ابتدای امسال بود که مرتضی بختیاری وزیر دادگستری خبر خوشی به خانواده ها و زندانیان جرایم غیر عمد داد و گفت که امسال تعداد زیادی از زندانیان دیه آزاد خواهند شد.

 زهرا تالانی:هنوز چند روزی از اعلام این خبر نگذشته که رضا طالبی‌زاده معاون قضایی دادگستری استان کرمان نرخ یک فقره دیه کامل مرد مسلمان در سال جاری بر اساس استعلام انجام شده، را مبلغ نهصد میلیون ریال اعلام می کند و از تاریخ 16 خرداد ماه به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

اگرچه که او بلافاصله در گفت وگو با خبرآنلاین خبر را تکذیب و اعلام می کندکه هنوز قوه قضاییه در حال بررسی این موضوع است تا بر اساس ماده قانونی 297 قانون مجازات اسلامی مبلغ دیه در سال جاری را اعلام کند.

طالب زاده با بیان اینکه سال گذشته ارزش ریالی دیه کامل بر مبنای قیمت عین بند یک ماده 279 قانون مجازات اسلامی 450 میلیون ریال بود گفت: مطابق باب دوم قانون مجازات اسلامی دیه قتل مرد مسلمان یکصد شتر سالم وبدون عیب که خیلی لاغر نباشند، دویست گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، یک هزار گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، دویست دست لباس سالم از حله های یمن، یک هزار دینار مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر دینار یک مثقال شرعی طلا به وزن 18نخود است و ده هزار درهم مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر درهم به وزن 6.12 نخود نقره می باشد که قاتل در انتخاب هر یک از آنها مخیر است و تلفیق آنها جایز نیست.

البته طالب زاده به این نکته هم اشاره می کند که با توجه به نرخ این اقلام مبلغ دیه حدود همان 90 میلیون تومان می شود .

اما ستاد دیه کشوردر واکنش به این خبر که که البته آن را نه تکذیب و نه تصدیق می کند ، از اعلام نا بهنگام آن اظهار نگرانی کرد تهرانی یکی از مسئولان این ستاد می گوید  الان زمان مناسب برای اعلام این مبلغ نیست چون ما در صدد آزادی بسیاری از زندانیان هستیم و در این شرایط مشخص نیست تکلیف آنها چه می شود.چرا که بسیاری از خانواده ها با اعلام مبلغ جدید دیگر حاضر به دادن رضایت نخواهند بود .

اما گویا کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم از افزایش دوبرابری دیه و بررسی این طرح در قوه قضاییه بی اطلاع است چون امین حسین رحیمی سخنگوی این کمیسیون به خبر آنلاین می گوید : هنوز چنین چیزی را نشنیده ام اما این عدد غیر واقعی به نظر می رسد.

بنا بر آمارهای سازمان زندان‌ها، از سال ۱۳۵۸ تاکنون جمعیت زندانیان در ایران ۱۰ برابر شده است.که 8500 نفر از آن ها را زندانی های جرایم غیر عمد تشکیل می دهند .

امسال قرار بود بودجه قوه قضاییه افزایش یابد تا بخشی از جرایم غیر عمد زندانیان به صورت وام پرداخت شود تا تعداد این زندانیان کاهش یابد اما حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دیه دوبرابری به تصویب قوه قضاییه خواهد رسید یا نه ،افزایش دیه ای که تنها به همین جا ختم نمی شود بلکه پیش بینی افزایش 30 درصدی قیمت بیمه شخص ثالث و به دنبال آن توانای کمتر برای پرداخت حق بیمه را از سوی بسیاری از افراد بی بضاعت جامعه به دنبال دارد .

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 1
    به چند نکته در صورت افزایش دیه به 90میلیون تومان اشاره مینمایم:1- حق بیمه 75%افزایش خواهد یافت نه 30% چون دیه در ماههای عادی 90میلیون ودر ماههای حرام 120میلیون خواهد بود همانطوریکه در حال حاضر 60میلیون تومانی بااحتساب ماههای حرام صادر میشود، فرد مجبوراست تعهدات 120 میلیونی خریداری نماید0 2-بلحاظ عدم توانایی خرید توسط برخی از افراد با تعهدات جدید ، احتمال اینکه مردم تمایل به فروش وسیله نقلیه داشته باشند ، بیشتر است (ادامه دارد)
  • ناصر IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 0
    (ادامه چندنکته...)... ودر نتیجه بارکود بازار خودرو روبرو خواهیم شد و متضرر اصلی صنعت خودرو خواهدبود. 3-در حال حاضر با دیه 45میلیونی شرکتهای بیمه در رشته شخص ثالث ضرر می بینند با افزایش 75 درصدی حق بیمه ، دیه 90میلیونی (2برابر)پرداخت نمایند که منجر به ورشکستگی صنعت بیمه خواهدشد. 4- متعاقب افزایش دیه به 90میلیون و بدلبل عدم توانایی خرید بیمه شخص ثالث ، شاهد افزایش زندانیان دیه خواهیم بود .
  • حمیدی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 0
    مسئول محترم خبر آنلاین ، ازحضرتعالی تقاضا داریم در خصوص دیه 90 یا 120 میلیونی از مردم نظرخواهی کنید سپس بصورت خبر انتشار فرمایید. باتشکر : شهروند ایرانی
  • حمیدی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 0
    مسئول محترم خبر آنلاین ، ازحضرتعالی تقاضا داریم در خصوص دیه 90 یا 120 میلیونی از مردم نظرخواهی کنید سپس بصورت خبر انتشار فرمایید. باتشکر : شهروند ایرانی
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 0
    اگر گاو وشتر چاق بودن چی؟
  • بدون نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
    0 0
    جهت افزایش تعهدات دیه به شرکتهای بیمه مراجعه کردم و درحال حاضر سیستمشان امکان صدور تعهدات 120 میلیونی را ندارند . درست است زمان اجرا 16خرداد اعلام شده ولی همین امروزشخص ثالثی براثر تصادف فوت شود، محاکم قضایی هیچوقت ظرف 19 روز (تاتاریخ اجراء) رای صادر نمیکنند چون پرداخت دیه "یوم الادا" است باید راننده مقصر 30میلیون تومان خودش پرداخت نماید. پس همه مردم مواظب باشند!!!!
  • كامران اخوان IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
    0 0
    به هيچ عنوان كارشناسي شده نيست چون همه اقشار متضرر خواهند شد اعم از شركتهاي بيمه و خودروسازان ومردم
  • بدون نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
    0 0
    افزایش ناگهانی دیه ما را از دیگر کشورهای مسلمان که بر ایات وروایات استناد میکنند از اصولگرایی به دور است واین افزایش رامحکوم میکنیم
  • a IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    0 1
    به نظر من دیه باید 500 میلیون باشه و هیچ بیمه ای هم وجود نداشته باشه تا کسی جرات نکنه تو خیابون ها ویراژ بده و با جون مردم بازی کنه
  • قاسم IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
    1 0
    بسیار زیاد و غافلگیرانه بود حداقل به گونه ا ی اجرایی شود که شامل احکام قبل از ان تاریخ نشود
  • مهدی IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    1 0
    با سلام معمولا افزایش هر چیزی در کشور بین 5تا نهایتا 25در افزایش داشته مسیولین قوه قضاییه مگر در این کشور زندگی نمی کنند/چه اتفاقی افتاده یک شبه دیه 100درصد افزایش داشته است لااقل یک فرقی بین عمد و غیر عمد قایل شوند.
  • نیما IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    0 1
    آقا ناصر همه چی رو گفتی . فقط یک لحظه به کسانی مثل من که برای همیشه ناقص شدیم فکر کن. همه چیز گرون میشه فقط جون ما و سلامتی ماست که باید ارزون باشه که هرکس به راحتی هرکاری خواست بکنه و بعد بگه دیه اش رو می دم! مطمئنم تو خودت قراره دیه بدی که جوش می زنی . برای من دیه 90میلیون که هیچی 900 میلیون هم بشه اهمیت نداره چون سلامتی ام روبهم برنمی گردونه.
  • علی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    1 0
    آقا همچنان تو کف قیمت شتراید. حتما همتون رفتید تو بیابون و هر شتری که می بینید می گید آقا فروش! جوکید به خدا.
  • شریفی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    1 0
    انشالله که کار هیچکس ، هیچ وقت به پرداخت ویا دریافت دیه نکشه