سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور اگرچه نماینده مجلس ششم بود اما امروز در راهپیمایی نمایندگان مجلس هشتم حضور یافت. البته نه در کسوت نمایندگی، بلکه به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از انتفاضه فلسطین.

محتشمی‌پور در سخنانی در حاشیه این راهپیمایی، با اشاره به اینکه مرز 11 کیلومتری مصر، فلسطین، غزه و گذرگاه رفع در اختیار نیروهای مصری است؛ افزود: نیروهای رژیم صهیونیستی در این مناطق هیچ حضوری ندارند؛ این مرز 11 کیلومتری از سوی کدام کشور بسته است؟ آیا اسراییل بسته یا مصر؟ در این محاصره دولت مصر دخالت دارد، مردم مصر از مردم فلسطین حمایت می‌کنند، اما دولت مصر در جنایت علیه مردم فلسطین به‌ویژه مردم غزه با آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی همراه شده است.چرا حسنی مبارک نشسته و جنایات غزه را تماشاگر است.
دبیرکل جمعیت حمایت از انتفاضه فلسطین با تاکید بر این‌که مردم غزه خواستار یاری کلیه‌ مسلمانان هستند، گفت: ملت‌های مسلمان همراه ملت فلسطین بوده و حاضر به ایثار جان، مال و همه چیز خود هستند تا این ملت آزاد شوند، ولی چه کنیم که سران این کشورها وابسته و مزدور آمریکا هستند و اجازه نمی‌دهند ملت‌های بزرگ اسلام در این حماسه‌ بزرگ شرکت کنند.
محتشمی‌پور به هیات‌های مذهبی ایران پیشنهاد داد: حال که در آستانه‌ ماه محرم هستیم، بهتر است هیات‌های مذهبی و مساجد طومارهایی را در حمایت از مردم غزه در حاشیه حسینیه‌ها و مساجد قراردهند تا مردم نظرات و آمادگی‌شان را برای حمایت از مردم غزه و شکستن این محاصره اعلام کنند، آن وقت خواهید دید که ده‌ها میلیون جوان، زن و مرد ایرانی از آمادگی‌شان در رفتن به غزه و مقابله با رژیم صهیونیستی و شکست محاصره غزه خواهند گفت.
سیدعلی‌اکبر محتشمی پور روحانی 62 ساله ای است که تحصیلات حوزوی خود را در تهران و قم و نجف و در محضر چهره های برجسته ای چون امام خمینی - آیت الله سید حسن بجنوردی - آیت الله خویی و آیت الله میرزاباقر زنجانی به پایان رسانید. فعالیت های مبارزاتی او علیه رژیم سلطنتی پهلوی در سال 41 آغاز شد و پس از اتمام یک دوره زندان -به دلیل در مخالفت با رفراندوم فرمایشی به اصطلاح انقلاب سفید شاه- در سال 45 بعداز تبعید امام به ترکیه و سپس نجف اشرف، به عراق عزیمت کرد و تاسال 1357 و پیروزی انقلاب در خارج کشور بود. محتشمی پور در این سالها برای انعکاس نهضت اسلامی ایران به کشورهای مختلف ازجمله سوریه، لبنان، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس سفر کرد. رژیم بعث عراق بارها وی را دستگیر کرد و برای آخرین بار چند روز قبل از سفر امام به پاریس هنگامی که مأموریت یافته بود تا مقدمات اقامت ایشان و همراهانشان به سوریه را فراهم کند، در فرودگاه بغداد توسط نیروهای امنیتی رژیم بعثی عراق بازداشت وبرای همیشه از عراق اخراج گردید. پس از آن در پاریس به امام (ره) پیوست و مسئولیت ارتباطات دفتر امام در «نوفل لوشاتو» را به عهده گرفت.
او پس از انقلاب مسئولیت های بسیاری را بر عهده گرفت. از جمله عضویت در هیأت منتخب امام برای بررسی بنیاد مستضعفان (1359)، نماینده امام و مدیرصدای جمهوری اسلامی ایران (1359)، عضویت در شورای سرپرستی سازمان صدا وسیما (1359)،  سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه (1364-1360)، وزیرکشور درکابینه آقای مهندس میرحسین موسوی (از سال 1368-1364)، عضویت در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، عضویت در کمیته مشاورین سیاسی مقام معظم رهبری ازسال 1368، نماینده مردم تهران (دوره سوم مجلس شورای اسلامی) از سال 1368 و رئیس کمیسیون دفاع و دبیرکل گروه بین المجالس درمجلس شورای اسلامی، مدیر مسئول مجله و روزنامه بیان (توقیف شده) درسال 70-1369، مشاور اجتماعی ریاست جمهوری خاتمی از سال 1378-1376، نماینده تهران در مجلس ششم و رئیس فراکسیون دوم خرداد، دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین (ایران) و رئیس مجمع سازمانهای غیردولتی فعالان حامی آزادی قدس شریف (ایران).
دوره سفارت محتشمی پور در سوریه با اقدامات بسیاری همراه بود. از جمله تشکیل گروه های اسلامی به ویژه حزب الله لبنان و هسته های مقاومت که در این رابطه مورد خشم و کینه صهیونیستها واقع شد و در بهمن 1362 در حادثه انفجار بمب هدف قرارگرفت و از ناحیه چشم، گوش و دست آسیب دید. امام خمینی(ره) در تاریخ 26/11/62 طی پیامی خطاب به وی گفتند: از حادثه ناگوار که توسط ایادی استکبار جهانی برایتان اتفاق افتاد متأثرگردیدم انشاءالله هرچه زودتر سلامتتان را بازیافته و درسنگر اسلام و انقلاب به نفع مستضعفان و مظلومان جهان به مبارزات سخت خود ادامه دهید. برای فرزندان اسلام و قرآن تمام مشکلات و صدمات در راه خداوند شیرین و آسان است.

کد خبر 1424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =