مواد پی.سی.بی که سال‌ها پیش در محصولات صنعتی استفاده شد، هرچند امروز ممنوع شده‌اند؛ اما همچنان در محیط ما وجود دارند و با مواد غذایی وارد خون ما شده،‌ روی سلول‌هایمان تاثیر می‌گذارند.

بهنوش خرم‌روز:‌ مطالعات جدید بر روی مواد شیمیایی نشان می‌دهند که گروهی از این مواد ممنوعه،‌ موسوم به پی.سی.بی روی بارداری زنان موثرند. به گزارش وایرد، ‌محققین به تازگی دریافته‌اند مواجهه با پی.سی.بی،‌ توانایی باروری زنان را کاهش می‌دهد. آن‌ها با مطالعه 765 زن به این نتیجه رسیدند که زنانی که سطوح بالایی از ماده پلی‌کلورینیت بای‌فنیل (که به نام پی.سی.بی 153 هم معروف است) در خون خود دارند، در مقایسه با زنانی که سطوح پایینی از این ماده را در خون خود دارند،‌41  درصد کم‌تر باردار می‌شوند. اما چرا؟

یکی از عوامل احتمالی مطرح شده این است که در زنانی که میزان پی.سی.بی موجود در خونشان بالاتر از 25 درصد افراد شرکت‌کننده بوده، تخمک‌های بارورشده فقط با احتمال 50 درصد در رحم جای  می‌گیرد.

بر اساس گفته‌های جان میکر،‌ محقق ارشد این طرح، فقط در مورد زنانی که بارداری با استفاده از لقاح مصنوعی داشته‌اند می‌توان به طور دقیق به زمان جای‌گیری تخمک بارور شده در رحم پی برد. بنابراین این مطالعه می‌تواند دریچه‌ای تازه برای مطالعه ناباروری درجامعه عمومی باشد،‌ مطالعه پدیده‌ای که به طور معمول نمی‌‌توان آن را در جامعه عمومی بررسی کرد.

گروه میکر، ‌نمونه خون و ادرار 765 زن را که بین سال‌های 1994 و 2003 به کلینیک‌های لقاح مصنوعی مراجعه کرده بودند بررسی کردند. در مجموع این زنان 827 چرخه تلاش برای لقاح مصنوعی داشتند که در نهایت به تولد 297 نوزاد زنده، 229 جای‌گیری ناموفق در رحم و 301 بارداری که طی 20 هفته بعد از کاشت تخمک بارور شده در رحم به طور طبیعی پایان یافته بودند،‌ انجامیده بود.

مطالعات نشان می‌دهند که مواد پی.سی.بی می‌توانند وارد ساختارهایی شوند که سلول‌های تخمک بارور شده را نگه می‌دارند. بیش از 200 نوع پی.سی.بی وجود دارد. بسیاری از مردم ناخواسته با بخش زیادی از این مواد از جمله پی.سی.بی 153 که در مواد غذایی و محیطشان وجود دارد، ‌مواجه می‌شوند. اما یافتن برخی از این آلاینده‌ها در خون بسیار دشوار و پرهزینه است،‌ به همین دلیل محققین تنها بخشی از آن‌ها را بررسی کرده‌ا‌ند.

همچنین به گفته محققین، پی.سی.بی 153 روی خود فرآیند بارور شدن تخمک هم بی‌تاثیر نیست. نشانه‌هایی از تاثیر مخرب سایر پی.سی.بی‌ها روی باروری هم به دست آمده است. این تاثیر و همایندی به قدری بالا است که می‌توان از پی.سی.بی 153 به عنوان نشانگر سایر پی.سی.بی‌ها یا دیگر آلاینده‌هایی که در محیط یافت می‌شوند و روی باروری تاثیر منفی دارند، استفاده کرد.

اما پی.سی.بی‌ها دقیقا چه‌طور در فرایند باروری و جای‌گیری تخمک بارور شده در رحم اختلال ایجاد می‌کنند؟ سال‌ها پیش دیوی کارپنتر مدیر موسسه سلامت و محیط نیویورک در مطالعه خود نشان داد که پی.سی.بی‌ها و از جمله پی.سی.بی 153، روانش غشای خارجی سلول‌ها را تغییر می‌دهند. این تغییر به حدی بنیادی است که در مورد سلول‌های اووسیت، جای‌گیری در رحم را به شدت مشکل می‌سازد.

با این که در سال 1979 استفاده از مواد پی.سی.بی ممنوع شد،‌ اما این مواد در مایع عایق بسیاری از مبدل‌های الکتریکی به کار رفته‌ا‌ند. در طول سال‌‌ها رد پای پی.سی.بی‌ها در کاربردهای دیگری از جمله کف‌پوش‌ها و موادی که برای نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود هم پیدا شد. بسیاری از موادی که در ساخت آن‌ها از مواد پی.سی.بی استفاده شده هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن‌هایی هم که از دور خارج شده‌اند،‌ به همین شکل در طبیعت باقی می‌مانند. به همین دلیل ما همچنان در معرض مواد پی.سی.بی قرار داریم و بیش از همه،‌ این مواد با خوراکی‌ها وارد بدن ما می‌شوند.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =