مصرف هله‌هوله‌ها و غذاهای آماده می تواند مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر شما را معتاد کرده به طوری که شما نتوانید دست از خوردن آن‌ها بردارید.

برگرها ، چیپس‌ها و سس‌ها و انواع مختلف آجیل‌ها مغز انسان را طوری برنامه ریزی می‌کنندکه شکر ، نمک و غذاهای پرچرب بیشتری را تقاضا کرده و بعد از مدتی دیرتر احساس سیری کند.

دانشمندان یک مرکز تحقیقاتی فلوریدا متوجه شدند موش‌های آزمایشگاهی مدتی بعد از خوردن این نوع غذاها درست همانند افرادی که به هروئین و کوکائین معتاد می‌شوند مرتبا این نوع غذاها را طلب می‌کنند.

این تحقیقات برای اولین بار نشان می دهد که مغز انسان نسبت به هله هوله ها و غذاهای آماده به همان صورتی پاسخ می دهد که به مواد مخدر واکنش نشان می دهد.

دکتر پاول کنی عصب‌شناسی که این تحقیقات را رهبری کرده در این باره گفت : ما بعد از سه سال مطالعه متوجه شدیم که هله‌هوله ها درست مانند مواد مخدر روی مغز اثر می‌گذارند.

این در حالی است که ترک این نوع عادت غذایی بسیار مشکل است و برای آن‌که شما بتوانید دوباره خود را به مصرف غذاهای سالم عادت بدهید، باید حداقل چند هفته زمان بگذارید.

با یافتن این نتایج دانشمندان به یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی در بین انسان‌ها پی بردند. افرادی که مرتب این نوع غذاها را مصرف می‌کنند بعد از مدتی به خوردن آن‌ها عادت می‌کنند و این موضوع باعث افزایش کالری وارد شده به بدن می‌شود. با مصرف این مواد خوراکی، قسمتی از مغز که احساس سیری را به فرد اعلام می‌کند بعد از مدتی حساسیت خود را به غذاهای پرکالری و چرب از دست می دهد و به همین دلیل فرد چاق مجبور است برای رسیدن به لذت اولیه‌ای که از خوردن غذا به دست می‌آورد بیش‌تر بخورد.

دقیقا مشابه با همین حالت نیز در اثر مصرف مواد مخدر مانند هروئین در مغز اتفاق می‌افتد و فرد معتاد مجبور می شود میزان مصرف خود را افزایش دهد.

پیش بینی می شود تا سال 2020 ، 80 درصد مردان و 70 درصد زنان دچار اضافه وزن و چاقی مفرط شوند.

13244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =