برای درمان بسیاری از بیماری‌ها،‌ فقط کافی است باور داشته باشید که درمان می‌شوید،‌ حتی اگر داروی واقعی نخورید. به داروهای غیرواقعی دارونما می‌گویند که امروزه بسیاری از پزشکان از آن‌ها استقبال می‌کنند.

بهنوش خرم‌روز:‌ تا به حال نام دارونما یا پلاسیبو را شنیده‌اید؟ دارونما،‌ دارو یا مداخله‌ای درمانی است که واقعا تاثیری روی فیزیولوژی بدن و حالت و موقعیت سلامتی ندارد، اما به بیمار این واقعیت گفته نمی‌شود. به بیمار گفته می‌شود که این دارو،‌ همانند یک داروی واقعی،‌ حال او را بهتر خواهد کرد. مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که دارونما واقعا حال بیمار را بهتر می‌کند. دانشمندان چنین نتیجه می‌گیرند که ادراک فرد و باور وی به دارو، سهم مهمی در بهبود حالش دارد. به علاوه، این مطالعات نشان می‌دهند که مغز چه اثر مهمی روی سلامت جسمانی دارد. به بهبودی که بر اثر استفاده از دارونما حاصل می‌شود، اثر دارونما گفته می‌شود.

امروزه از دارونما بیشتر در مطالعات پزشکی استفاده می‌شود: در جایی که می‌خواهند اثر واقعی یک دارو را بررسی کنند،‌ از دارونما برای درمان در گروه کنترل استفاده می‌شود. اما ظاهرا دارونما دارد مقبولیت بالایی به دست می‌آورد،‌ تا جایی که در دنیای بیرون هم تجویز می‌شود.

به گزارش نیوساینتیست،‌ اثر دارونما امروزه به حدی پذیرفته شده که بسیاری از پزشکان،‌ ترجیح می‌دهند دارونما تجویز کنند. مطالعات جدید نشان می‌دهند که در کشورهای آلمان و سوییس، بیش از نیمی از پزشکان ترجیح می‌دهند که در موارد خفیف، به جای دارو،‌ دارونما تجویز کنند. در اکثر موارد،‌ دارونمای تجویزشده یک ویتامین است یا از داروهای هومیوپاتی است.

البته کشورهایی هم وجود دارند که تجویز دارونما را نمی‌پسندند، ‌مثلا در انگلستان،‌ استفاده از این درمان‌ها مردود است.

به علاوه گروهی از پزشکان هم در استفاده از دارونماها مشکل اخلاقی می‌بینند. به گفته آن‌ها،‌ استفاده از دارونما برخلاف صداقتی است که باید بین پزشک و بیمار وجود داشته باشد. با این‌حال،‌ با توجه به عوارض جانبی داروهای واقعی و قدرتی که باور افراد در درمان بیماری‌های جسمی دارد، دست‌کم در موارد خفیف، نمی‌توان دارونما را نادیده گرفت.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =