مهر نوشت:

در حالی که اوباما روز گذشته بر "تزلزل ناپذیری" همپیمانی آمریکا و رژیم اسرائیل تاکید کرد، اما درخوست او برای بازگشت صهیونیستها به مرزهای 1967 به مذاق جمهوریخواهان خوش نیامد.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز گذشته اوباما از رژیم اسرائیل خواست تا با پایان دادن به شهرک سازی به گفتگوها با فلسطینی بازگشته و بازگشت به مرزهای 1967 را نیز بپذیرد. جمهوریخواهان اعتقاد دارند که این درخواست در واقع نوعی قربانی کردن اسرائیل به عنوان همپیمان آمریکا بوده است.

گرچه اوباما در مورد 2 عامل مهم اختلاف یعنی بیت المقدس و بازگشت آوارگان فلسطینی هنوز هیچ حقی را به فلسطینی ها نداده، اما سخنان وی با واکنش جمهوریخواهان طرفدار رژیم اسرئیل روبرو گردید.

"میت رامنی" از جمهوریخواهان برجسته و فرماندار سابق ماساچوست اعتقاد دارد که اوباما با این گفته ها در واقع رژیم اسرائیل را به زیر چرخ های اتوبوس انداخته و حتی پیش از آنکه گفتگو بین طرفها بتواند از سر گرفته شود یک پیروزی را به فلسطینی ها داده است.

"نیوت گینگریچ"  رئیس سابق مجلس نمایندگان و از اعضای لابی اسرائیلی ایپک، سازمانی که امروز میزبان سخنرانی اوباما در کنفرانس سالیانه خود خواهد بود، نیز در این باره می گوید: این خطرناک ترین سخنرانی بوده که تاکنون برای بقای اسرائیل از سوی یک رئیس جمهوری ایراد شده است.

"جان هانتسمن" فرماندار سابق "یوتا" ضمن اعتراض به سخنرانی اوباما گفت: آمریکا باید به اسرائیل احترام بگذارد و تلاش آن باید در راستای تقویت اعتماد بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها باشد.

این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی با گفتن اینکه وی سخنرانی اوباما را ندیده و به پوشش اخبار واکنش نشان می دهد، افزود: اگر ما اسرائیل را به عنوان یک متحد می دانیم و به آن احترام می گذاریم که این طور است باید احتمالاً به آنچه آنها فکر می کنند برای آنها بهترین است گوش فرا دهیم.

رامنی که با آسوشیتدپس گفتگو می کرد، افزود: این باعث ننگ آمریکا و اسرائیل است تا موارد گفتگو را به متحد خود یعنی اسرائیل برشمارد و این شایسته نیست که رئیس جمهوری آمریکا این موارد را دیکته کند. در عوض آمریکا و اسرائیل باید برای فشار بر صلح بدون تن دادن به خواسته فلسطینی ها اقدام کنند.

گینگریچ نیز با رد خواست اوباما برای بازگشت رژیم اسرائیل به مرزهای 1967 ادعا کرد که این اقدام امنیت اسرائیل را با شلیک موشک های دشمن تهدید خواهد کرد.

"تیم پاولنتی" فرماندار سابق مینه سوتا نیز به آینده بیت المقدس اشاره کند و می گوید: شهر بیت المقدس نباید تقسیم شود. در این برهه از حساس در خاورمیانه برای آمریکا مهم است تا در کنار اسرائیل و اورشلیم [بیت المقدس] یکپارچه قرار گیرد.

"میشله باچمن" نماینده جمهوریخواه از مینه سوتا نیز اظهارات اوباما را نمایشی شوک آور از خیانت به رژیم اسرائیل توصیف کرد و افزود: امروز اوباما بار دیگر نشان داده که سیاست وی در رابطه با اسرائیل نخست بر سرزنش آن استوار است.

"سارا پیلین" فرمانداز سابق آلاسکا و معاون نامزد جمهوریخواهان در دوره قبل ریاست جمهوری نیز بدون اشاره مستقیم به سخنرانی اومابا از رئیس جمهوری آمریکا خواست تا به جای دیدارهای خصوصی و دور از خبرنگاران با نخست وزیر اسرائیل که در دوره سفر قبلی نتانیاهو اتفاق افتاده از وی در نشست های عمومی و همراه خبرنگاران استقبال کند.26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =