احمدی نژاد از برکات سفرهای نوروزی و تاثیر آن بر رونق اقتصاد و گردشگری سخن گفت. با این حال، فعالان بخش گردشگری می گویند چندان چشم امیدی به سفرهای نوروزی که گفته شد سال گذشته، به بیش از 110 میلیون مسافرت رسید، ندارند.

امیدسلیمی بنی: رئیس دولت می گوید هدفمندی یارانه ها به معنی کاهش سفرها نیست. احمدی نژاد که در جمع کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی سخن می گفت از برکات سفرهای نوروزی و تاثیر آن بر رونق اقتصاد و گردشگری سخن گفت. با این حال، فعالان بخش گردشگری می گویند چندان چشم امیدی به سفرهای نوروزی که گفته شد سال گذشته، به بیش از 110 میلیون مسافرت رسید، ندارند.

آنها می گویند بسته های حمایتی که  دولت برای حمایت از تورگردانان و هتلداران وعده داده بود، تنها در حد حرف باقی مانده و با وجودی که تخفیفهای قابل ملاحظه ای به مردم می دهند، باز هم در معرض "ورشکستگی" هستند.

با این همه، مدیران بخش دولتی همچنان می گویند گردشگری در نوروز امسال، رونق خوبی خواهد داشت و مسئولان شهرهایی مانند اصفهان امیدوارند با 15 درصد افزایش گردشگر نوروزی مواجه شوند.

قیمت سوخت، اصلی ترین دلیل کسادی گردشگری

محققان رشته های مختلف گردشگری می گویند با هدفمندی یارانه ها و افزایش محسوس قیمت سوخت، هزینه هتلداری و حمل و نقل به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این مسئله، مستقیما بر کاهش تعداد مسافران، موثر خواهد بود.

آنها می گویند با رسیدن فصل سفرهای نوروزی هنوز طرحی توسط ارگان های مختلف برای برای جلوگیری از نوسانات ناشی از هدفمندی یارانه ها بر صنعت گردشگری ارائه نشده است.

برخی از فعالان گردشگری از "شوک زدگی" صنعت گردشگری در مقابل افزایش هزینه های سفر پس از هدفمندی یارانه ها سخن می گویند. رئیس جامعه هتلداران مشهد می گوید ظرفیت اشغال هتل‌ها در در طول یک‌ماه تنها 15 درصد بوده و در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 80 در صد کاهش داشته است و در حال حاضر بخش رزرو هتل‌ها تکمیل نشده است.

هتلداران گیلانی نیز گلایه های مشابهی دارند. آنها می گویند با آغاز هدفمندی یارانه‌ها درصد اشغال هتل‌های استان گیلان 70 تا 80 درصد کاهش پیدا کرده و این میزان در هتل‌های خارج از شهر محسوس‌تر است. چون مراجعه کننده‌ها به این هتل‌ها مسافران تفریحی هستند که تعداد آنها در حالت معمولی در زمستان کم است اما با آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها و کاهش سفر، این میزان بیشتر کاهش پیدا کرده است.

کارشناسان گرشگری، با رصد وضعیت موجود، آینده چندان پررونقی را برای سفرهای روزهای نوروز در نظر نمی گیرند. آنها می گویند درصد بالایی از گردشگران داخلی کشور را دهک‌های میانی تشکیل می‌دهند که با گران شدن هزینه‌های سوخت و انرژی، برخی از آن‌ها به سفرهای گروهی رو خواهند آورد و برخی دیگر سفر را از سبد هزینه‌های خود حذف می‌کنند و به‌دلیل ابهام در وضع موجود، به برنامه‌ریزی و پیش‌خرید تورهای مورد نظر خود حاضر نیستند.

ابهام: سرنوشت بسته دولتی حمایتی گردشگری

با هدفمندی یارانه ها، مجلس تصویب کرد 20 درصد از درآمد حاصل از صرفه جویی هدفمندی یارانه ها برای صنایع کشور خرج شود. رقمی که گفته می شود با محاسبات سال 89، نزدیک به 13 هزار میلیارد تومان در سال خواهد بود.

