۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۵

اواسط تیرماه و در اجلاس سران جی. 8 باراک اوباما از ایران خواست تا شهریور ماه به پیشنهاد شش قدرت جهانی پاسخ دهد و در غیر این صورت با اقدامات تنبیهی شدیدتری مواجه خواهد شد.

 ظاهراً هر دو موضوع در حال پیگیری است؛ فشار به ایران برای از سرگیری مذاکرات و متقاعد کردن موانع تحریم‌های گسترده برای همراهی در صورت شکست مذاکرات. بنا بر خبری که رویتر منتشر کرد آمریکا، روسیه، فرانسه و آلمان قصد دارند شهریور ماه و در حاشیه‌ اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با چین و روسیه درباره‌ برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند. طی این مذاکرات چهار قدرت غربی تلاش خواهند کرد تا مسکو و پکن را در مورد لزوم اعمال دور چهارم تحریم‌های سازمان ملل متقاعد کنند، تحریم‌هایی که شامل مواد سوختی خواهد بود و روسیه و چین تاکنون با آن مخالفت کرده‌اند. در همین حال، وزارت خارجه‌ روسیه نیز اعلام کرد که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان 11 شهریور برای گفت‌وگو درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران گرد هم خواهند آمد. وزارت خارجه‌ روسیه در بیانیه‌ای که در وب‌سایتش قرار داده، گفته است که مقامات آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به علاوه آلمان که در پی متقاعد کردن ایران جهت توقف برنامه‌ هسته‌ای‌اش هستند، در این نشست شرکت خواهند کرد. همچنین بر‌اساس بیانیه وزارت خارجه‌ روسیه، وزرای خارجه دو کشور آمریکا و روسیه در گفت‌وگویی تلفنی درباره همکاری دو کشور درباره تلاش‌های بین‌المللی جهت متقاعد کردن ایران برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

اقرار‌گیری از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای!
به نظر می‌رسد که قدرت‌های غربی برا‌ی همراه کردن چین و روسیه نیازمند اطلاعات متقاعد‌کننده‌ای هستند و برای این امر به هر کاری دست می‌زنند. بنا بر گزارش رویتر‌ دیپلمات‌های اروپایی مدعی شده‌اند چهار قدرت غربی برای متقاعد کردن روسیه و چین در مورد لزوم تحریم‌های بیشتر، از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌اند اطلاعاتی را درباره‌ ایران افشا سازد تا چین و روسیه متقاعد شده و به تحریم‌های بیشتر رضایت دهند. احتمالاً آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ ایران در روزهای آینده تسلیم شورای حکام آژانس و نیز شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد. یک دیپلمات غربی اعلام کرد که ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است برای اولین‌بار پس از یک‌سال از راکتور هسته‌ای اراک بازدید کنند. این دیپلمات غربی که نیز که همچون منابع خبری که درباره مسائل هسته‌ای ایران سخن گفته‌اند نامش فاش نشده است در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانستند هفته گذشته از اراک بازدید کنند. این اولین باری بود که آنان پس از یک‌سال اجازه‌ انجام چنین کاری را یافتند. این دیپلمات غربی افزود که ایران علاوه بر آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است نظارت خود روی یکی دیگر از سایت‌های کلیدی در نطنز را افزایش دهد و اقدامات نظارتی همان‌طور که آژانس خواستار آن بود به‌روز شده است.

مقامات آژانس مشتاق بودند که نظارت ویدئویی آژانس را بهبود بخشند تا بتوانند گسترش این سایت را ملاحظه کنند. روز پنجشنبه شبکه‌ خبری سی. ان. ان. نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک که با پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آشناست گفت که بازرسان بازدیدهای جدیدی را از تأسیسات هسته‌ای ایران از جمله یک راکتور تحقیقاتی انجام دادند که به مدت یک‌سال از دسترسی به آن منع شده بودند. او به شبکه‌ خبری سی.ان.ان گفت که بازرسان هفته گذشته از راکتور غنی‌سازی اورانیوم در نطنز و نیز راکتور تحقیقاتی اراک که هنوز ساخت آن به پایان نرسیده، بازدید کرده‌اند.
این خبرها در شرایطی منتشر شده است که آیهان اورنسل، سخنگوی آژانس از اظهارنظر درباره‌ این مسئله خودداری کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =