بسط فقه محمد وآل محمد صلي الله عليه وآله مجاهده نمايند وكرسي درس اورا در دانسگاه كما كان بر پا دارند. انشاء الله