دولت بارها وعده داده بود از محل این درآمد، بسته حمایتی مناسبی در اختیار فعالان حوزه گردشگری قرار گیرد. ولی با این حال، تا به حال  کار همچنان در مرحله "کارشناسی" است. این را عامری، معاون گردشگری بزرگترین سازمان متولی مسافرت در ایران می گوید: "فعالان گردشگری نگران نباشند چونکه کار کارشناسی توسط مسولین سازمان انجام شده و تاثیر هدفمند کردن یارانه­ها بر گردشگری مثبت است.قرار است بسته های حمایتی مورد نیاز توسط معاونت گردشگری تهیه و به این ستاد ارائه شود."

اگرچه که دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ناصر گلدوست می گوید: "تاکنون که پولی رد و بدل نشده و فقط به حرف بسنده شده است."

در جدول زیر، اظهارات افراد و چهره ها درباره تاثیر هدفمندی یارانه ها بر مسافرت، به خصوص گردشگری نوروزی آورده شده است.

نام

عنوان/سمت

خلاصه اظهارات

محمود احمدی نژاد

 

رییس جمهور

 

اجرای هدفمند کردن یارانه ها به معنی کاهش سفرها نیست زیرا مردم می توانند با این وجود به سفر خود نیز برسند. به مردم توصیه می کنم با دستگاه های مختلف فعال برای ایمنی سفرها همکاری کنند. سفرهای نوروزی برکات زیادی را دارد که تنها بخشی از آنها اقتصادی و گردشگری است و بخش مهم آن ایجاد همبستگی ملی به شمار می رود.به طور طبیعی خودرویی که قادر است 160 کیلومتر در ساعت برود نمی توان فشار آورد و گفت لزوما باید 80 کیلومتر در ساعت بپیماید لذا لازم است که جاده ها را برای این منظور اصلاح کنیم و ایمنی خودروها را ارتقاء دهیم.

اسفندیار رحیم‌مشایی

رئیس دفتر رییس جمهور

دولت تلاش کرد تا قیمت مکان‌هایی که به مسافران نوروزی خدمات می‌دهند، افزایش پیدا نکند. همان‌گونه که در سال‌های گذشته، قیمت‌ها افزایش نیافت. باز هم با وجود طرح هدفمند ‌کردن یارانه‌ها، دولت توصیه کرد تا مراکزی که در نوروز به مسافران نوروزی خدمات می‌دهند، با هدف کمک به مردم برای سفرهای نوروزی، قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.فکر می‌کنم علاوه بر پایان مهلت معمولی سهمیه‌ی بنزین و در آغاز طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها، حدود یک‌ماه پیش 60 لیتر اضافه بنزین به مردم داده شد.

عامری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور

فعالان گردشگری نگران نباشند چونکه کار کارشناسی توسط مسولین سازمان انجام شده و تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر گردشگری مثبت است.قرار است بسته های حمایتی مورد نیاز توسط معاونت گردشگری تهیه و به این ستاد ارائه شود. ممکن است کوتاه مدت مشکلات این چنینی دامنگیر بخشهای صنعت گردشگری گردد ولی در چند ماه آینده با تکمیل گزارش کمیته تخصصی و شناسایی نیازها مشکل حل خواهد شد.

اسفندیار حیدری‌پور

 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان

نوروز 89 استان اصفهان میزبان 10میلیون گردشگر بود که طبق پیش‌بینی‌ها اگر شاهد تغییرات آب و هوای خاصی در نوروز نباشیم، این رقم 10 تا 15 درصد رشد خواهد داشت. با چاپ 50هزار نقشه‌ی گردشگری و بروشور معرفی صنایع دستی، اصفهان آماده‌ی پذیرایی از مهمانان نوروزی شده است.

محمد حسین محتاج اله

 

موسس اولین هتل خشتی جهان و محقق حوزه گردشگری

در حال حاضر با وجود مراکز اقامتی استیجاری و استاندارد نبودن خدمات ارائه شده با سطح جهانی 60 درصد هتل ها خالی و بدون مسافر است در صورتی که اگر حمایت دولتی وجود داشته باشد فضای رقابتی در هتل ها ایجاد شده و باعث افزایش کیفیت خدمات و رونق هتلداری می شود.باید اذعان داشت بیشترین تاثیر هدفمندی یارانه ها را بدون در نظر گرفتن سهم گردشگری، در حوزه حمل و نقل  خواهد بود. اولین تاثیر حذف یارانه از صنعت گردشگری متوجه صنعت حمل و نقل و دومین اثر آن با افزایش قیمت حامل های انرژی از قبیل سیستم های سرمایشی و گرمایشی و بالا رفتن قیمت خدمات ارائه شده بر هتل داری خواهد بود. به نظر میر سد هنوز طرحی توسط ارگان های مختلف برای برای جلوگیری از نوسانات ناشی از هدفمندی یارانه ها بر صنعت گردشگری ارائه نشده است. با توجه به دیدگاههای اعلام شده در خصوص دوره گذار در طول هدفمند کردن یارانه ها باید برنامه های مفصل برای اجرا در زمان رکود احتمالی اقتصادی پیش بنیی شود تااین صنعت از مرز ورشکستگی به سلامت عبور کند.

مجید محمدی کیا

 

عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی

پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها یک شوک به صنعت گردشگری کشور وارد شده که البته این مسئله در صورت ساماندهی و برنامه ریزی مناسب در کوتاه ترین زمان مرتفع خواهد شد.مسلما هزینه ها افزایش خواهد یافت و در چنین شرایطی قطعا تعداد سفرها کاهش می یابد که در نهایت آژانس های گردشگری متضرر خواهند شد.

محمدحسن کرمانی

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران

 

اگر قرار است نرخ‌ها افزایش داشته باشد، مسلماً هزینه‌ها هم بالا می‌رود و قیمت‌ها ارتقاء پیدا می‌کند. اما مهم این است که فعلاً تدبیری هم اندیشیده نشده است و این از وظایف دولت است. اگر از ما بخواهند، برای یافتن یک راه حل جلو می‌رویم. اول باید مشخص کرد که می‌خواهیم گردشگری توسعه پیدا کند یا خیر.مسأله با وعده پرداخت حل نمی‌شود و نمی‌توان گفت پول می‌دهم و قرار باشد مردم برای دریافتش دوندگی داشته باشند. بخش خصوصی وقت خود را تلف نمی‌کند و منتظر یارانه‌ای که مشخص نیست چه مقدار است و کی داده می‌شود، نمی‌ماند بلکه با توجه به شرایط و قیمت تمام شده پیش می‌رود. ولی باید این را در نظر گرفت که اگر یارانه دادم و مردم سفر رفتند اول این که وضع روحی و روانی خانواده ترمیم می‌شود و دیگر آن که مسافری که در مقصد است سبب تولید و چرخش اقتصادی و اشتغال مردم می‌شود.بعید می‌دانم که یارانه بخش گردشگری اجرا شود واز طرف دیگر یک هتل‌دار باید برود و اقلام اصلی مانند مواد آشپزی و بهداشتی را بخرد، پول آب و برق و گاز را بدهد پس نمی‌تواند منتظر وعده پولی در آینده بماند.

ناصر گلدوست

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران

 

صنعت گردشگری در حال حاضر ورشکسته شدن است؛ تمام دفاتر با مشکلات دارند پیش می‌روند و الا تعطیل می‌شوند از زمانی که تنها حرف یارانه بوده و هنوز به عمل درنیامده، تأثیر زیادی گذاشته است. باید در نظر گرفت که گردشگری چیزی جدای از سبد شخصی خانوار نیست و در صورتی که پولی باقی بماند، خانواده به سفر فکر می‌کند.تاکنون که پولی رد و بدل نشده و فقط به حرف بسنده شده است. قرار است 20 تا 30 درصد یارانه به صنایع اختصاص داده شود اما آیا شامل حال سفر نیز می‌شود، مشخص نیست.در مجموع گردشگری بنا به دلایل گوناگون با رکود مواجه بوده و حالا این مسأله هم اضافه شده است. پیش از این گفتیم دولت بخش خصوصی را به کار بگیرد و از تجربیات استفاده کند. عملاً بخش خصوصی به کار گرفته نشده و دستش از همه جا کوتاه است. گردشگری با رکود مواجه است و این یعنی کمبود پول، رکود اقتصادی، گران شدن سبد گردشگری و دریافت نشدن سهم یارانه صنایع که همه و همه به گردشگری آسیب می‌زند و باید زودتر کاری انجام داد.در حالی که آژانس‌ها برای 6 ماه بعد خود برنامه‌ریزی می‌کنند و اکنون زمان برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی است، مشخص نیست چه باید کرد. همه روی حدس است .

