بنابر تازه ترین گزارش ماهانه اوپک در ماه مه ، همه کشورهای عضو این سازمان به جز آنگولا، الجزایر و لیبی تولید خود را افزایش داده اند.

این در حالی است که میرکاظمی وزیر نفت ایران به عنوان رییس کنفرانس های اوپک بارها به اعضای این سازمان هشدار داده بود که تولید خود را افزایش ندهند و از تعهد خود به اوپک پیروی کنند.این در حالی است که براساس گزارش اوپک به نظر می رسد ایران نیز ازاین قانون پیروی نکرده است.

در عین حال پیش از این مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکید کرده بود ایران بنابر میزان تعهد خود به اوپک نفت تولید می کند.قلعه بانی در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید کرده بود هر رقمی که اوپک اعلام می کند در خصوص میزان تولید کشورهای عضو دقیق و درست است و ایران این آمارها را قبول دارد.

همچنین دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماه مه خود اعلام کرد: میانگین بهای نفت ‌خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک در آوریل 2011 به هر بشکه 116 دلار و 27 سنت رسید که در مقایسه با قیمت میانگین ماه پیش از آن (مارس 2011) هر بشکه هشت دلار و 22 سنت افزایش نشان می دهد.

میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در مارس 2011 هر بشکه 108 دلار و پنج سنت بود. همچنین کل تولید نفت خام اوپک در آوریل امسال به میانگین روزانه 28 میلیون و 985 هزار بشکه رسید که حدود 68 هزار و 600 بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن افزایش نشان می دهد.

بر پایه این گزارش، تولید نفت خام 11 عضو مشمول نظام سهمیه بندی اوپک در ماه آوریل با افزایش روزانه 44 هزار و 700 بشکه  نسبت به ماه پیش از آن به 26 میلیون  329 هزار بشکه در روز رسید.

 در گزارش مه امسال اوپک همچنین آمده است: عربستان سعودی در مارس2011 با عرضه روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام (31.8 درصد از مجموع واردات نفت ژاپن) نخستین صادر کننده نفت به ژاپن بود.

 بر پایه این گزارش، امارات متحده عربی با عرضه روزانه 900 هزار بشکه نفت خام (24 درصد از مجموع واردات نفت ژاپن) دومین صادر کننده نفت به ژاپن بود.

 این گزارش می افزاید: ایران با عرضه روزانه 430 هزار بشکه نفت (11.3 درصد مجموع واردات نفت ژاپن) سومین صادر کننده نفت به ژاپن بود.

 در گزارش اوریل امسال اوپک همچنین آمده است: عربستان سعودی در ماه مارس با عرضه روزانه  یک میلیون و 30 هزار بشکه نفت خام نخستین صادر کننده نفت به چین بود.

 بر اساس گزارش اوپک، آنگولا و ایران در ماه  مارس به ترتیب مقام های دوم و سوم تامین کنندگان نفت خام چین را به خود اختصاص دادند.19/221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =