۰ نفر
۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کمبود نور آفتاب ممکن است باعث کاهش قدرت حافظه و تفکر و عملکرد مغزی شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کمبود نور آفتاب ممکن است باعث کاهش قدرت حافظه و تفکر و عملکرد مغزی شود. قبل از این نیز دانشمندان به وجود رابطه بین نور خورشید و حالت روحی دانشمندان پی برده بودند که یکی از مهم‌ترین مثال‌های آن‌ نیز ناهنجاری‌ مرتبط با فصل یا SAD است که در طی آن با فرارسیدن فصل‌هایی مانند پاییز و زمستان که نور خورشید کم‌تر از فصل‌های دیگر به زمین می‌رسد ممکن است تعدادی از افراد علائمی شبیه به افسردگی از خود نشان بدهند. اما در مورد این موضوع که آیا نور خورشید می‌تواند روی قدرت فکر کردن و حافظه تأثیر‌گذار باشد تحقیقات کافی صورت نگرفته بود.

در بررسی‌های جدید که در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام روی 14 هزار آمریکایی که بیش از 45 سال سن داشتند انجام شد مشخص شد کمبود نور خورشید تأثیر زیادی روی قدرت تفکر و حافظه انسان‌ها دارد. محققان متوجه شدند افرادی که مساعد ابتلا به بیماری افسردگی هستند در صورتی که بیش از دو هفته از نور آفتاب به طور کافی بهره‌مند نشوند ممکن است دچار مشکلات عملکردی مغز و کاهش قدرت حافظه شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این افراد به احتمال دوبرابر بیش‌تر از دیگر افراد ممکن است به اختلالات حافظه‌ای و ضعف عملکردی مغز دچار شوند. این درحالی است که افرادی که در نواحی خورشیدی زندگی می‌کنند کم‌تر به این مشکلات دچار می‌شوند.

البته هنوز نتایج تحقیقات به طور کامل به اثبات نرسیده است اما از لحاظ تئوری به نظر می‌رسد نور خورشید می‌تواند روی حالت روحی و عملکرد مغزی انسان‌ها مؤثر باشد. نور خورشید میزان دو هورمون در بدن را که melatonin و serotonin نام دارد تنظیم کرده و تحقیقات نشان می‌دهد این دو هورمون در بروز افسردگی در انسان‌ها نقش مهمی دارند. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد این دو هورمون نه تنها در بروز افسردگی بلکه در قدرت مغز انسان‌ها نیز مؤثر است و بر همین اساس می‌توان اثر نور آفتاب در قدرت حافظه انسان‌ها را نیز توجیه کرد. تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود هرچه فاصله محل زندگی افراد از خط استوا بیشتر شده و این افراد به دو قطب نزدیک‌تر می‌شوند احتمال ابتلا به افسردگی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. نور خورشید تأثیر بسیار مهمی در تنظیم ساعت خواب افراد دارد. زمانی که تنظیم خواب افراد دچار اختلال می‌شود توازن مواد شیمیایی مغز دچار اختلال شده که همین عامل نقش مهمی در بروز افسردگی‌های فصلی دارد.

رویترز / 20 آگوست

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =