نمایندگان مجلس اگرچه در ماه های اول هدفمندی کمتر زبان به انتقاد گشودند اما به نظر میرسد امسال این رویه در حال رنگ باختن است.

آذین بکتاش: در حالی که مقایسه آمارهای بانک  مرکزی رشد هزینه های تولید از اسفند سال 88 به اسفند 89  را رشدی معادل 34 درصد نشان داد، عملا هیچ حمایتی روانه سمت تولید نشد و در آمد حاصل از هدفمندی یارانه ها صرف پرداخت نقدی به مردم شد. این در حالی است که همین جهش قیمت حامل های انرژی، طی مدت چند ماهه برای ایجاد بحران در بسیاری از واحد های تولیدی کافی بود.

نگرانی کمیسیون صنایع از عدم پرداخت سهم صنایع و اجرای ناقص طرح هدفمندی در سال 89، آنها را بر آن داشت که طرحی را ارائه دهند مبنی بر اینکه در سال جدید، 30 در صد سهم صنایع از محل درآمد هدفمندی یارانه ها که طبق قانون باید به سمت صنعت و تولید هدایت شود، کاملا مجزا  و با نظارت مستقیم مجلس پرداخت شده و دولت نتواند هیچ تعرضی به این سهم داشته باشد؛ اما این طرح  در صحن رای نیاورد.

 از طرفی با شروع سال دوم اجرای طرح، وزارت خانه هایی که متولی اجرای هدفمندی یارانه ها هستند و در مقابل شرایط موجود باید پاسخگو باشند در تب و تاب  تغییر و تحول اند و نیمه تعطیل . در این شرایط  کماکان صنعتگرانی که با گذشتن چند ماه از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها با بحران مواجه شده اند، سرنوشت خود را مبهم میبینند.

صنعت و تولید قربانی استراتژی جلب اقبال عمومی

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اظهار نگرانی از وضع موجود نه تنها به رویه سال قبل انتقاد دارد بلکه چشم انداز سال جدید را نیز برای صنایع روشن نمیبیند. لاهوتی تصریح کرد:" دولت در ماه ها ی اول اجرای طرح باید اقبال عمومی را جلب میکرد و با این استدلال  پرداخت نقدی یارانه ها را ارجح بر صنعت و تولید قرار داد. اما در سال جدی باید این روند اصلاح شود."

 وی  گفت :" کشور ما  74 میلیون جمعیت دارد که از این تعداد طبق آمار 72 میلیون و  500نفر یارانه دریافت میکنند. به عبارتی صد در صد صرفه جویی حاصل از واقعی شدن قیمت حامل های انرژی به حساب مردم واریز شد."

وی تاکید کرد:" در قانون گذاری پیش بینی شده بود که 30 درصد از در آمد حاصل از اجرای طرح به تولید کننده ها اختصاص  یابد،  اما این اتفاق سال گذشته رخ نداد و همه در آمد حاصل از اجرای این طرح در سال 89 در دست مردم پخش شد."

عضو کمیسیون عمران خاطر نشان کرد:" در صورتیکه پرداخت نقدی یارانه ها باید متناسب با وضعیت در آمدی مردم به آنها پرداخت شود ، ضرورتی که سال گذشته  طبق اتفاق نیفتاد."

این نماینده مجلس افزود:" امسال نیز دولت مطرح کرده است که از در آمد از 45 هزار میلیارد تومانی بر آورد شده که باید حاصل شود، 40 هزار میلیارد تومان آن به صورت نقدی پرداخت شده، 4 هزار میلیارد تومان برای عوارض و مالیات هزینه شود که با این حساب باز هم تنها 10 هزار میلیارد تومان برای حمایت از صنایع باقی میماند."

وی ادامه داد:" وتازه این هم در صورتی است که این 54 هزار میلیارد تومان محقق شود. چون طبق بر آورد ما در آمد حاصل از هدفمندی یارانه ها در سال نود نهایتا 36 هزار میلیارد تومان خواهد بود و رسیدن به رقمی که دولت ارائه داده بعید به نظر میرسد."

لاهوتی تاکید کرد:" در سال جدید، مجلس باید نظارت خود را افزایش دهد تا حق صنایع محفوظ بماند. "

طرحی که رای نیاورد: تلاش کمیسیون صنایع برای کنترل اوضاع  

محمد مهدی صادق عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه آماری مشخصی درباره پرداخت سهم صنایع به مجلس گزارش نشده است  گفت:"اما طبق شواهد و شنیده ها هیچ هزینه ای صرف سهم صنایع نشده است."

این عضو کمیسیون صنایع تصریح کرد:" کمیسیون صنایع با ارائه طرحی در برنامه و بودجه به این روند واکنش نشان داد اما این طرح رای نیاورد."

وی در خصوص نگراین کمیسیون صنایع در خصوص سهم صنعت گفت:"طرحی را ارائه دادیم که طبق آن 30 درصد سهم صنایه از محل در آمد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کاملا از بخش های دیگر آن جدا شده و از مدیریت دولت خارج شود و به عبارتی دولت هیچ تعرضی به سهم صنایع نتواند داشته باشد، اما این طرح رای نیاورد."

محمد مهدی صادق عضو کمیسیون صنایع در خصوص بحرانی که صنایع بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها با آن مواجه هستند گفت: "ما به عنوان نماینده مجلس فقط میتوانیم طرح بدهیم.  اما به هر حال قانون فصل الخطاب است و  همه باید به آن احترام بگذارند ، اگرچه در جاهایی که نظارت لازم است باید این اتفاق بیافتد اما نباید نظارت، انگیزه اجرای هر قانونی  برای مجری باشد چون در بعضی موارد نظارت نیز کارساز نیست .

صادق خاطر نشان کرد:" در برنامه پنجم توسعه مصوب شده بود که 30 درصد از در آمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای بهبود زیرساخت های تولید و ارائه کمک های مالی و تسهیلات به تولیدکننده ها هزینه شود و قانون در این زمینه کاستی ندارد."

کارخانه ها رو به تعطیلی است، نماینده ها رودربایستی را کنار بگذارند

با فشاری که با اجرای  ناقص این قانون به واحد های تولیدی وارد شده، روند انتقادات وارد مرحله ای شده است که نماینده ها نظارت جدی تر را بر نحوه اجرای این طرح خواستارند. 

محمدرضا خباز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  با اشاره به اینکه در نحوه اجرای قانون  هدفمندی دولت فقط تقسیم پول را انجام داده است گفت:" کشاورزان در شرایط بدی هستند و بسیاری از آنها کشت بهاره را انجام نداده اند. از طرفی بسیاری از کارخانه ها رو به تعطیلی هستند و شاهد افزایش بیکاری با شروع این طرح هستیم. اگر در سال نود نیز دولت به این رویه ادامه دهد مجلس واکنش نشان خواهد داد.

محمدرضا خباز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت از قانون هدفمندی یارانه ها فقط یک قسمت آنرا در سال 89 اجرا کرده و آن تقسیم پول در دست مردم بوده تاکید میکند: "مجلس در سال جدید در مقابل کاستی های این نحوه اجرا سکوت نخواهد کرد."

وی تاکید میکند:" در سال جدید نماینده ها باید رودربایستی را کنار بگذارند؛ در سال اول اجرای قانون، تا ما نمایندگان تذکر را مطرح میکردیم، مطرح میشد که زمان بدهیم تا دولت بر اوضاع مسلط شود. اما 3 _4 ماه زمان برای این نحوه برخورد کافی است."

خباز  ادامه داد:من به 6 استان کشور برای بررسی بازتاب اجرای طرح سرکشی کردم. روستاییان تنها قشر راضی از اجرای این طرح هستند اما، کشاورزان و واحد های تولیدی همگی از نظر سوخت  و برق در مضیقه و فشار هستند . قیمت حامل های انرژی 10 تا 20 برابر شده است، در حالی که دولت با بسته های حمایتی این فشار را جبران نکرده است.

 وی افزود:" در نحوه اجرای قانون دولت فقط تقسیم پول را انجام داده است و در سال جدید دولت حتما باید تولید را دریابد؛ کشاورزان در شرایط بدی هستند و بسیاری از آنها کشت بهاره را انجام نداده اند. از طرفی بسیاری از کارخانه ها رو به تعطیلی هستند و شاهد افزایش بیکاری با شروع این طرح هستیم. اگر در سال نود نیز دولت به این رویه ادامه دهد مجلس واکنش نشان خواهد داد."

نمایندگان مجلس اگرچه در ماه های اول  اجرای طرح ، بنا بر مصلحت حمایت از دولت برای مسلط شدن بر اوضاع، کمتر زبان به انتقاد گشودند اما به نظر میرسد در سال جدید این رویه آنها در حال رنگ باختن است.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    عادت به استفاده از انرژی مفت باعث بروز این مشکلات شده.