۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷

سریال‌های تاریخی «خاندان بورگا»، «کاملوت» و «بازی و تاج و تخت» تلویزیون را زیر سلطه خود می‌کشند.

به گزارش خبرآنلاین، روزگاری عبارت «درام تاریخی» به معنی تاج، لباس‌های فاخر و خاندان کسل‌کننده سلطنتی بود که دائم به پیشخدمت‌ها می‌گفتند: «ما را تنها بگذارید!»

اما از دهه 1960 سینماگران شروع کردند به سربه‌سر خاندان سلطنتی گذاشتن. آنها تاج و تخت و تجملات سلطنتی را حفظ کردند اما در عوض به خشونت و خیانت‌های جاری در میان افراد این طبقه پرداختند.

هنوز هم اعضای خاندان سلطنت عبارت «ما را تنها بگذارید!» را به زبان می‌آورند اما ما آنها را در حالی که سری بریده‌شده را در دست می‌گیرند نیز می‌بینیم.

دو مجموعه جدید «کاملوت» و «خاندان بورگا» نیز همین سنت را در پیش می‌گیرند و خاندان‌های اشرافی را غرق در تزویر و خون به تصویر می‌کشند.

در این بین «کاملوت» نگاهی به اسطوره دوران آرتور شاه است البته بدون علاقه به نشان دادن شاعرانگی یا افتخار رایج در این داستان‌ها و بیشتر به موضوعاتی چون چه کسی می‌خواهد چه کسی را به قتل برساند یا چه کسی را می‌خواهند تبعید کنند می‌پردازد.

حتی شعار تبلیغاتی این سریال نیز متفاوت است: «هرچه می‌دانید را فراموش کنید: این داستان کاملوتی است که نمی‌شناسید.»

کاملوت را مایکل هرست نوشته است، فیلمنامه‌نویسی که با دنیای درام تاریخی آشنا است؛ او پیشتر فیلمنامه «الیزابت»، «الیزابت: عصر طلایی» و سریال تاریخی «خاندان تیودور» را نوشته بود. پرداخت بصری سریال نیز بسیار مشابه با سریال‌های روز است و سروشکل مدرن دارد. اما نقطه قوت اصلی این مجموعه اوا گرین (بازیگر فیلم جیمز باندی «کازینو رویال» و «خیالباف‌ها») در نقش یک جادوگر و جوزف فاینس (بازیگر «شکسپیر عاشق») در نقش مرلین جادوگر است.

با این حال «کاملوت» تفاوت‌های بسیاری با «اسپارتاکوس» دیگر سریال شبکه استارز دارد، این سریال روی مسیری مشخص حرکت می‌کند و به بیراهه نمی‌رود و فاصله بسیاری با سریال افراطی «اسپارتاکوس» دارد.

«خاندان بورگا»محصول شبکه شوتایم سریالی است که امیدهای زیادی روی آن بسته شده است. سریالی تاریخی که فقط خشونت ندارد بلکه برای اولین بار بیننده را وارد دنیای تبهکاری خانواده‌ای می‌کند که به نظر می‌رسد اولین خانواده مافیایی تاریخ بوده‌اند.

مرد اول این مجموعه نیل جردن است، کارگردان مشهور فیلم‌هایی چون «مصاحبه با خون‌آشام»، «بازی گریه‌آور» و «شجاع». او در ابتدا قصد داشت «خاندان بورگا» را به صورت فیلم سینمایی بسازد. مسئله‌ای عجیب چراکه جردن در کارنامه حرفه‌ای خود علاقه‌ای به شخصیت‌های واقعی نداشته است (به جز فیلم «مایکل کالینز» با بازی لیام نیسن درمورد یک انقلابی ایرلندی). اما جردن کاتولیکی ایرلندی است که مضامینی مثل گناه و تقوا در آثارش نمود بسیاری دارند، بنابراین رفتن سراغ پروژه‌ای چون «خاندان بورگا» عجیب نیست.

این مجموعه داستان خانواده بورگا و به قدرت رسیدن آنها در رم سال 1492 میلادی است. رودریگو بورگا، پدرسالار اسپانیایی این خانواده با بازی جرمی آیرونز است که احتمال دارد پس از مردن پاپ به مقام پاپی برسد. وقتی او در اپیزود اول سریال به این مقام می‌رسد و پاپ الکساندر ششم خوانده می‌شود، همگان به این نتیجه می‌رسند که او با رشوه و زدوبند به این مقام رسیده است. در ادامه ماجرا پای سزار و چندین و چند توطئه قتل به میان می‌آید.

تا چندی دیگر نیز مجموعه «بازی تاج و تخت» روی آنتن شبکه اچ‌بی‌او می‌رود. به نظر می‌رسد پس از استقبال مخاطبان از سریال‌های دنیای واقعی و فانتزی که در روزگار معاصر می‌گذشتند؛ سریال‌هایی چون «24»، «دکستر»، «لاست» و «قهرمانان» شبکه‌های تلویزیونی روی مجموعه‌های تاریخی حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند.

سالون / 2 آوریل / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

52141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mehri IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
    0 0
    مرسی...لطفا باز هم سریال ها رو معرفی کنید...عکس هم بگذارید