فارس نوشت:

یک کارشناس افغان با بیان اینکه "القاعده " بر اساس ضرورت آمریکا ایجاد شد، گفت که سیا، آی‌اس‌آی و اف‌بی‌آی به ملاعمر و ایمن الظواهری در هر زمان دسترسی دارند و مرگ این افراد هم زمانی که لازم باشد، اعلام خواهد شد.

"داد نورانی " در گفت‌وگو با فارس در کابل، با بیان این که اثرات مرگ بن لادن نه تنها در افغانستان و پاکستان محسوس خواهد بود، بلکه در پنج حوزه مهمی که القاعده پس از 11 سپتامبر تقسیم کرده، نیز تأثیر خواهد گذاشت.
وی معتقد است که بخش عمده رهبران القاعده در تیررس سازمان‌های اطلاعات آمریکا و پاکستان قرار داشتند و از یک سال پیش بدین سو، آمریکا بیشتر مکالمات میان اعضای عمده القاعده را کنترل می‌کرد.
به گفته نورانی، در استراق سمع مکالمات، الظواهری به عنوان "شیخ الکبیر " یا رهبر القاعده مطرح بوده و وظایف اسامه در یک سال اخیر به وی منتقل شده بود.
کارشناس افغان بر این باور است که کشته شدن اسامه تأثیر زیادی بر القاعده نخواهد داشت اما از لحاظ روانی و مالی تأثیرگذار است زیرا بن‌لادن بخشی از امکانات مالی القاعده را تأمین می‌کرد.
نورانی افزود: بخشی از شیخ‌های وهابی حاشیه خلیج فارس، نسبت به "ایمن الظواهری "، به اسامه و عملکردهای وی اعتقاد بیشتری دارند.
نورانی اظهارداشت: موقعیتی را که اسامه در درون دستگاه القاعده و 36 سازمان مختلف تحت این شبکه داشت، الظواهری نمی‌تواند کسب کند.
با این وجود، این کارشناس افغان معتقد است که تقسیم کار درون شبکه القاعده به گونه ای صورت گرفته که پس از مرگ بن لادن، 2 دستگی در این گروه بوجود نیاید.
نورانی اظهار داشت: گردان 55 حفاظت از اسامه را به عهده داشت و در این گردان ورزیده ترین کماندوهای القاعده حضور داشتند، به نظر می‌رسد که این گردان در حفظ جان رهبر خود خوب عمل نکردند.
این کارشناس افغان تأکید کرد که با کشته شدن اسامه بن لادن، القاعده از بین نخواهد رفت، القاعده ضرورت وجودی زمان است، زیرا اگر القاعده نباشد، جنگی وجود نخواهد داشت.
وی تأکید کرد که در ایجاد القاعده، خود سازمان سیا نقش داشت و به عنوان یک امپراتوری نامرئی، باید جانشین اتجاد جماهیر شوروی می‌شد.
این کارشناس اظهارات ضد پاکستانی مقامات آمریکایی را یک سناریو دانست و تأکید کرد که پاکستان و آمریکا در 2 جبهه متضاد قرار ندارد.
نورانی افزود: برای حضور دائمی آمریکا در افغانستان، لازم است که آمریکا خود را با پاکستان هماهنگ نشان ندهد زیرا هماهنگی این 2، برخی حساسیت‌ها را در افغانستان بر می‌انگیزد.
وی اذعان کرد: اگر پاکستان مخالف عملیاتی بود که منجر به کشته شدن بن لادن بود، آمریکا هرگز قادر به انجام آن نبود اما این که چرا اوباما در صحبت خود از عدم همکاری پاکستان صحبت کرد به این دلیل است که آمریکا نگران انتقام‌گیری‌ها در داخل خاک پاکستان است.
نورانی تصریح کرد: پاکستان دوست قدیمی و راه ورود به جنوب آسیا و آسیای مرکزی برای آمریکا است، از این جهت آمریکا نمی‌خواهد پاکستان هدف حملات خونین و مرگبار القاعده قرار گیرد.
وی تصریح کرد که ISI,CIA و FBI به "ملاعمر " و ایمن الظواهری در هر زمان دسترسی دارند و مرگ این افراد هم به زمان نیاز دارد و زمانی که لازم باشد آنها هم کشته خواهند شد.
نورانی گفت: تغییرات اخیر در میان مقامات آمریکایی، بسیار جدی است زیرا رئیس بزرگترین سازمان اطلاعاتی جهان عوض می‌شود و وزارت دفاع آمریکا با تمامی اختیارات خود به سازمان سیا واگذار می‌شود و این تحول نشان می‌دهد که گرایش بسوی فعالیت‌های اطلاعاتی به شدت افزایش یافته است.
به گفته وی، این تغییرات عمده، با مسئله افغانستان پیوندی عمیق دارد، قرار است تا سال 2014 تغییرات عمده‌ای در افغانستان بوجود آید که سازمان دهندگان این تغییرات سازمان سیا خواهد بود.
وی همچنین کشته شدن اسامه را با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرتبط دانست.
به گفته مقامات آمریکایی، اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده شب گذشته در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شده است.
محل کشته شدن وی، حاشیه شهر اسلام آباد گزارش شده است.26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =