احمد مهران فر خیلی اهل گفت‌وگو نیست، با وسواس بسیار به جمله‌هایش می‌اندیشد، بازیگر فیلم‌های درباره الی ... ، عصر روز دهم، اقلیما، آتش بس، هیچ، کلبه، تسویه حساب و ... با اولین حضور موفقش در یک سریال نوروزی توانست نظر مخاطب عام و خاص را جلب کند او در گفت‌وگو با بانی فیلم از شکل‌گیری شخصیت «ارسطو» در این مجموعه می‌گوید.

از همکاری با سیروس مقدم و ایفای شخصیت ارسطو در جدی‌ترین تجربه تلویزیونی‌ات صحبت کن.
من سر فیلم «باگت» به کارگردانی سامان مقدم بودم که محسن تنابنده با من تماس گرفت و خبر داد آقای مقدم تصمیم دارند سریالی با این خصوصیات شروع کنند. تنابنده گفت پنج شش قسمت از کار را نوشته و قرار است در این کار با او همبازی شوم، به هر حال من و محسن مدت زیادی هست که با هم دوست هستیم.

سابقه همکاری روی صحنه تئاتر هم که داشته‌اید...
بله همین طور است. خیلی از دوستان هم می‌گفتند سعی کن یک سریال خوب کار کنی، چون بسیاری از کارگردانان وقتی پیشنهاد حضور تو را به تهیه‌کننده‌ها می‌دهند که طرف آن طور که باید شناخته شده نیست. به همین دلیل شاید خیلی تمایل نداشته باشند. بنابراین یک سریال که مخاطب عام داشته باشد و تو دیده بشوی لازم است...

در مورد خصوصیات نقش و قصه که محسن تنابنده تو را مطلع کرده بود؟
تنها خبر داشتم که شخصیت ارسطو لهجه مازندرانی دارد، همین!

تو خودت که اهل مازندران نیستی؟
نه، ولی یک مدت از سربازی را در مازندران بودم و یک آشنایی ابتدایی و مختصری راجع به لهجه داشتم.

پنج قسمت ابتدایی فیلمنامه کاراکتر ارسطو را به شکل کامل برای تو معرفی کرد؟
پنج قسمت فیلمنامه برای من خیلی جذاب بود. به نظرم شیرینی خاصی در قصه وجود داشت. گاهی اوقات وقتی قصه‌ای را می‌خوانی متوجه شیرینی‌اش نمی‌شوی. من اصولاً آدم کم خنده‌ای هستم، ولی آن پنج قسمت را که خواندم ارتباط خوبی برقرار کردم و خیلی لحظات کمدی آن را دوست داشتم. در نهایت با آقای مقدم گفت‌وگویی داشتم و به چند و چون نقش دست پیدا کردم.

و راجع به لهجه ارسطو صحبت کن، گویا از ابتدا قرار نبوده این کاراکترها تا این حد با لهجه باشند و بنا براین بوده که به یک لحن ساده بسنده کنید.
من با محسن راجع به لحن و لهجه مازندرانی خیلی بحث و گفت‌وگو داشتم. این شک را داشتم که آیا این لهجه در نهایت پس زننده نخواهد بود، تا در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شخصیت‌ها را با لهجه بگیریم. خوشبختانه آغاز تصویربرداری کار مدتی عقب افتاد و ما فرصت بیشتری داشتیم تا راجع به لهجه تمرین و روی لحن‌ها کار کنیم.

برای لهجه و درآمدن زبان مازندرانی مشاوری هم داشتید؟
نه، خودم با توجه به اطلاعاتی که داشتم و چون محسن هم در این زمینه کمک کرد، به مشکلی برنخوردم.

کم کم بازخورد تماشاگر نسبت به شخصیت ارسطو باعث شد، این کاراکتر رنگ و لعاب بهتری بگیرد و تکیه کلام‌ها نیز جا افتاده‌تر در دل قصه ادا می‌شد؟
بله، وقتی که دیدیم تماشاگر تعدادی از تکیه کلام‌ها را دوست دارد، سعی کردم از آن استفاده بیشتری داشته باشم. ولی کاراکتر ارسطو حدود 10 روز از تصویربرداری گذشته بود که کامل شد و تمام خصوصیات او از جمله لحن و لهجه درآمد. کم کم فرم راه رفتن، نگاه، حرف زدن و ... واقعی‌تر شد و به همین دلیل ارسطو هرچه می‌گذشت قابل باورتر می‌شد.

گویا تکیه کلام «حساس نشو» پیشنهاد خودت به محسن تنابنده بوده است؟
بله، این تکیه کلام از قبل در ذهن من بود، با محسن هم آن را در میان گذاشتم و او هم موافقت کرد. این جمله «حساس نشو» شوخی من با کامبیز دیرباز بود که فکر می‌کنم مورد توجه هم قرار گرفت.

ریتم دیالوگ‌گویی تو هم در این سریال تا حدود زیادی به مردم مازندران شبیه بود، آیا برای طراحی و ایفای این شخصیت ما به ازای بیرونی هم داشتی؟
بله، من یک ما به ازای بیرونی از مردم آن خطه داشتم (همکلاسی‌های سابقم). به همین دلیل همه چیز از لحن گویش، ریتم دیالوگ گویی و حتی رفتارهای ارسطو را سعی می‌کردم عیناً تقلید کنم، البته منظورم از تقلید، نمایش عین واقعیت است. سعی می‌کردم در این چند سال اخیر که او را ندیده بودم رفتارها، نوع راه رفتن و ... او را به یاد بیاورم. کم کم این آدم (ارسطو) در وجود من نشست و از یک تقلید صرف خارج شد، یک جورهایی خودم حس کردم که به ارسطو شبیه شده‌ام.14201

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يك مازندراني IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    5 46
    بعنوان يك مازندراني سريال پايتخت كه فرهنگ و لهجه مازني ها را به تمسخر گرفته محكوم مي كنم. لطفا عوامل سريال نگاهي هم به موج اعتراضات در مازندران بياندازند.
    • ماهک IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      3 0
      هیچ توهینی در کار نبوده عزیز ، مگه بقیه ی سریال های طنز که آدم هاش لهجه ندارن به تهرانی ها توهین کرده؟
  • رضا IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    41 2
    یک مازندرانی برو بابا حال نداریم همه حال کردن با سریال پایتخت خیلی عالی بود تو هم الکی حساس نشو
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    33 1
    منكه از بازي و نقشش لذت بردم-ايول
  • محسن صادقی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    27 4
    بنده های خدا چیکار کنند آخه؟ تو رو خدا دست از قوم گرایی و صنف گرایی بردارید همه ما ایرانی هستیم این لهجه ها برای ایرانیها هستش بیچاره ها با هر لهجه ای فیلم می سازند میگید به فلان لهجه توهین کردید مگه همه مردم ایران تهرانی هستند که همه فیلمهای با لهجه تهرانی ساخته بشند حتی مشاغل هم جبهه می گیرند در مقابل فیلمها تو رو خدا کمی سعی کنید جنبه داشته باشید و خودتون خودتون رو محدود نکنید
  • ساروی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    5 33
    من هم با دوست هم استانی ام موافقم شما باید اعتراضات مازنی ها را هم بازتاب دهید.
  • reza IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    24 2
    دقیقا با آقای صادقی موافقم .اگه اینجوری باشه باید فقط سریال و فیلم تخیلی ساخت که به کسی بر نخوره ..
  • ممد گيلكي IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    26 1
    برار جان خيلي سريال توپي بود . براي من از هزار تا فيلم امريكايي چند ميليون دلاري هم ارزشش بيشتر بود . ما مازندراني ها هم الكي حساس نميشيم
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    8 11
    به عنوان یک تهرانی همه سریالها که فرهنگ و لهجه تهرانی ها را به تمسخر گرفته محکوم میکنم
  • فاطمه IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    0 29
    آره آقای مهرانفر،ما هم باور کردیم که شما وتنابنده اهل مازندران نیستید. واقعا متاسفم.از دست بعضیها که عارشون میاد که بگن اهل منطقه ای غیر از تهران هستند.
  • امیر رضا IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    3 7
    این که خوبه...باید یقه ی اون دوبلورایی رو بگیرید که تو دوبله ی انیمیشن لهجه های محلی رو مسخره میکنن... من نمیدونم کسی نیست به این آقای مهرداد رئیسی بگه که بابا کارِ ِتون اصلا" درست نیست...یه کم خلاقیت به خرج بدید ... بگذریم...اعصاب نمیذارن که برای آدم در مورد آقای مهرانفر هم میتونم بگم که تقریبا" از نقششون راضی بودم...بد نبود
  • مازندرانیم IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۸
    16 1
    سریال فوق العاده بود نباید یکطرفه به قاضی رفت سریال نکات آموزنده بسیار داشت.
  • مسعود IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۸
    25 2
    حتما ما تهرانی ها هم باید هروقت سریال طنزی در مورد تهران ساخته میشه به تمسخر گرفتن لهجه تهرانی رو محکوم کنیم؟!! بس کنید بابا یه ملت 13 روز خندیدن حتی مازنی ها - خدا خیرشون بده از بس که مملکت خشکی داریم این بحثا به وجود میاد
  • زهرا IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۹
    1 2
    چرا نظر من ثبت نشد ؟؟؟؟
  • يه بابلي IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۹
    20 1
    ما که حال کرديم.اصلا هم نسبت به لهجه حساس نشديم.
  • یک مازندرانی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
    1 5
    دوستان گرامی ! به عنوان یک رسانه از شما انتظار می رود مثل رسانه ملی یکطرفه عمل نکنید و نظرات منتقدین را نیز درج نمایید ! با سپاس !
  • مازني IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۱
    13 0
    حال كردم. ولي لهجه تنابنده بهتر از مهران فر در اومده بود.
  • طوبی IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    14 0
    این فیلم جوری ساخته شده که من و تمام کسایی که میشناسم با خونواده نقی انگار فامیلیم و واقعا شخصیت پردازی فوق العاده و بازی های بی نظیرشون شاهکاره.با خریدن دی وی دی هاش تمام دیالوگ هاشو از حفظم وعلاوه بر اینکه معتقدم مازندرانی هارو به سخره نگرفته بلکه فکر میکنم که علاق همه بخصوص خودم رو به لهجه مازنی دو چندان کرده.فکر کنم علاوه بر آقای مقدم و بازیگرای فوق فوق العاده!نویسندگی تنابنده خیلی بکار کمک کرده.من که عاشقانه دوستشون دارم.مخصوصا نگاه های نقی همراه این جمله:من نگفتم الان وقتش نیس.دست بندازم دهن منو جر بدم؟