پروانه پرچکانی

کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری

هدفمندی یارانه‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت اثر شدیدی بر مسافرت مردم داشته باشد و در درازمدت این اثر کم‌تر شود؛ اما در هر صورت، پول این سفر را رییس خانواده باید تأمین کند که یک نفر با افزایش قیمت‌ها و ثابت ماندن درآمد، به هر حال نمی‌تواند تمام این هزینه‌ها را بپردازد. هدفمندی یارانه‌ها بر دهک‌هایی که درآمد آن‌ها متأثر از تحولات اقتصادی باشد، تأثیر زیادی خواهد داشت و میزان تقاضای گردشگری را در این دهک‌ها کاهش خواهد داد که با بررسی‌های انجام‌شده دهک میانی دارای این وضعیت است و در دهک‌های بالا و پایین این تأثیرپذیری کم‌تر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود دهک‌های بالایی سفرهای خارجی را در اولویت سفر خود قرار دهند و دهک‌های پایینی نیز به‌طور کلی مقوله‌ی سفر را از سبد هزینه‌های خود (دست کم به‌طور موقت) حذف کنند؛ ولی واقعیت این است که درصد بالایی از گردشگران داخلی کشور را دهک‌های میانی تشکیل می‌دهند که با گران شدن هزینه‌های سوخت و انرژی، برخی از آن‌ها به سفرهای گروهی رو خواهند آورد و برخی دیگر سفر را از سبد هزینه‌های خود حذف می‌کنند و به‌دلیل ابهام در وضع موجود، به برنامه‌ریزی و پیش‌خرید تورهای مورد نظر خود حاضر نیستند و همین امر در نهایت نوسانات زیادی را در این بخش به‌وجود خواهد آورد که بخشی از رکود حاکم بر صنعت گردشگری از این امر نشأت می‌گیرد.

‌محمدحسین ایمانی خوشخو

 

معاون سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در گردشگری داخلی، روند هدفمندی بر دهک های بالا و همچنین بر دهک های پایین جامعه از آنجایی که آنها بیشتر از خدمات گروهی استفاده می کنند، تاثیر زیادی نخواهد داشت.در دهک های میانی جامعه به هر اندازه که درآمد آنها متاثر از تحولات اقتصادی باشند،‌ به همان اندازه از هدفمندی متاثر خواهند شد.

حسین فاضلی

معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی

بسته پیش نویس حمایتی طرح هدفمندی یارانه ها در حوزه گردشگری به منظور جلوگیری از کاهش تقاضا در حوزه گردشگری داخلی و گردشگری ورودی تهیه و بزودی ارایه خواهد شد.

ضرغام بروجردی

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

 

هر نوع تغییری که در روابط اقتصادی ایجاد شود، تاثیر شدیدی بر نیاز گردشگری بعنوان یک نیاز فطری انسان ها نخواهد داشت بلکه بدنبال هدفمندی یارانه ها، گردشگری به تدریج به یک رفتار مدنی و متناسب تبدیل خواهد شد.تنها مساله ای که متولیان امر گردشگری کشور باید به آن توجه داشته باشند، جلوگیری از کاهش تقاضا، هدایت تقاضا، تغییر نوع تقاضا، خلق تقاضاهای جدید در عرصه گردشگری و سفر است.متولیان حوزه گردشگری در بخش دولتی و خصوصی باید با برنامه ریزی دقیق و همکاری های منسجم مانع از تبدیل تقاضای واقعی افراد در حوزه گردشگری به تقاضاهی دیگر شوند تا صنعت گردشگری کشور به خصوص گردشگری داخلی در پی هدفمندی با رکود مواجه نشود.

/13342

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ادم IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    لام چرا همه ی خبرهایتان فیلتر شده