اگرچه قرار بود کمیسون تلفیق سهم سه بخش «دولت»، «مردم» و«تولید» را از درامدهای هدفمندسازی یارانه​ها تعیین کند، اما باز هم سهم دولت و مردم مشترک در نظر گرفته شده بود که منجر به اعتراض نمایندگان شد.

به گزارش خبرآنلاین، در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق نهایتا سقف درآمدهای دولت از هدفمند کردن یارانه​ها به 42 هزار میلیارد تومان رسید. از این میان 38 هزار میلیارد تومان سهم دولت و خانوار است و 8 هزار میلیارد تومان سهم بخش تولید. در اصل قانون هدفمند کردن یارانه​ها امده بود که سهم مردم از درآمدهای این قانون، 50 درصد، سهم دولت 20 درصد و سهم تلید 30 درصد خواهد بود. اما اعضای کمیسیون تلفیق اگرچه سهم بخش تولید را جداگانه مصوب کردند اما مرز میان سهم دولت و مردم را مشخص نکردند تا دولت خودش در اینباره تصمیمی بگیرد.

همین عارضه منجر به اعتراض دوباره نمایندگان شد.

احمد توکلی بار دیگر از تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها سخن گفت و افزود: دولت چون می​خواهد متناسب با یارانه​هایی که سال گذشته به مردم پرداخت کرده، به اجرای این قانون ادامه دهد، یارانه بخش تولید را پرداخت نمی​کند.

وی افزود: باید صادقانه به مردم بگوییم که اگر همان پول را به شما بدهیم نرخ حامل​های انرژی خیلی گران می​شود. این آفتابه خرج لحیم است.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه نباید قانون را به نفع دولت تغییر داد، افزود: وقتی سقف در آمد دولت بسته شده است چطور در کمیسیون تلفیق هزار میلیارد دلار به آن افزوده​اند؟ 1000 میلیارد دلاری که به این ترتیب می​خواهند به بخش بهداشت و درمان بدهند چطور می​خواهند به جامعه تزریق کنند؟ فکرنمی کنید که تبدیل دلار به ریال چه پدری از بودجه و مردم در می​آورد؟ چه تورمی ایجاد می​کند؟

وی با طرح این سوال که «این هرج و مرج در تصویب قانون چیست؟»، ادامه داد: واقعا با این بودجه، اتکا به نفت کم می​شود؟ اصل قانون هدفمند کردن یارانه​ها خیلی بهتر از این وصله پینه​های ما است.

علی عباسپور نماینده تهران هم در تذکر دیگری با بیان اینکه متاسفانه این دولت قانون را اجرا نمی​کند، افزود: بعد ما مجبور می​شویم که در مجلس قانون را عوض کنیم تا کار غیرقانونی دولت را قانون کنیم!

وی ادامه داد: دولت یک مرتبه گفت که چون به مردم اعلام کرده​ایم که چنین یارانه​ای را به مردم می​دهیم، باید هر طور هست آنر ا تامین کنیم. معلوم نیست آقایان، این یارانه​ها را در  چند ماه قبل از کجا آورده اند و به مردم پرداخت کرده اند؟ منابع توسعه ملی را دارند خرج این قانون می کنند و به ازای راضی نگه داشتن مردم، یارانه بخش تولید را نمی​دهند و قیمت یارانه​ها را فراتر از سقف قانون افزایش می​دهند که این هم فشار دیگری به مردم است.

عباسپور با طرح این سوال که «چرا باید بی دلیل به مردم پول بیشتر ی داده شود و بخش تولید فلج شود؟»، گفت: بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه​ها باید به هر خانوار متناسب با نیازش یارانه پرداخت میشد که نشده و دولت به همه به یک میزان یارانه داده که غیرقانونی است. این ها همه تخلف دولت است.

به گفته وی، حتی دستگاه​های دولتی هم در فشارند. کما اینکه دانشگاه​ها پول پرداخت گازوئیل خوابگاه ها و دانشکده ها را ندارند!

وی با عصبانیت ادامه داد: این چه وضعی است؟ مگر اساس این مملکت یک مجلس مقتدر و ولایت فقیه نیست که تبیین کننده بقای نظام است؟ نگذارید مجلس بشکنند. بالاخره باید جلوی بی​قانونی دولت گرفته شود! چرا تخلف دولت را قانونی می​کنید؟

عباسپور در پایان گفت: دولت در حد درآمدهای قانونیش، باید خرج کند نه بیشتر.

/29

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۵
    0 0
    مجلس ازانروزی شکست که برخی نمایندگان درموردوقف دانشگاه آزاد،تصویب کردندکه این تجارتخانه بایددردست آقاها وآقازاده ها بماندونیز طرح نظارت برنمایندگان رابه بایگانی سپردند،
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۵
    0 0
    این پولهای پراکنده در دست مردم به چه درد مملکت می خورد؟ بیخودی ریال به بازار تزریق می کنیم و آنرا در کشور دست به دست می چرخانیم و بالاخره نه تولیدمان افزایش پیدا می کند و نه پروژه های عمرانی به نتیجه خواهد رسید. به جای اینکه این پولها را به مردم می دادید که صرف کارهای بیهوده کنند برایشان شغل ایجاد می کردید.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۵
    0 0
    هر جفتشون حرف منطقی زدند حقوق نمایندگی نوش جونشون
  • sina US ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۵
    0 0
    به گزارش خبرآنلاین، در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق نهایتا سقف درآمدهای دولت از هدفمند کردن یارانه​ها به 42 هزار میلیارد تومان رسید. از این میان 38 هزار میلیارد تومان سهم دولت و خانوار است و 8 هزار میلیارد تومان سهم بخش تولید. 38+8=46?????????pas chera 42
  • haemd IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۶
    0 0
    افرین به این نمایندگان ما که بفکر مردم هستند .من در کار تولید سنگم و این قانون و قبضهای برق تولید مارو ضعیف کرده است.فکری کنید!