خسرو دانشجو

زهرا تالانی- خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به مسائل پیش آمده در مترو می گوید: بخش عمده ای از مسائل ماه های اخیر در متروتهران و تنش های ایجاد شده درحوزه مباحث مدیریتی بود که با تاخیر ها و اتفاقات ناگهانی در مترو بروز پیدا کرد.وی درباره استعفای مدیرعامل مترو تهران می گوید که  در این باره باید تمام مسئولان شورای شهر باشند تا یک جواب کلی بدهم اما اگر مشکلاتی در استفاده از منابع مالی مختلف در توسعه مترو وجود دارد باید به جای حاشیه سازی، در فضایی آرام موضوعات پیگیری شده تا کام شهروندان از خدمات مختلف دستگاهها تلخ نشود.

شما با تغییر مدیریت مترو واستعفای آقای هاشمی موافق هستید.

در این باره باید تمام مسئولان شورای شهر باشند تا به عنوان سخنگوی شورا جواب کلی بدهم. اما به نظر من تغییر مدیریت می تواند در تسریع ارائه بودجه دولت به مترو کمک کند. اگر مشکلاتی در استفاده از منابع مالی مختلف در توسعه مترو وجود دارد باید به جای حاشیه سازی، در فضایی آرام موضوعات پیگیری شده تا کام شهروندان از خدمات مختلف دستگاهها تلخ نشود. این توسعه و ایستگاههایی که به طور پیاپی در شهر افتتاح می شود قطعا بدون کمک دولت، شهرداری و شورای شهر تهران ممکن نبوده و آنچه مشخص است همه بخش ها در تلاش هستند تا مشکلات حمل و نقلی و ترافیکی پایتخت روز به روز کاهش یابد.

شهردار درحالی با استعفای ایشان موافقت کرد که قبلا اعلام کرده بود "بحث‌ مترو هیچ ربطی به ساختار و مدیریت ندارد، دغدغه مترو مشخص است، مترو برای توسعه پول می‌خواهد."

مطابق مصوبه هیات دولت و مجلس شورای اسلامی قانونا اداره مترو برعهده شهرداری است. حتی عزل و نصب مدیرعامل مترو را نیز طبق روال مرسوم برعهده شهردار تهران است و قطعا تغییر مدل اداره مترو نیز نیاز به زیرساخت‌های قانونی دارد و دولت محترم هم قاعدتا باید به این قضیه توجه ویژه داشته باشند. در حوزه مربوط به مسائل ساختاری و مدیریتی در کشور همه باید قانون را فصل‌الخطاب قرار ‌دهیم.

تصور می کنید دلیل اینکه دولت تقاضای واگذاری مترو را داده است چیست؟

دولت برای دفاع از حقوق مردم در مترو بحث مدیریت را مطرح کرده است. مقایسه آماری در اکثر کشورها نشان‌دهنده آن است که دولت در سرمایه‌گذاری در مباحث زیرساختی و کلانشهری نقش سازنده‌ای دارد.وقتی مجموعه مدیریت شهری انتظار کمک مالی دولت به مترو و تامین تسهیلات مورد نیاز را دارد باید مراقب ایجاد تنش باشد . از طرفی هم متاسفانه مشکلات اعتباری و کمبود قطعات به یکباره و با شیب زیادی نمود پیدا کرده و باعث نارضایتی مردم از مترو شده است. البته در سال 85 در قانون ساماندهی حمل و نقل ریلی شهرها، در ماده 3 آن مسئولیت ساخت و ساز و بهره‌برداری متروها و هرگونه حمل و نقل ریلی شهری به عهده شهرداری‌های کشور گذاشته شده است.

این تنش ها چرا ایجاد شد؟

بخش عمده ای از مسائل ماه های اخیر در متروتهران و تنش های ایجاد شده درحوزه مباحث مدیریتی بود که با تاخیر ها و اتفاقات ناگهانی در مترو بروز پیدا کرد. البته نارضایتی های وسیع در متروی تهران هم بود. بسیاری از این نارضایتی ها از سوی راهبرها و پرسنل مترو به شورای شهر منعکس می شد اما مدیران در شهرداری اصرار دارند که اتفاقی نیفتاده و بحث فنی است. لذا موضوع تنش های مدیریتی موجب نگرانی دولت از آینده مترو تهران و حفظ و رعایت حقوق مردم دراین حوزه باعث شد تا دولت به این مبحث ورودکند. تا آنجایی که من شنیدم بخشی از مشکلات موجود در مترو تهران، بویژه تأخیر در حرکت قطارها ناشی از نارضایتی‌های گسترده نیروی انسانی شاغل در مترو است.

اما مدیران مترو پیشتر اعلام کردند مشکلات صنفی وکارگری دراین سیستم فقط پنج درصد معضلات راتشکیل می دهد؟

این رقم در گذشته هم وجود داشته ،اما سوال این جاست که چرا این میزان اعتراض تا دو ماه پیش مطرح نمی شد و اکنون یکباره سرریز و مطرح شده است؟

رئیس فراکسیون شهری مخالف واگذاری مترو به دولت است و آن را مخالف قوانین موجود می داند. شورای شهر چه نظری دارد؟

شورای شهر تهران، هنوز قانونی بودن یا نبودن این واگذاری را بررسی نکرده و قرار است این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.البته شورای شهر دست مترو برای استفاده از تسهیلات مختلف را باز گذاشته و در بودجه عمرانی شهرداری تهران نیز بخش مهمی را به توسعه مترو اختصاص داده است.

در 4 سال گذشته مناقشاتی میان دولت و شهرداری وجود داشته؛ چرا شورای شهر با پیگیری حق و حقوق طرفین به مناقشات پایان نمی‌دهد؟

 چانه‌زنی‌ها در مباحثی که افراد گوناگونی در آن دخیل هستند و حمل و نقل عمومی عقب‌افتادگی‌هایی دارد طبیعی بوده و سال‌ها باید برای جبران کاستی‌ها فعالیت کرد.

بیشتر مشکلات مترو برای تخصیص بودجه است و حتی درباره برداشت از حساب ذخیره ارزی هم صحبتهایی شده است.

این مشکلات تاکنون امکان برداشت مترو تهران از صندوق ذخیره ارزی را نداده که امیدواریم با پیگیری های مترو و دولت این امکان تحقق یابد.

بنابراین به نظر شما دولت به تعدات خود در زمینه مترو عمل کرده است؟

بله.امسال تنها در بخش عمرانی  دولت 160 میلیارد تومان به مترو تهران کمک کرده است.

42/134

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =