۳۸ نفر
۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۲:۲۴

واحد مرکزی خبر نوشت:

در حالیکه یکی دیگر از کوه های آتشفشان کشور ایسلند فعال شده است، خبرگزاری فرانسه در گزارشی، به نام آتشفشان های فعال جهان اشاره کرد :

- نیاموراگیرا Nyamuragira در جمهوری دموکراتیک کنگو (فعال ترین کوه آتشفشان قاره آفریقا به شمار می رود، این کوه آتشفشان هر دو سال یک بار فوران می کند، آخرین فوران آن به سال دو هزار و ده باز می گردد)

- نیاراگونگو Nyiragongo در جمهوری دموکراتیک کنگو( فوران این کوه در سال دو هزار و دو نابودی بیش از هشتاد درصد خانه ها و ادارات شهر گوما در مرز رواندا و کنگو و مرگ بیش از هفتاد نفر را به همراه داشت؛ فوران این آتشفشان در سال هزار و نهصد و هفتاد و هفت، دو هزار کشته بر جای گذاشت).

- قله کامرون در کشور کامرون (این کوه ظرف دویست سال گذشته بیست بار فوران کرده است. در پای این کوه دریاچه ای به نام نیوس Nyos ایجاد شده که در اثر متصاعد شدن گاز دی اکسید کربن از سطح آب این دریاچه تاکنون هزار و هفتصد و چهل و شش انسان و هزاران جانور به علت خفگی جان خود را از دست داده اند).

 - کارتالا در کشور کومور. کوه های آتشفشان قاره آمریکا - کوه سنت هلن در کشور آمریکا ( در فوران این آتشفشان در سال هزار و نهصد و هشتاد، شصت نفر کشته شدند)

- پوپوکاتپتل Popocatépetl در کشور مکزیک ( این کوه از زمان آغاز فعالیتش تاکنون مرتبا فوران می کند) - پواس Poas در کاستاریکا (شدید ترین فوران های این کوه به سال های دهه پنجاه میلادی باز می گردد)

 - سرونگرو Cerro Negro در کشور نیکاراگوئه (شدید ترین فوران های این کوه به سال های دهه نود میلادی باز می گردد)

 - پاکایا در کشور گواتمالا ( از سال هزار و نهصد و شصت و پنج تاکنون همیشه فعال است) کوه های آتشفشان فعال در قاره آسیا

- کوه مایون در فیلیپین (آخرین فوران آن به سال های دو هزار و یک تا دو هزار و شش باز می گردد؛ فوران این کوه در سال هزار و هشتصد و چهارده بیش از هزار و دویست کشته بر جای گذاشت)

- آتشفشان مراپی در اندونزی (یکی از فعال ترین کوه های آتشفشان در جهان است، در آخرین فوران این کوه در اواخر دو هزار و ده بیش از سیصد و پنجاه نفر کشته شدند اما مرگبارترین فوران این کوه به سال هزار و نهصد و سی باز می گردد که هزار و سیصد و شصت و نه قربانی گرفت.

- کوه پیناتوبو در فیلیپین (آغاز فعالیت این کوه در سال هزار و نهصد و نود و یک ، هشتصد کشته و بیش از یک میلیون آواره بر جای گذاشت).

- کوه اوزنداکه Uzendake در ژاپن (از سال 1991 مرتبا فوران می کند؛ مرگبارترین فوران آن به سال 1792 باز می گردد که در آن ده هزار نفر کشته شدند). کوه های آتشفشان در قاره اروپا

- کوه اِتنا در ایتالیا ( مرتفع ترین کوه آتشفشان اروپا که آخرین فوران آن به سال دو هزار و هشت باز می گردد)

- کوه وزوو Vésuve در ایتالیا (از زمانی که این کوه در دوران باستان با فوران خود، شهر تاریخی پمپی را نابود کرد، تاکنون سی بار فوران کرده است؛ در آخرین فوران این کوه در سال 1994 بیش از بیست و شش نفر کشته و دوازده هزار نفر بی خانمان شدند).

- کوه آتشفشان ایافیول در ایسلند (فوران این کوه در آوریل دو هزار و ده، در قاره اروپا بحران ساز شد؛ یکصد هزار پرواز در این قاره به علت دود و خاکستر ناشی از فوران این کوه لغو شد و بیش از هشت میلیون مسافر هوایی ظرف یک ماه موفق به سفر نشدند. آتشفشان های مناطق حوزه دریای کارائیب

- کوه پِلِه Pelée در کشور مارتینیک (فوران این کوه در سال هزار و نهصد و دو بیش از سی هزار کشته بر جای گذاشت)

- کوه مونته سِرات در آنتیل انگلیس (از سال 1995 مرتبا فوران می کند؛ در فوران خود در سال 1997، پایتخت این مستعمره انگلیس یعنی شهر پلیموت به طور کامل از روی نقشه محو شد).

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =