«اگر ایرانی ها نمی خواهند بیایند، نیایند. جایشان خالی نخواهد بود.اما به نظر من این دلیلی باورنکردنی برای نیامدن خواهد بود.»

این جمله گستاخانه از نخست وزیر انگلستان ، اصلا اتفاقی دور از ذهن نیست. دیوید کامرون در ادامه سیاست های خصمانه دولت انگلستان با مردم ایران ، این جمله را می گوید تا کشورمان را در موضع واکنش سریع قرار دهد. اینکه ایرانی ها بازی های المپیک را تحریم کنند.

کمتر از 10 روز قبل بود که کمیته ملی المپیک ایران در نامه ای به کمیته بین المللی المپیک از این نهاد بین المللی خواستار توضیحاتی درباره لوگوی بازی های المپیک لندن شد. لوگویی که در سال 2007 رونمایی شده بود. این نامه حرف و حدیث های فراوانی به پا کرد . ژاک روگ ، رئیس IOC در نامه ای به ایران ، توضیحاتی در این باره داد و صهیونیستی بودن این لوگو را رد کرد تا کمیته ملی المپیک ایران که به نظر می رسید در نگارش نامه اولیه هم کمی عجله داشته طبق گفته بهرام افشارزاده ، این توضیحات را مکفی بداند. با این وجود ، انگلیسی ها این فرصت مناسب را از دست ندادند و عالی ترین مقام اجرایی این کشور در مصاحبه ای با رسانه های این کشور ، گفت:« ایرانی ها اگر می خواهند اینگونه رفتار کنند نمی توانند در بازی های لندن حضور داشته باشند. اگر به بازی های المپیک می آیید، با همه رقابت دارید و اگر می خواهید چنین رفتار کنید از شما استقبال نخواهد شد.»

درحالی که یک مرجع ورزشی از ایران با مرجع بالادستی خود مکاتبه رده بود ، این مقام سیاسی با دخالت خود در ورزش ، جریان این نامه نگاری را به مسیری انحرافی کشاند. نکته ای که خیلی زود ا واکنش دبیر کمیته ملی المپیک ایران مواجه شد. در این باره به ایسنا گفت:« اصلا به این آقای سیاستمدار ارتباطی نداشته که اظهار نظر کند. ما خواستار تغییر لوگو هستیم و طرف حساب مان ، کمیته بین المللی المپیک است. »

پاسخ بی ادبانه نخست وزیر انگلیس سبب شده تا سازمان ورزش ایران هم از پی بررسی دقیق و موشکافانه اتفاقاتی باشد که در روزهای اخیر ، رخ داده است. مردان علی سعیدلو در سازمان تربیت بدنی صبح شنبه تشکیل جلسه می دهند و در بیانیه ای ، موضع رسمی ورزش ایران را نسبت به آنچه از سوی نخست وزیر انگلستان مطرح شده ، بیان می کنند.

همچنین بسیاری از مقامات سیاسی ایران هم چنین واکنشی از سوی یک مقام ارشد انگلیسی را محکوم می کنند . اسماعیل کوثری نایب رئیس کمیسیون خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرآنلاین می گوید:« آقای نخست وزیر به نظر می رسد هنوز در قرن 19 میلادی سیر می کنند. ایشان یادشان رفته که دوره زورگویی انگلیسی ها گذشته و مردم آزاده در سراسر دنیا مشتی محکم به دهان زورگویان آمریکایی ، انگلیسی و صهیونیست زده اند. »

او ادامه می دهد:« این آقا حتی با منشور المپیک هم آشنایی ندارد که اینگونه گردن کشی می کند. اصلا یک مقام سیاسی این حق را ندارد درباره مسائل مربوط به المپیک اظهار نظر کند. بازی های المپیک بر اساس منشورش نماد صلح و دوستی و سیاست ستیزی هستند. محدود کردن ملت ها و استفاده ابزاری از قدرت برای تهدید ورزشکاران هر گوشه از جهان ، اعتبار بازی ها را زیر سئوال می برد. با قلدری و زورگویی که نمی توان میزبان بازی های المپیک بود. این آقایان باید فرهنگ گفتاری شان را عوض کنند.»

کاظم جلالی ، مخبر کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در این ارتباط به خبرآنلاین می گوید:« بهترین راهکار این است حالا که آنها گردن کشی می کنند ، جنبشی اسلامی با محوریت کشورمان آغاز شود و کمیته ملی المپیک ایران با دعوت از کشورهای اسلامی دیگر بخواهد آنها هم به لوگوی بازی ها اعتراض کنند.»

40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۰۵:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    او ادامه می دهد:« این آقا حتی با منشور المپیک هم آشنایی ندارد که اینگونه گردن کشی می کند. اصلا یک مقام سیاسی این حق را ندارد درباره مسائل مربوط به المپیک اظهار نظر کند. بازی های المپیک بر اساس منشورش نماد صلح و دوستی و سیاست ستیزی هستند جایی توی دنیا هست که ورزشش بیشتر از ایران سیاسی باشه؟
  • مهران IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    تمام ساسیون ایران تا خرخره تو ورزش دخالت میکنند اونوقت اینجوری اظهار فضل میکنند؟؟
  • بدون نام US ۰۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    1 0
    4 تا ورزشگاه بسازین و المپیک و یک سال بیارید ایران علامت مرگ بر اسرائیل هم بزنین
  • مسعود IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    همه نظرهای دوستان درست و بجاست این نشون میده خوانندگان خیلی حرفه ای و مو شکافانه مساله رو تجزیه و تحلیل میکنند