نگاهی به روند اعزام نیروهای نظامی به خلیج عدن برای مقابله با دزدان دریایی

در آخرین اقدام علیه دزدان دریایی سومالی، دو کشتی جنگی و یک کشتی تدارکاتی روز جمعه از جنوبی ترین شهر چین، سانیا، به مقصد خلیج عدن حرکت کردند تا به گشت زنی در آب های این منطقه و مقابله با دزدان دریایی بپردازند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع چین، این ناوها ماموریت محافظت از کشتی های تجاری چین و کشتی های حامل کمک های بشر دوستانه سازمان ملل را بر عهده خواهند داشت.اقدام چین در همکاری با دیگر کشورها برای مبارزه با دزدان دریایی سومالی در راستای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با استفاده از نیروی نظامی برای مبارزه با دزدی دریایی انجام گرفته است. شورای امنیت پس از افزایش اقدامات دزدان دریایی سومالی علیه کشتی های تجاری و مسافری، در ماه ژوئن قطعنامه 1816 را برای استفاده از نیروی نظامی به تصویب رساند. این قطعنامه به مدت شش ماه اعتبار داشت.

شورای امنیت بعد از این قطعنامه، سه قطعنامه دیگر نیز صادر کرده و از جامعه بین الملل خواسته است به منظور مبارزه با دزدی دریایی در آب های سومالی دست به اقدام عاجل و جدی بزنند. قطعنامه 1581 عملیات نظامی توسط نیروهای بین المللی را در آب های سومالی برای مدت یک سال مجاز اعلام کرد. برخلاف قطعنامه های پیشین، این قطعنامه همچنین استفاده از خاک سومالی را برای مبارزه با دزدان دریایی مجاز دانسته است.روسیه در 23 سپتامبر اعلام کرد قصد دارد ناوهای جنگی خود را برای مقابله با دزدان دریایی سومالی به آب های این کشور اعزام نماید. پس از آن، یکی از ناوهای این کشور از طریق کانال سوئز وارد منطقه شد. روسیه همچنین اعلام کرد قصد دارد ناوهای بیشتری را برای مبارزه با دزدی دریایی به این منطقه اعزام نماید.

در 29 سپتامبر نیز ناوهای امریکایی وارد منطقه شدند. ناوهای امریکایی و روسی کشتی اوکراینی حامل ادوات نظامی را که اکنون در اختیار دزدان دریایی است به محاصره خود در آوردند.

در 17 اکتبر وزارت دفاع هند اعلام نمود یکی از ناوهای بزرگ خود را به همراه هلی کوپتر و نیروهای ویژه برای مقابله با دزدان دریایی اعزام خواهد کرد.سازمان ناتو نیز در 24 اکتبر به منظور حفاظت از کشتی های حامل کمک های غذایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل، سه ناو از کشورهای انگلیس، ایتالیا و یونان به منطقه اعزام کرد. ماموریت این ناوها در 12 دسامبر به پایان رسید.

پس از اتمام ماموریت ناتو، اتحادیه اروپا با فرستادن شش ناو جنگی به نزدیکی آب های سومالی در 8 دسامبر، دیگر سازمان بین المللی بود که در این زمینه اقدام کرد. ماموریت این ناوها حفاظت از کشتی های حمل مواد غذایی برنامه جهانی غذا و دیگر کشتی های تجاری و مبارزه با دزدان دریایی اعلام شد.

در 20 دسامبر، ایران دیگر کشوری بود که اعلام کرد ناو جنگی خود را به منظور گشت زنی در آب های خلیج عدن و حفاظت از کشتی های ایرانی به این منطقه اعزام نموده است.

کره جنوبی نیز پس از آن اعلام نمود ناوهای جنگی خود را برای همکاری با دیگر کشورهای حاضر در منطقه اعزام خواهد کرد. در صورتی که این ماموریت به تصویب پارلمان کره برسد، این کشور نیروهای خود را در آغازین روزهای سال جدید میلادی به آب های سومالی می فرستد.ژاپن نیز آخرین کشوری است که تاکنون تمایل خود را برای اعزام نیروی نظامی به آب های سومالی اعلام داشته است.

ترجمه: محمد امین خرمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =