۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۰

چگونه می‌توان با طلاق کنار آمد و آن را مدیریت کرد.

ابوالفضل کریمی: معمولاً بسیاری از ما همیشه مشکلات را برای دیگران می‌بینیم و تصور نمی‌کنیم ممکن است روزی ما هم به معضل جدایی و طلاق دچار شویم. اما به هر حال بسیاری از زوج‌های جوان و حتی بسیاری از افراد میانسال و سالمندان در دوره‌ای از زندگی خود احساس می‌کنند دیگر نمی‌توانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند و چاره‌ای جز پایان دادن به این رابطه نمی‌بینند.

اما نکته مهم این است که بعد از این که طلاق اتفاق افتاد چگونه می‌توان با آن کنار آمد و آن را مدیریت کرد. همیشه به یاد داشته باشید اگر شما زندگی بعد از طلاق خود را مدیریت نکنید شخص دیگری این کار را خواهد کرد. این که زندگی بعد از طلاق شما چگونه باشد کاملاً به خود شما بستگی دارد. در مرحله اول شما باید یاد بگیرید چگونه آینده خود را مدیریت کنید و با شرایط جدید کنار بیایید. به یاد داشته باشید حداقل برای مدتی شما تنها مسئول اداره زندگی خود هستید، پس سعی کنید به خوبی از عهده این مسئولیت بیرون بیایید. به هر حال حتماً در زندگی خود با مشکلاتی روبه‌رو شدید که مجبور به طلاق شدید. تأسف خوردن برای گذشته و مرور بایدها و نبایدها کاری است که شما باید سال‌ها قبل از بروز طلاق در زندگی خود به آن فکر می‌کردید.

فکر کردن به این موضوعات جز این که شما را روز به روز از زندگی عادی و طبیعی خود خارج کند و احساس ناامیدی را در شما تقویت کند چیز دیگری برای شما به همراه نخواهد داشت. همیشه به خود نیرو بدهید و به خود اطمینان بدهید شاید این اتفاق فرصتی باشد تا من اوضاع را تغییر دهم و به سوی آینده روشن‌تری قدم بگذارم.

بهترین راه نجات از معضل طلاق این است که سعی کنید میزان آسیب‌های احساسی را به کمترین حد ممکن برسانید. باید یاد بگیرید زندگی خود را از یک زوج به یک نفر تغییر دهید و به اصطلاح دوره‌گذار را سپری کنید.
متأسفانه هیچ فرمول و روش یکسانی برای کمک به گذشتن از این مرحله وجود ندارد و هر‌کس باید بر اساس خلقیات و خصوصیات خود با این موضوع برخورد کند. اما یکی از مؤثرترین کارها مذاکره و گفت‌وگو با دیگر اعضای خانواده و دوستانتان است.

سعی کنید به همه جنبه‌های طلاق خود فکر کنید. شاید این موضوع اندکی برای شما هراس‌آور باشد و احساس تنهایی و سردرگمی تا مدتی زندگی شما را از روند طبیعی خود خارج کند اما به یاد داشته باشید این دوران گذراست و اگر خودتان بخواهید به زودی می‌توانید زندگی خود را در مسیر درست خود قرار دهید. در زیر بعضی نکته‌هایی که می‌تواند به شما در مدیریت طلاق کمک کند، ارائه شده است.

سعی کنید اطلاعات خود را افزایش دهید. تمام جنبه‌های مالی زندگی خود را بررسی کنید و سعی کنید از امروز خودتان با مسئولیت مالی خود را به عهده بگیرید. ارتباط برقرار کنید. به هیچ وجه ارتباط خود با دوستانتان را ترک نکنید. بسیاری از افرادی که با مشکل طلاق روبه رو می‌شوند به شدت منزوی می‌شوند و از همه چیز و همه کس کناره می‌گیرند. شاید احساس شرمساری و خجالت یکی از مهم‌ترین دلایل این امر باشد. برقراری ارتباط با دوستان می‌تواند کمک مؤثری به رهایی از تبعات روحی بعد از طلاق کند.

مشاوره‌های خانوادگی را هیچ​گاه فراموش نکنید. کارشناسان و روانشناسان خانواده یکی از بهترین کمک‌ها دراین دوران هستند. آنها می‌توانند با در اختیار گذاشتن تجربیات خود به ما و مشاوره‌های روانشناسی کمک مؤثری به عبور از این دوران کند.

یکی از مهم‌ترین قربانیان طلاق کودکان هستند. بسیاری از پدرها و خصوصاً مادرها به خاطر فرزندانشان سعی می‌کنند از طلاق صرف نظر کنند و با هر شرایطی به زندگی خود ادامه دهند. اما شاید زندگی بعد از طلاق برای فرزندان ما بهتر از جو ملتهب و درگیری‌های هر روزه داخل خانه باشد. به هر حال سعی کنید به شیوه‌ای با این موضوع برخورد کنید که فرزندان شما کمترین آسیب ممکن را ببینند. آنها کمترین تأثیر را در بروز طلاق شما داشتند این درحالی است که بیشترین آسیب را از این مسئله می‌بینند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غزاله IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۳
    0 0
    اصلا جالب نبود
  • حوا IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۷
    0 0
    ممنون ، پست قابل تامل و مفیدی بود .
  • ساحره IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    5 1
    سلام . منم دارم جدا میشم از شوهرم و خیلی خوشحالم البته این ازدواح و آشنایی ما فقط 8 ماه بود ولی تمام نگرانی و استرسم فقط از حرف مردم نادان و بی فرهنگه که بر هر حال هرکسی حرفی می زنه بدون اینکه وجدان خودشون و در نظر بگیرند ولی بنظر من از هر دستی بدی از همون دست پس میگیری ومنم امیدوارم هرکسی که خواست به نا حق هر حرفی و بزنه و خودش دامنگیر بشه . خیلی ناراحتم حتی بعض وقتها از دست این حرفها دلم می خواد بمیرم
  • ... IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    9 1
    منم دارم طلاق میگیرم اما نمیدونم بعدش چی میشه؟
  • سمیرا IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    11 0
    فک نمیکردم یه روز دنبال مطالب زندگی بعد از طلاق بگردم// تصمیم به طلاق دارم... خیلی از آینده م می ترسم...
  • آرمان EU ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    8 0
    من حدود 2سال که جدا شدم و با پسرم زندگی میکنم . طی این دو سال خیلی سختی کشیدم . به دوستانی که قصد طلاق دارند میگویم اگر واقعا" همدیگرو دوست دارین با لج و لجبازی زندگیتون تباه نکنید . لجبازی زندگی منو و همسرمو که هنوزم دوستش دارم و منتظرش هستم خراب کرد . پس برای جدایی دنبال دلیل قانع کننده و مهمی باشید . خاطرات بعد از جدایی واقعا" آزار دهنده میباشد .
  • هر A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    4 0
    باعث طلاق من مادرم ومشاوران بد بودند که حالا هر کسی مشغول زندگی خودش است ومن تنها با دنیایی از خاطرات ازار دهنده
  • مايار IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    2 2
    من هم سه ماهه جدا شدم.خيلي سخته و افسرده شدم.شوهرم منو مجبور به طلاق توافقي كرد.تنها عشق و اميدم دخترمه كه پيش خودمه.روزايي كه پيش باباشه دو روز در هفته از غصه ميميرم.اما دخترم هم عاشق باباشه.ميترسم بزرگتر كه شد منو تنها بذاره و بره پيش باباي بي معرفتش.