مشمولان خارج از کشور، می توانند به جای حضور در ایران، درخواست معافیت پزشکی خود را به هیاتهای جدید کارشناسی نیروی انتظامی در خارج از کشور ارائه کنند

امیدسلیمی بنی: خبرهای خوشی برای جوانان مشمول دوره سربازی منتشر می شود که خارج از کشور زندگی می کنند. آخرین این اخبار، تغییر قوانین معافیتهای مالی و پزشکی برای مشمولان ایرانی خارج از کشور است. این را سردار حمید صدرالسادات، رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در گفتگو با خبر آنلاین می گوید.

به گفته صدرالسادات که پیش از این فرمانده انتظامی استان اصفهان بود، مشمولان پسر خارج از کشور، می توانند به جای حضور در ایران و درخواست معافیتهای پزشکی، تقاضای خود را به هیاتهای جدید کارشناسی نیروی انتظامی در خارج از کشور ارائه کنند و با معرفی به پزشکان معین و معتمد نیروی انتظامی، اسناد و مدارک مورد نیاز را تهیه و به هیاتهای کارشناسی تحویل دهند تا در خارج از کشور به درخواست آنها رسیدگی و کارت معافیت برایشان صادر شود.

صدرالسادات که در حاشیه آئین گشایش ستاد نوروزی استقبال از ایرانیان خارج از کشور با خبرآنلاین گفتگو می کرد، تاکید کرد در قوانین فعلی، امکان حضور همزمان مشمول در خدمت زیر پرچم و دانشگاه وجود ندارد، ولی قرار است تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا وزارت کار و سازمان ملی مهارت (سازمان آموزشهای فنی و حرفه ای) برای سربازان، دوره های آموزشی-مهارتی برگزار کند تا پس از اتمام دوران سربازی، مشمولان بتوانند از تخصصهایی که به دست آورده اند در بازار کار استفاده کنند.

صدرالسادات همچنین جزئیات دیگری از معافیت مالی مشمولان خارج از کشور را که قرار است با پرداخت 100 میلیون ریال، کارت معافیت بگیرند، اعلام کرد. در ادامه گفتگوی اختصاصی خبرآنلاین را با رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا می خوانید:

در روزهای گذشته، اخباری مبنی بر استفاده از معافیت برای مشمولان خارج از کشور با پرداخت 100 میلیون ریال منتشر شده، جزئیات درخواست برای این گونه معافیتها چیست؟

این قانون هم اکنون در حال انجام است. حداقل شرایط این است که فرد درخواست کننده حداقل باید از سال 82 خارج از کشور باشد و در طی 3 سال اخیر نیز به طور متوالی حداقل سالی 2 ماه را در خارج از کشور گذرانده باشد. البته بسته به سال تولد نیز تبصره هایی وجود دارد که هر کس درخواست کننده است، می توان مراجعه کند و از قوانین به صورت جزئی مطلع شود.

آیا پیش بینی می کنید این کار باعث می شود مشمولان خارج از کشور، تمایل بیشتری برای ماندن در داخل ایران داشته باشند؟

البته دادن کارت معافیت از خدمت به این مفهوم نیست که آنها به کشور بر می گردند، بلکه هدف از این قانون، تسهیل شرایط رفت و آمد این دسته از مشمولان به کشور است. ما در سال جاری، 740 مورد از پرونده های درخواست معافیت با پرداخت مبلغ 10 میلیون تومان را بررسی کردیم که منجر به صدور کارت معافیت از خدمت شد. این قانون فقط برای تسهیل برای عبور و مرور هموطنان خارج از کشور است. ممکن است کسی تمایل داشته باشد بیرون از کشور اقامت داشته باشد، اگر وضعیت خدمت او مشخص نباشد، برایش مشکلاتی پیش می آید که در صورت دادن کارت معافیت، این مشکلات به حداقل می رسد.

سازمان وظیفه عمومی تسهیلات جدید معافیتهای پزشکی برای مشمولان خارج از کشور را نیز اجرا می کند. درباره جزئیات این تسهیلات توضیح می فرمایید؟

با توجه به نیازی که برای تسهیل و تسریع به رسیدگی درخواستهای انواع معافیتها از جمله معافیت پزشکی درباره مشمولان خارج از کشور وجود داشت، با هماهنگی های انجام شده، قرار بر این شد اکیپی از کارشناسان ما در برخی از کشورها حضور پیدا کنند تا آموزشهای لازم را به افرادی که در آن کشورها هستند بدهند برای اینکه مشمولانی که درخواستهای معافیت از این قبیل را دارند، دیگر به کشور تردد پیدا نکنند.

رویه سابق به چه صورتی بود؟

رویه سابق به این صورت بود در صورتی که کسی درخواست معافیت خارج از کشور می کرد، باید در داخل کشور حضور می یافت و به درخواستش اینجا رسیدگی می شد. احتمالا در صورتی که درخواست او رد می شد ممکن بود به دلیل مقرراتی که وجود دارد در کشور بماند. البته برخی از مقررات دیگر اجازه می دهد کسانی که قبل از سال 85 برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند سالی 2 مرتبه تردد کنند.

خوشبختانه با همکاری و هماهنگی وزارت کشور، امور خارجه و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، امیدواریم کارشناسان ما در آینده ای نزدیک در یکی دو کشور دنیا حضور پیدا خواهند کرد تا به درخواستهای معافیت پزشکی و سایر معافیتهای مشمولان خارج از کشور رسیدگی شود. برنامه ریزی کرده ایم در آینده نزدیک به صورت آزمون، محل استقرار این اکیپها به 7 کشور افزایش یابد تا مشمولان از همان کشور بتوانند با مراجعه به پزشکان معین که انتخاب شدند، بتوانند مدارک مورد نیاز با به دست بیاورند و بعد رسیدگی سازمان مشمولان نظام وظیفه انجام گیرد.

کدام کشورها را برای اولین مراحل کار این هیاتهای کارشناسی در نظر گرفته اید؟

ببینید، ما هنوز در مرحله بررسی هستیم و دقیق نمی توان گفت، ولی فکر می کنم کشور آلمان و یکی نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی یا قطر را برای استقرار اولین هیاتهای کارشناسانمان در نظر بگیریم. البته همکاران ما در وزارت امور خارجه مشغول مذاکره هستند و نظر آنها برای مکان استقرار هیاتها برای ما نیز مهم است. بیشتر تلاشمان این است که کشورهایی انتخاب شوند که حضور و تعداد ایرانیان مقیم خارج در آنها بیشتر باشد تا اگر قرار باشد خدمات فراهم بشود، آنها بتوانند استفاده کنند.

درباره مشمولان داخل کشور، اخبار متناقضی درباره آزادی تحصیل سربازان منتشر شد که بعدا اصلاح شد. در این باره نیز توضیح می دهید؟

ضوابط جاری اجازه تحصیل همزمان با خدمت سربازی را نمی دهد. هم همکاران ما مصاحبه کردند و هم من عرایضی داشتم و این خبر که منتشر شده بود، اصلاح شد، آن چیزی که بیشتر مد نظر است آموزش سربازان به جهت فنی و حرفه ای است که در قانون جدید هم که هنوز ابلاغ نشده، پیش بینی شده سربازان وظیفه ای که وارد خدمت می شوند بتوانند با استفاده از امکاناتی که در کشور وجود دارد، آموزشها و تخصصهایی را دریافت کنند که بعد از دوران سربازی بتوانند از آن استفاده کنند. ولی آموزش به شکلی که بیان شده بود آکادمیک است و به این کیفیت مطرح شده بود، تا زمانی که در حال انجام خدمت سربازی هستند، امکان ندارد.

البته تسهیلات فراهم شده برای کسانی که بیش از 12 ماه از خدمت خود را گذرانده باشد، شرایط برای ادامه تحصیل مهیا شود. الان کسی هست که الان در دانشگاه تحصیل می کند، 12 ماه از خدمت را قبلا گذرانده است. او می تواند از دانشگاه مرخصی بگیرد، شش ماه دوران خدمت باقیمانده را بگذراند و دوباره مشغول به تحصیل شود. ولی تحصیل همزمان با خدمت سربازی هنوز نداریم.

در حال حاضر در قانون جدید پیش بینی شده سربازان جدیدی که وارد خدمت می شوند، می توانند در زمان سربازی از مهارتها و تخصصهایی که مورد نیاز است و امکانات آن در دسترسشان قرار دارد، می توانند استفاده کنند. بعد از خدمت هم می توانند از این مهارتها استفاده کنند.

آیا این آموزشها در قالب مهارتهای فنی و حرفه ای که می فرمایید انجام می شود با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی و احیانا سازمانهایی مثل فنی و حرفه ای یا سازمان ملی مهارت انجام می شود؟

بله، بیشتر در آن قالب است.

آیا برای اجرای این قانون جدید، با وزارت کار هماهنگی شده و یا تفاهم نامه ای امضا کرده اید؟

ببینید این قانون است، تاکنون هم ابلاغ نشده، امیدواریم پس از اینکه ابلاغ شده، مسیر باز شود تا این تفاهم نامه ها نیز به امضا طرفین برسد. الان در حد اینکه سازمانهایی که نیروی سرباز در اختیار دارند می توانند با وزارت کار یا سازمان فنی و حرفه ای هماهنگ کنند و از امکانات این مراکز و یا جاهایی که طرف قراردادشان هستند، استفاده و آموزشهای فنی و حرفه ای را به سربازان ارائه کنند.

44/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    1 0
    سوال من در رابطه با فرزندم مي باشد كه ازشهريور سال 84 از كشور خارج شده است و هم اكنون دانشجو مي باشد آيا امكان برخورداري از خريد خدمت نظام وظيفه آنگونه كه براي كساني كه از سال 82 از كشور خارج شده اند وجود دارد با توجه به اينكه ايشان در زمان خارج شدن از كشور 15 ساله بوده اند. متشكرم