۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۳

تصویربرداری هوایی در خشکسالی اخیر ونیز، به کشف بزرگ‌ترین شهر گمشده رومی در زیر مزارع اطراف این شهر منجر شد.

بهنوش خرم‌روز: پژوهشگران با استفاده از عکس‌های هوایی، نقشه یکی از شهر‌های گم‌شده روم را به نام التینوم ‌که جد ونیز امروزی محسوب می‌شود، به دست آوردند. این عکس‌ها، تصاویری از دیوارها، خیابان‌ها، خانه‌ها، ‌تئاترها و سایر ساختمان‌های شهر را به دست می‌دهد. همچنین در این تصاویر، شبکه پیچیده‌ای از رودها و کانال‌ها دیده می‌شود که نشان می‌دهد چه طور در آن زمان، مردم محیطی باتلاقی را که امروزه به مرداب ونیز تبدیل شده است، مهار کرده بودند.

به گزارش بی‌بی‌سی، آندره نینفو و همکارانش از دانشگاه پادوای ایتالیا برای اولین بار جزئیات مکان‌نگاری و محیطی این شهر را بازسازی کرده‌اند. آن‌ها اطلاعات خود را از تصاویر هوایی مرئی و شبه فروسرخ مزارعی که در حال حاضر منطقه را پوشانده است، گرفته‌اند و از یک مدل رایانه‌ای از زمین‌های محل استفاده نموده‌اند. این تصاویر طی یک دوره خشکسالی شدید در سال 2007/ 1386 گرفته شده‌اند. در این شرایط می‌شد از حضور سنگ‌ها،‌ خشت‌ها و سایر ساختارهای جامد زیر سطح تصویر گرفت. جزئیات این مطالعه در نشریه ساینس منتشر شده است.

نویسندگان این پژوهش به این نکته اشاره می‌کنند که التینیوم تنها شهر رومی بزرگ در شمال ایتالیا و یکی از معدود شهرهای بزرگ اروپا است که در زیر شهرهای قرون وسطایی یا مدرن مدفون نشده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که شهر با رودها و کانال‌ها احاطه شده بود. همچنین کانال بزرگی از میان شهر می‌گذشته که به باتلاق می‌رسیده است. دو حصار یا پل در دیوارهای اطراف شهر به چشم می‌خورد که شاهدی دیگر بر نحوه سازگار شدن ساکنین التینیوم با محیط باتلاقی است. همچنین پژوهشگران توانسته‌اند لنگرگاه‌هایی را در کرانه باتلاق بیابند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =