ایرنا نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با حذف سه یا چهار صفر از پول ملی قدرت خرید مردم تغییری نکرده و مانند قبل از آن خواهد بود. محمود بهمنی عصر روز سه شنبه در جمع دانشجویان دانشکده علوم اقتصادی افزود: حذف صفر آثار روانی برای جامعه ایجاد می‌کند، که این امر با فرهنگ سازی مناسب از بین خواهد رفت.
به گفته ی وی یک ریالی معادل یک هزار، دو ریالی معادل دو هزار، پنج ریالی معادل پنج هزار و پنجاه ریالی معادل پنجاه هزار تومان خواهد بود.
رئیس کل بانک مرکزی بااشاره به اینکه تغییر نام واحد پول ملی و همچنین اجرای حذف صفر بر اساس افکار عمومی انجام می‌شود،گفت: واحد پول ایران در سال‌های گذشته دینار بوده است.
وی با اشاره به برگزاری اجلاس بانک جهانی گفت: در این اجلاس با 5 تا 6 کشور مانند غنا، ایتالیا و ترکیه که در ارتباط با حذف صفر از پول ملیشان ها تجربه داشتند، جلساتی برگزار شد و این امر با توجه به تجربه آنها کاری عادی به نظر می‌آید.
به گفته ی رییس کل بانک مرکزی بر اساس تجربه این کشورها، اسکناس‌ها در طول دو تا سه سال جابجا می شود.
بهمنی با بیان اینکه حذف سه یا چهار صفر هنوز به تصویب نرسیده است، گفت: در صورت تصویب،ارزش یک ریال برابر با یک دلار خواهد بود.
بهمنی با اشاره به سه سال فعالیت خود در بانک مرکزی گفت: از ابتدای فعالیت خود پیش‌بینی های لازم را انجام داده و نیاز امروز بازار به طلا را با بالا بردن حجم ذخایر کشور تامین کرده‌ و چندصد تن طلا را با نرخ 656 دلار در هر اونس خریداری کردیم ،در حالی که نرخ طلا امروز به بیش از یک هزار و 500 دلار در هر اونس افزایش یافته است.
به گفته ی وی با این پیش‌بینی‌ها بیش از 10 میلیارد دلار به ارزش ذخایر کشور افزوده شد، ضمن آن که سبد ارزی کشور نیز تغییر یافته و نسبت دلار به یورو یا ارزهای دیگر تغییر کرد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با این اقدامات موقعیت سبد ارزی برعکس شده و این در حالی است که نرخ دلار در بازار افزایش نیافته است، به نحوی که نرخ دلار هم اکنون بین یک هزار و 100 تا یک هزار و 110 تومان است.
به گفته ی بهمنی تبدیل سبد ارزی سود چند میلیارد دلاری برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.

/33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    بنظر می رسه افزایش پول تقد سرگردان در دست مردم که به علت کاهش میزان سود بانکی است به بازار سکه و طلا روی آورده که بایدبا برنامه ریزی مناسببه سمت تولید و یا حداقل رونق برخی خرده بنگاهه و یا حتی کمی هم انواعی از خدمات جدیدتر برود.