۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷

کتاب مصور و رنگی «مجلس دیروز و امروز» همزمان با برگزاری «نشست تخصصی تاریخ مجلس» رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، در کتاب مصور و رنگی «مجلس دیروز و امروز»، هزار تصویر دیدنی از گذشته تا به امروز مجلس، تاریخ مشروطیت و قانونگذاری و بخش‌های تابع آن مانند کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات، ‌مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و ‌مجموعه باغ بهارستان شامل کتابخانه ایران‌شناسی (کتابخانه مجلس سنای سابق)، ساختمان عزیز السلطان (ملیجک) و ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی معروف به ساختمان مشروطه از نگاه عکس، تصویر و سند معرفی و در قطع رحلی در سال ۱۳۹۰ چاپ شده است.

این آلبوم با نظارت و اهتمام حجت الاسلام رسول جعفریان و به کوشش کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و با عکاسی مهدی تیرانی، حمید‌رضا راهل و سید محمد صادق موسوی فراهم و همچنین مقدمات دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و دکتر رسول جعفریان و زیرنویس عکس‌ها و اسناد و توضیحات تکمیلی توسط محمد یاسر کیمیایی‌فر انجام شده است.

مجلس دیروز و امروز

اردیبهشت ۱۳۸۹ به پیشنهاد رسول جعفریان مبنی بر مصور‌سازی تاریخ مجلس در ایران، پروژه عکاسی از مجموعه بهارستان و بخش‌های پیوسته به آن آغاز شد. در مرحله نخست، طی چهار ماه مراحل مختلف عکاسی از بنا‌ها شامل ساختمان اصلی (هرمی) مجلس شورای اسلامی، عمارت قدیمی مشروطه، ساختمان مجلس سنای سابق، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی توسط عکاسان انجام شد.

در مرحله دوم، کار گردآوری اسناد و تصاویر مربوط به مشروطه و مجلس در ایران با بهره‌گیری از منابع داخل و خارج مجلس صورت گرفت. گردآوری، دسته‌بندی و ویرایش متون مربوط به هر بخش جزو مرحله سوم تدوین این کتاب بود. مرحله چهارم و نهایی، شامل تدوین عکس‌ها و آماده‌سازی متون و زیر‌نویس عکس‌ها بود که ساختار کلی کتاب را صورت داد.

این کتاب مصور که چشم‌اندازی از نهاد قانون‌گذاری در ایران و تاریخ این مرز و بوم در دستان علاقمندان قرار می‌دهد با ۳۵۲ صفحه در تیراژ ۲۲۰۰ نسخه توسط کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

مراسم رونمایی از این کتاب چهارم خرداد از ساعت 14 تا 17 در صحن علنی ساختمان قدیمی مجلس (ساختمان مشروطه) برگزار می شود. 

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =