امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده 55 ساله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با ایرنا گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن اقتدار خود و دفاع از منابع و منافع کشور می خواهد در دریاها حضوری فعال و راهبردی داشته باشد.
مهم ترین اظهارات فرمانده نیروی دریایی را در ادامه بخوانید:
- این نیرو در اجرای این تدبیرارزشمند فرمانده معظم کل قوا دو سال است که در دریاهای آزاد حضور یافته و توانسته در مقابله با دزدیهای دریایی در خلیج عدن و تنگه باب المندب ، منافع کشور را در این منطقه حفظ کند.
- نیروی دریایی 30 کشور جهان در خلیج عدن حضور دارد. اکثر این کشورها زیر نظر ناتوسازماندهی شدهاند و با عنوان 'سی تی اف 150'، 151 و 152 در خلیج فارس، دریای عمان و خلیج عدن حضور دارند و فرماندهی آنها به صورت دوره ای انجام میشود. برخی کشورها نظیر جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین به طور کاملا مستقل عمل می کنند و برغم این که از کنار هم نیز عبور می کنند اما از هیچ کسی هم تبعیت نمی کنند.
- هم اینک ناوگروه های نیروی دریایی راهبردی ایران چندین ماه در دریاها دریانوردی میکنند که این موضوع نشان دهنده آن است که این ناوگروهها از تجهیزات و توانمندیهای لازم برای حضور در دریاهای آزاد برخوردار هستند.
- نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اواخر سال گذشته (1389) و برای نخستین بار پس ازپیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با عبور از کانال سوئز در مدیترانه حضور یافت و اقتدار و توانمندیهای ایران را به جهانیان نشان داد.
- این حق ما است که در دریاهای آزاد حضور داشته باشیم و هرجا که نیاز به حفظ منافعمان باشد همانند مقابله با دزدیهای دریایی در خلیج عدن، حضور خواهیم یافت.
- کانال سوئز کاملا در خاک مصر واقع است و بر اساس قانون تمامی کشتیهای تجاری و جنگی جهان که با این کشور در مخاصمه نیستند می توانند از آن عبور کنند، ما هم که در مصرحافظ منافع داشتیم توانستیم از آنجا عبور کنیم.
- تنها رژیمی که از عبور ناوگروههای ایرانی از کانال سوئز و ورود به دریای مدیترانه خیلی نگران بود و این موضوع را از ابتدا تا انتها دنبال می کرد، رژیم صهیونیستی بود.
- نیروی دریایی در چند فاز ساخت و سازهای بزرگی داشته است که از جمله ساخت ناوهای موشک انداز کلاس ' پیکان' در سال 1382 که اولین آن هم به نام پیکان تولید شد و پس از آن ناوهای کلاس پیکان در کشور در حال ساخت است.
- ناوهای پیکان ساخته شده در ایران نیز به مراتب از آنچه که در اروپا چند کشور با هم ساخته اند بهتر و پیشرفته تر و از توانمندی بالایی برخوردار است ودر آزمایشات متعدد نیز این مساله به اثبات رسیده است.
- پس از ساخت ناوچه پیکان و ناوهای موشک انداز کلاس پیکان نیروی دریایی موفق شده است زیردریاییهایی از جمله زیردریایی کلاس غدیر را طراحی و تولید کند که چند فروند از این نوع زیردریایی در سال 88 به این نیرو ملحق شد که مسیر تولید آنها همچنان ادامه دارد.
- کلاس بعدی، کلاس ناوشکن جماران است که از پیچیدگیهای بسیار بالایی برخوردار بوده. کمتر کشوری در دنیا می تواند ناوشکن بسازد اما ما ساختیم و تا زمانی که این ناوشکن به دریا نرفته و تیراندازی و موشک پرتاب نکرده بود برای دشمنان ما غیرقابل باور است.
- پس از ساخت زیردریاییها سبک و نیمه سنگین ما به مرور به به سمت ساخت زیردریاییهای بزرگتر با اقتدار جلو می رویم.
- طی روزهای اخیر یک ناو به علت اشتباهی که در سیستم راداری آن بوجود آمده بود ، در جنوب جاسک به آبهای ما نزدیک شده بود که بالافاصله با تذکری که دادیم و متوجه شد که وارد آبهای ما شده است فوری منطقه را ترک کرد.
- نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کاملا منطقه را رصد می کند و همانند عقاب بالا سر شناورهای بیگانه است که نزدیک ما نشوند.
/111112
نظر شما