معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رشد 29 درصدی آمار مسافرتهای نوروزی طی دو روز نخست سفرهای نوروزی در کشور خبر داد.

هرسال نوروز که می‌آید و مردم کشور شروع می‌کنند تا بارسفر ببندند و به شهرهای مختلف برای گردش سفر کنند، آمارهای مختلف هم از راه می‌رسند؛ آمارهای تصادفات، میزان سفرها، استفاده از هتل‌ها، دیدار از مکان‌های تاریخی و ... . ولی موضوعی که در این میان دیگر تقریبا هرسال سر و صدا راه می‌اندازد، آماری است که از سوی مسئولان سازمان گردشگری اعلام می‌شود و اصراری که در میان اظهارنظرهای آنان بر افزایش یافتن تعداد سفرهای نوروزی وجود دارد.

بعد از آنکه سال پیش و بعد از تعطیلات نوروز، اعلام شد که تعداد سفرها در نوروز 89 به 120 میلیون رسیده است و این اعلام آمار باعث انتقاداتی از سوی برخی کارشناسان گردشگری شد، امسال هم و بعد از گذشتن دو سه روز از تعطیلات نوروزی، خبر از افزایش تعداد سفرهای نوروزی می‌رسد.

رئیس دائمی ستاد تسهیلات سفرهای کشور از رشد 45 درصدی در اسکان موقت مسافران در ایام نوروز خبر داده و گفته است که « با هماهنگی و همکاریهای بین بخشی انجام شده در کشور ظرفیتهای اسکان موقت مسافران در ایام نوروز رشد یافته است.»

شهباز یزدانی درجمع مسئولان ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان زنجان با بیان اینکه با برنامه ریزیهای صورت گرفته در حال حاضر در کشور شاهد رشد چشمگیر سفرهای نوروزی هستیم، افزود: « امسال پیش بینی می شود سفرهای نوروزی رشد چشمگیری داشته باشد.»

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رشد 29 درصدی آمار مسافرتهای نوروزی طی دو روز نخست سفرهای نوروزی در کشور خبر داده و با اشاره به ی انجام 120 میلیون نفر سفر در کشور در تعطیلات نوروز سال 89 گفته است: « انتظار می رود امسال با فراهم شدن زیرساخت های لازم و مناسب در بخش گردشگری همچنین با توجه به شیوه آماربرداری به صورت دقیق و به روز میزان سفرهای نوروزی رشد قابل توجهی داشته باشد.»

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده در 27 و 28 اسفند سال گذشته 8 میلیون و 740 هزار و 171 نفر سفر اتفاق افتاد که در 29 اسفند و اول فروردین این رقم به 11 میلیون و 300 هزار و 810 نفر سفر رسیده است.

اما به هرحال میزان دقیق تعداد سفرهایی که هر سال در نوروز انجام می شود، همیشه محل بحث بسیار است. هرچند سازمان گردشگری سعی می کند تا هرچه زودتر این آمار را اعلام کند ولی هرسال با اعلام آن انتقادهایی از سوی کارشناسان گردشگری مطرح می شود که البته سازمان گردشگری چندان پاسخی نیز برایش ندارد.

آمار سازمان گردشگری چگونه محاسبه می‌شود؟
برای محاسبه تعداد نفرسفرها، به گفته سازمان گردشگری ورود هر خودرو به یک استان و اقامت هرشب در آن استان، یک سفر است که چون برای خودروهای کوچک ظرفیت 4 نفره درنظر گرفته شده است، در نتیجه 4 نفر سفر به ازای هر خودرو به مبادی هر استان محاسبه می شود و به ازای هر شب توقف آن ها هم 4 نفر سفر در نظر گرفته می شود.

به طور مثال در صورتی که کسی از تهران با خودروی شخصی به مشهد مسافرت کند، باید از 3 استان عبور کند و اگر در بین راه توقفی نداشته باشد، حداقل 12 نفرسفر به ازای رفت و 12 نفر سفر به ازای برگشت برای او منظور می شود. و یا در صورتی که کسی از تهران به شیراز مسافرت کند و توقفی نداشته باشد، 16 نفرسفر برای او محاسبه می شود. این نکته را به آمار فوق بیفزایید که هر شب توقف 4 نفر سفر محاسبه می شود.

اما سوال کارشناسان اینجاست که از کجا می توان آمار تعداد روزهای اقامت هر خودرو را در هر استان دانست؟ از کجا می توان آمار دقیق ورود و خروج خودروها را به مبادی 30 استان کشور به دست آورد؟ از کجا می توان مطمئن بود هر خودرو 4 مسافر دارد؟ و بسیاری نکات دیگر در این آمار و ارقام، جای سوال دارد و از نکات مبهمی است که باید به آنها پاسخ داده شود.

/14131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =