در خیلی از کشورهای دنیا چهار وزارتخانه و دو معاونت رییس جمهور در یک وزارتخانه به اسم فرهنگ و آموزش است.

علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کافه خبر امروز درباره یکپارچه شدن نظام آموزشی (عمومی و عالی) گفت: در بسیاری از کشورها، وزارت علوم، آموزش و پرورش، ورزش، فرهنگ و جوانان یک وزارت خانه است. این گسستگی در مدیریت برای ما مشکل ایحاد مرده است.

او به معطل ماندن برخی قوانین مثل حذف کنکور به دلیل دوگانگی مدیریت اشاره کرد و گفت: قانون حذف کنکور از سال 85 تاکنون معطل مانده است، چون در یک دوره وزیر علوم موافق بود، وزیر آموزش و پرورش مخالف، در دوره بعد برعکس شد. اگر مدیریت یکپارچه بود، این بحث ها مطرح نمی شد. دانشگاه فرهنگیان یک نمونه دیگر آن است. ما دو وزارتخانه پر دردسر داریم که خودمان درست کرده ایم. 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اشاره ای هم به قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و قناوری اشاره کرد و گفت: در مجلس پنجم آمدیم وزارت فرهنگ و اموزش عالی را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر دادیم. هدف هایی پشت آن بود. برنامه این بود که وزارت علوم خودش را از صد و خرده ای دانشگاه خلاص کند، این نباشد در سیاست های یک دانشگاه دخالت کنند. دانشگاه باید مستقل باشند. اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است. به همین دلیل است که تغییر روسای دانشگاه ها را شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب کند. 

او همچنین درباره نظر مجلس درباره ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم گفت: در برخی کشورها، جمعیت دانش آموزی و دانشجویی شان اندازه کل جمعیت کشور ماست. حالا چرا ما نتوانیم با 4 میلیون دانشجو و 14 میلیون دانش آموز یک وزارتخانه داشته باشیم. ما مطالعه کردیم، مرکز پژوهش ها هم مطالعات را جمعه بندی کرده و برای زمان بندی این ادغام در حال بحث هستیم.

عباسپور همچنین گفت: تفکر بهینه سازی آموزش باید در دولت باشد. در آموزش عالی هم باید اعتماد کنیم به دانشگاه ها، تا هم بار آموزش عالی کاهش داشته باشد هم وزارت علوم. به هر حال باید طوری برنامه ریزی کنیم که دو وزارتخانه در دو سه سال آینده ادغام شوند تا دولت بعدی، یک وزیر به عنوان وزیر آموزش معرفی شود.

47

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    محاله مستقل کردن دانشگاه ها رو بتوان عملی کرد