۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷

مهر نوشت:

کارشناسان منطقه ای حاضر در نشست بررسی تحولات و خیزشهای نوین جهان عرب با اشاره به شکل گیری دو جریان متضاد در حاکمیت بحرین طی تحولات اخیر، از نفوذ شدید شاهزادگان سعودی بر سران آل خلیفه پرده برداشتند.

کارشناسان حاضر در نشست بررسی تحولات و خیزشهای نوین جهان عرب که امروز دوشنبه در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، با اشاره به تحولات اخیر در خاورمیانه آینده این تحولات را بسیار مهم  و تعیین کننده در سرنوشت منطقه دانستند.

در ادامه این نشست "عبدالحسین سلطان" سردبیر روزنامه الدار کویت و از نویسندگان برجسته این کشور اظهار داشت : در ابتدای اظهاراتم ارائه اطلاعاتی درباره کویت لازم است. کویت یک منطقه مهاجر نشین از کشورهایی همچون ایران، عربستان و عراق بوده است که در دهه های اخیر با مهاجرت به این منطقه، کویت فعلی را تشکیل داده اند از جمعیت یک میلیونی کویت 30 درصد شیعه هستند و 2 میلیون مقیم خارج نیز در این کشور حضور دارند.
وی افزود: از بین شیعیان 60 درصد ایرانی، 20 درصد عربستانی، 15 درصد بحرینی و 5 درصد عراقی هستند. در مجموع ملت کویت یک تاریخ منسجم دارد که مشکلات قومیتی در آن دیده نمی شود. کویت امتیار مثبت به دیگر کشورهای عربی دارد که در آن قانون اساسی بر مبنای دموکراسی قریب به 50 سال پیش تصویب شده و جنبشهای سیاسی در کویت سابقه ای 120 ساله دارند.
 
سلطان با اشاره به فعالیت سلفی ها و وهابی ها در این کشور افزود: گروه های سلفی که از عربستان فاصله می گیرند به القاعده نزدیک شده و فعالیتهای زیر زمینی در این کشور دارند.
 
وی با اشاره به جایگاه محکم گروه های شیعه در کویت، اظهار داشت : امسال شیعیان 9 نماینده در پارلمان دارند که این مسئله برای نخستین بار رخ می دهد. شیعیان در کویت رابطه مثبتی با دولت دارند و جزء اپوزیسیون محسوب نمی شوند در حالی که اخوان المسلمین و سلفی ها در این کشور مخالف به شمار می روند.
 
 
وی با اشاره به اینکه موضع دولت کویت در قبال قیامهای اخیر عربی با موضع مردم و گروه های سیاسی این کشور تا حدودی اختلاف داشت، افزود: مردم از این انقلابها کاملا حمایت کردند، اما دولت کویت در مصر محتاطانه عمل کرد و در مسئله بحرین بسیار حساسیت نشان داد. البته من خود در تظاهرات مردم بحرین در میدان لوءلوء شرکت داشتم و از زبان آنان شنیدم تقاضایشان برای تغییر نظام بوده و خواستار تنها اصلاحات نبودند.
 
وی افزود: بر این اساس عربستان از بیم تاثیر تحولات بحرین بر این کشور با تمام قوا وارد میدان شد و دست به سرکوب مردم بحرین زد. البته در حاکمیت بحرین دو جریان وجود دارد یک جریان پادشاه (ملک حمد) و پسرش (امیر سلمان) است که آنان از ابتدا خواستار گفتگو با مخالفان بودند ،اما جریان دوم شامل نخست وزیر که گرایشهای نزدیک به امیر نایف (وزیر کشور عربستان) و شاهزاده سلطان دارند از همان ابتدا هرگز به گفتگو با مخالفان قائل نبودند و  به سرکوب مردم روآوردند.
 
این متفکر کویتی در ادامه افزود: آنان با خنثی کردن طرح پادشاه و پسرش در زمینه مذاکره با مخالفان درصدد القای دخالت ایران در تحولات بحرین برآمدند و حتی در این راستا تصاویری از امام خمینی (ره)  و سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان را در بین تصاویر تظاهرات مونتاژ کردند. این در حالی بود که مردم بحرین در اعتراضات اخیر فقط پرچم بحرین به دست داشتند. دومین خواسته این جریان حاکمیت در بحرین القاء این ایده بود که مخالفان برای ایجاد نظام اسلامی (مشابه ایران) حرکت می کنند. این مسائل ایده هایی از سوی سران بحرین و آل سعود بود که ضربه ای بزرگ به جنبش بحرین وارد کرد و اوضاع در این کشور را پیچیده کرد تا اینکه شرایط به امروز رسیده است.
 
عبدالحسین سلطان با اشاره به فشار سعودی ها بر مطبوعات و پارلمان کویت برای حمایت نکردن از مردم بحرین افزود: حتی آنها به تیتر روزنامه الدار کویت با عنوان "لبیک یا بحرین" اعتراض کرده و واکنش نشان دادند، ولی ما دفاع از بحرین را مسئولیت ملی خود می دانیم.  مشکل اصلی در بحرین هم اکنون دولت این کشور نیست، بلکه رژیم سعودی و شخص امیر نایف است که تندرو ترین شخصیت در عربستان به شمار می رود. وی گرایشهایی به شدت ضد دموکراسی و ضد آزادی دارد. البته می توان به این مسئله اشاره کرد که تحولات کشورهای حاشیه خلیج فارس به غیر از بحرین شاید هرگز شاهد تحولاتی مشابه مصر نباشیم، اما در این کشورها می توان برای تحقق دموکراسی و آزادی فعالیت کنیم. همچنین پیش بینی می کنیم تغییرات و تحولات جدی در یمن تاثیر بسزایی بر رژیم سعودی بگذارد.
 
این فعال رسانه ای کویت افزود: عربستان با رفتن مبارک ضربه بسیار بزرگی خورد و از تغییرات احتمالی در یمن نیز آسیب جدی خواهد دید. البته به نظر من عربستان در نهایت تجزیه می شود. آنان در ماه های اخیر از دو عامل برای بقای خود استفاده کردند که مهمترین آن تطمیع مالی گروه های مخالف به ویژه جریانهایی در وزارت کشور و هیئت امر به معروف و نهی از منکر است این گروه ها دارای نفوذ و قدرت در میان مردم هستند البته در کویت نیز امیر این کشور پس از مشاهده تحولات اخیر 1000 دینار به مردم کمک کرد و کالابرگ رایگان تامین مایحتاج یکسال و نیمه مردم را توزیع کرد،اما در بحرین با توجه به امکانات مالی ضعیف حکومت و ظلم علیه مردم شاهد اوج گرفتن قیام هستیم البته رژیم آل خلیفه رژیمی فاسد است که کمک 10 میلیون دلاری کویت را در آغاز تحولات اخیر در بحرین بین مردم توزیع نکرد و آن را صرف امور خود کرد.26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    1 0
    و همین طور عراق ترکیه تاجیکستان پاکستان آذربایجان و شاید هم ایران آری این است طرح خاورمیانه ی جدید آمریکا تقسیم جغرافیای کشورها براساس مذهب نژاد و ...
  • بدون نام US ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    1 0
    حکومت با کفر پایدار می ماند ولی با ظلم نه
  • ايران IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
    1 0
    ان شاالله به چند كشور كوتوله عربي تجزيه شود.
  • بدون نام DE ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
    1 0
    این دیگر از آن جوک هاست که کویت سابقه 120 ساله دمکراسی دارد. لابد طرف فکر کرده که با یک مشت گوسفند سروکار دارد .کشوری که منابع نفتی در مالکیت یک خانواده ارتجاعی عهد بوقی است چه گونه مبتواند از دمکراسی دم بزند . بگزاریم به اراجفش ادامه دهد دیر نیست که بساط این شیخک ها که طی شصت سال گذشته صدمات فراوانی به ماتهای منطقه وارد کرده اند بر چیده شود