مجموعه « نردبام آسمان» بنا به اعلام عزت‌الله ضرغامی در ماه رمضان روی آنتن می‌رود.

بحث مجموعه‌های ماه رمضان طولانی‌تر از آن شد که انتظار می‌رفت و بالاخره پایان‌بخش حرف و حدیث‌های مختلف در این زمینه منتفی شدن پخش «شب هزار و یکم» به کارگردانی علی بهادر و جایگزین شدن «نردبام آسمان» ساخته محمدحسین لطیفی بود؛ بحثی که از مدت‌ها قبل صحبت‌هایی در مورد آن مطرح شد و در نهایت عزت‌الله ضرغامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد که این مجموعه الف ویژه در مدت 30 روز ماه رمضان روی آنتن خواهد رفت.

نخستین حاشیه‌ای که در مورد مجموعه‌های ماه رمضان امسال مطرح شد به تعداد این آثار بازمی‌گشت. کم بودن تعداد مجموعه‌هایی که قرار است در فرصت یک ماهه ماه رمضان روی آنتن برود موجب شد تا این تصور به وجود آید که صداوسیما در تولید مجموعه‌های رمضانی گامی به عقب برداشته و دیگر آن میل و رغبت سال‌های گذشته برای ایجاد رقابت بین شبکه‌ها برای جذب تماشاگر بیشتر وجود ندارد. ادامه این بحث‌ها به عنوان مجموعه‌ها و موضوعات آن‌ها و حتی اینکه چه مجموعه‌هایی در این ماه روی آنتن خواهند رفت کشیده شد تا اینکه در نهایت با اعلام دیرهنگام پخش مجموعه «نردبام آسمان» به جای «شب هزار و یکم» توسط رئیس سازمان مشخص شد که تکلیف صداوسیما امسال در پخش مجموعه‌ها روشن و مشخص نیست و احتمال هرگونه تغییر و تحول تا لحظه‌های پایانی وجود دارد.

دو قسمت از «شب هزار و یکم» پرید
محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «نردبام آسمان» چندی پیش اعلام کرده بود که آمادگی حاضر کردن این مجموعه را تا ماه رمضان دارد اما با توجه به بی‌پاسخ ماندن این گفته از سوی مدیران سیما به نظر رسیدکه پخش «شب هزار و یکم» در طول ماه رمضان از شبکه یک سیما قطعی است. اما اظهارات ضرغامی در حالی که دو، سه روز تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده بود نشان داد که مجموعه لطیفی در این مقطع روی آنتن خواهد رفت. اما دلیل این تغییر در تصمیمات از نگاه علی لدنی، تهیه‌کننده «شب هزار و یکم» پاک شدن سه قسمت اول مجموعه از کامپیوتر مربوط به تدوین بوده است. لدنی در این زمینه به «خبر» می‌گوید: «دو، سه قسمت اول مجموعه را آماده کرده بودیم تا این کار در طول ماه رمضان روی آنتن برود اما دچار مشکلات فنی شدیم و این مشکلات اجازه نداد تا مجموعه امکان پخش در ماه رمضان را بیابد.»

او در مورد مشکلات فنی به وجود آمده برای این مجموعه می‌گوید: «مشکلی برای کامپیوتر تدوین مجموعه به وجود آمد که موجب شد قسمت‌های آماده شده از دستگاه پاک شود و در نتیجه امکان آنکه این کار در ماه رمضان پخش شود را از دست بدهیم.» لدنی تأکید می‌کند که غیر از این مسئله دلیل دیگری برای خارج شدن عنوان «شب هزار و یکم» از مجموعه‌های ماه رمضان وجود ندارد و می‌گوید: «شاید دلایل دیگری هم برای پخش نشدن این مجموعه مطرح شود اما قطعاً آماده نشدن مجموعه دلیل عقب افتادن زمان پخش آن است.» او در مورد زمانی که برای پخش این مجموعه تعیین شده است، می‌گوید: «موضوع مجموعه مرتبط با دفاع مقدس است و ما تلاش می‌کنیم آن را برای پخش در هفته دفاع مقدس و پس از ماه مبارک رمضان آماده کنیم.»

«شب هزار و یکم» که از پخش در ماه رمضان بازماند داستان چند پزشک را روایت می‌کند که در زمان جنگ با هم در یک بیمارستان صحرایی مشغول به کار بوده‌اند. با پایان جنگ هر‌کدام از آنها به دنبال زندگی خود می‌روند، اما حوادثی باعث می‌شود آنها از حال و روز یکدیگر باخبر شوند. داستان شب هزار و یکم با داستان زندگی دکتر موهبتی آغاز می‌شود، او با همسر و دخترش سارا زندگی آرامی را پشت سر می‌گذارند اما با آمدن زنی از جنوب، آرامش زندگی آنها به هم می‌خورد. اکنون دکتر موهبتی و همسرش باید پرسش‌های دخترشان را جواب بدهند و او را با سرنوشتش آشنا کنند. . . . در این سریال، نقش دکتر موهبتی را دانیال حکیمی بازی می‌کند. علیرضا خمسه، فخرالدین صدیق‌شریف و یوسف مرادیان بازیگرانی هستند که نقش دیگر پزشکان سریال شب هزار و یکم را بازی می‌کنند.

کار 45 روزه در 5 روز
«نردبام آسمان» به عنوان یکی از مجموعه‌های الف ویژه صداوسیما مقابل دوربین رفت و در زمان تصویربرداری نیز چهره‌های سرشناسی از مراحل تولید آن دیدن کردند. این مجموعه پرسر و صدای لطیفی که انتظار می‌رفت در زمان پخش تبلیغات گسترده‌ای در مورد آن صورت بگیرد و یکی از فرصت‌های مناسب پخش به آن اختصاص پیدا کند، در فرصت سی روزه ماه رمضان روی آنتن شبکه یک خواهد رفت. محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده این مجموعه با تأکید براینکه برای آماده‌سازی این کار انرژی زیادی صرف شده است، به فارس گفت: «در این 5 روز، کار 45 روز تا دو ماه انجام شد و با افزایش استودیو و باکس تدوین، توانستیم 5 قسمت اول سریال را تحویل شبکه بدهیم. با توجه به این که این سریال از مضمون، مفهوم و تکنیک خوبی برخوردار است، به عنوان سریال ماه رمضان انتخاب شد؛ همچنین سریال «شب هزار و یکم» یک سریال دفاع مقدسی است و قرار است در زمان خودش در هفته دفاع مقدس پخش شود.»

او درخصوص آماده کردن سریال برای پخش در ماه رمضان، افزود: «حدود یک هفته است که به ما اعلام کرده‌اند این سریال باید در ایام ماه رمضان روی آنتن برود و در حال حاضر 5 روز است که گروه به صورت گسترده، کارهای پس‌تولید را انجام می‌دهد. در تدوین اولیه کار که برای شبکه ارسال شد، یک سری نظرات را به ما اعلام کردند و ما هم آنها را در کار اعمال کردیم.»

او در ادامه اظهار داشت: «مشاور این پروژه آقای علی‌اکبر ولایتی است که در تمام مباحث مفهومی، دیدگاه بسیار روشنی دارد حتی در تکنیک نیز نظرات خوبی ارائه دادند و بخش عمده مباحث مفهومی بر عهده ایشان بود. آقای لطیفی با خط قرمزها آشناست و تا به حال هیچ‌کدام از کارهایش حذف نشده است و بعید می‌دانم در پخش این سریال مشکلی وجود داشته باشد ضمن این که از نظرات آقای شمشیری نیز بهره بسیاری برده‌ایم.»

این مجموعه تاریخی به مقطعی از زندگی غیاث الدین یکی از منجمان ایرانی می‌پردازد. ویشکا آسایش (آی بانو)، برزو ارجمند (معین)، سیامک احصایی (هوشمند)، حسن پورشیرازی (صفدر)، وحید جلیلوند (غیاث‌الدین کاشانی)، جمشید جهانزاده (حلاج)، سیاوش چراغی‌پور (قوش چی)، محمدرضا داوود‌نژاد (داروغه)، محسن زهتاب (مجیب)، بهرنگ علوی (قاضی)، شبنم قلی‌خانی (ویس)، مهدی فقیه (خوافی)، حسین سلیمانی (لطیف)، هدیش شاملو (اردای)، رحیم نوروزی (الغ بیک)، مجید یاسر (مهربان) و. . . بازیگران این مجموعه هستند.

تصمیم‌گیری در دقیقه نود
چند ماهی است که رسانه تلویزیون کاربرد تازه‌ای برای مدیران یافته است. در حالی که پیش از این اغلب اطلاع‌رسانی‌ها در مورد تصمیمات نهادهای مختلف از سوی روابط عمومی هر بخش اعلام و سپس در اختیار مطبوعات و همچنین صداوسیما قرار می‌گرفت، در ماه‌های اخیر مدیران به تلویزیون می‌روند و در قالب برنامه‌های زنده تصمیمات خود را اعلام می‌کنند. مشابه این اتفاق در مورد مجموعه‌های ماه رمضان رخ داد و عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما به جای اطلاع‌رسانی از سوی روابط عمومی این سازمان از رسانه‌ای که در دست دارد استفاده کرد و با حضور در بخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری علاوه بر تشریح برنامه‌هایش به مجموعه‌های ماه رمضان هم اشاره کرد و خبرداد که «نردبام آسمان» به جای «شب هزار و یکم» روی آنتن شبکه یک می‌رود.

عزت‌الله ضرغامی پنج‌شنبه شب با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو با اشاره به این که امسال به جای چهار سریال مناسبتی، سه سریال روی آنتن سیما می‌رود، گفت: «تجربه در سال گذشته نشان داد، اگر تعداد سریال‌ها زیاد باشد، مردم نمی‌توانند بهره کافی از آن‌ها ببرند همچنین اگر تعداد سریال‌ها زیاد باشد، خانواده‌ها نمی‌توانند به امور عبادی و فعالیت‌ها‌یشان برسند. امسال بین سریال اول که بعد از افطار از شبکه سه پخش می‌شود و سریال دوم، یک ساعت فاصله است تا مردم بتوانند به مساجد بروند؛ همچنین این تصمیم‌گیری در تعامل با سازمان‌های مرتبط مختلف انجام شده است و با این کار، استقلال سازمان صداوسیما زیر سؤال نمی‌رود بلکه یکی از کارهای سازمان این است که با تمام سازمان‌های مسئول هماهنگ باشد.»

ضرغامی در خصوص جایگزین شدن سریال «نردبام آسمان» به جای سریال «شب هزار یکم» گفت: «سریال شبکه اول تا 24 ساعت قبل، «شب و هزار و یکم» اعلام شده بود ولی این تصمیم مورد تجدید نظر قرار گرفت و قرار شد سریال «نردبام آسمان» که یک سریال الف ویژه و پرهزینه است، در این ایام پربیننده روی آنتن شبکه یک سیما برود؛ همچنین رضایتمندی و حقوق مخاطبان برای ما اهمیت فراوانی دارد و اگر قبلاً اعلام شده یک سریال پخش می‌شود و حالا یک سریال دیگر پخش می‌شود مانعی ندارد و اگر ما این کار را انجام نمی‌دادیم، یک جور رو‌در‌بایستی با مردم می‌کردیم و حقوق مردم ضایع می‌شد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =