۱ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
لطفا دوگانه مرجعیت و متخصصین به راه نیندازید

مراجع تقلید نوعا پاسخ استفتا را براساس متن سوال می‌دهند لذا اگر سوالی مبهم یا جهت‌دار باشد سوال کننده می‌تواند پاسخی مطلوب خود دریافت کند.

اخیرا عده‌ای دوست دارند فتاوایی مبنی بر ضرورت مراسم عزاداری (نه اصل عزاداری) دریافت کنند و در نوع سوال ممکن است طوری القا کنند که دولت و متخصصین می‌خواهند به بهانه کرونا عزاداری را تعطیل کنند.
از سوی دیگر عده‌ای که چندان با مذهب میانه خوبی هم ندارند در تلاشند تا همین سوال و جواب‌ها را چماقی کنند برای اثبات مخالفت مراجع با بهداشت و علم. و سومین گروه هم واعظینی هستند که بر منابر مطالبی می‌گویند و دستمایه انتقاد و حمله شبکه‌های خارجی و معاند را فراهم می‌کنند. در مورد بحث کرونا و عزاداری موارد زیر از جمله مواردی است که می‌تواند مد نظر قرار بگیرد:

الف) مردم ایران قریب به اتفاق در مورد عزای امام حسین ع عمیقا عزادارند و تجربه نشان داده است که در این زمینه همیشه در صحنه حاضر بوده‌اند و خواهند بود.
ب) بحث پزشکان دردمند، مخالفت با عزاداری نیست بلکه نوع مراسم مد نظر هست نه اصل عزاداری.
ج) عزاداری‌های آیینی در طول زمان شکل گرفته و به این جارسیده است و اصل مسلم نیست که الزاما همیشه به همان شیوه عمل شود. آیین‌ها حاصل دورانی است که تکنولوژی فعلی وجود نداشته است و می‌تواند در طول زمان تکامل یابد یا تغییر کند.
درست است که نوع عزاداری آیینی موجب همبستگی و افزایش ارتباطات  مردم و صفای دل می‌شود ولی در دوره فعلی اگر براساس نظر متخصصین احتمال ضرر داده شود همان گونه که بااحتمال ضرر بعضی از واجبات مثل روزه ساقط می‌شود نوع عزاداری آیینی و مجلسی هم می‌تواند تغییر کند.

د) بیمارستان‌ها و امکانات درمانی فعلی پاسخگوی همه‌گیری بیماری در سطح وسیع‌تر از حال نیست و خطر بروز فاجعه وجود دارد.
ه) کسی منکر امکان فاصله‌گذاری در مراسم نیست ولی مردم در موقعیت‌های ازدحام و شلوغی بعید است امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند.
و) طلاب محترم اگرچه ممکن است ایام تبلیغ را از دست بدهند ولی می‌توان راه‌حلی پیدا کرد که هم امکان خدمت و تمرین آنها فراهم آید و هم درآمد و کمک هزینه آنها تامین شود. مسلما اندیشمندان حوزه‌های علمیه راه‌حل های جدیدی متناسب با وضع فعلی می‌توانند ارائه دهند.

ز) صداوسیما می‌تواند با گسترش دایره افراد و عدم اکتفا به مداح‌های تکراری سایر مداح‌ها را هم برای عزاداری دعوت نماید.
ح) عزاداری‌های اینترنتی و یا خانگی با توجه به بلوغ روزافزون برنامه‌های زنده می‌تواند فراگیر شود.
ط) ......

تکرار و تاکید این مسئله ضروری است که مردم ایران از فقیر و غنی و چپ و راست و شهری و روستایی و حتی غیرمسلمانان ایرانی با دستگاه امام حسین ع مشکل ندارند و قطعا در هر شرایطی عزادار خواهند بود فقط نگرانی از فاجعه انسانی است که به اسم تشیع تمام خواهدشد. پس با احتیاط نظر بدهیم و عمل کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1421750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =