انتقادی تند از سریال «گیسو»/ فیلمنامه‌ای پر از گاف، بازی‌های ضعیف

تسنیم نوشت: سطح سریال‌سازی در تلویزیون و نمایش‌خانگی با حضورِ کارگردان‌هایی مثل کارگردان "گیسو" پایین می‌آید و اعتماد مخاطب را نسبت به این مدیوم‌ها از بین می‌رود.

ویژگی تحسین برانگیزی درباره "گیسو" وجود ندارد و با فیلمنامه‌ای پُر از گاف و اشتباهات تکنیکی مواجهیم. مانند اغلب ساخته‌های منوچهر هادی، مدت زمان مفید سریال چیزی در حدود پانزده دقیقه است. بخشی از مدت زمان سریال به تیتراژ و آنچه گذشت و آنچه خواهید دید می‌گذرد و در طول قصه نیز موضوع جانبی بی‌ربط نیز مطرح می‌شود تا زمان سریال کِش بیاید!

دیالوگ‌هایی که در سریال نوشته شده بدترین و کلیشه‌ای‌ترین دیالوگ‌های ممکن است. دیالوگ‌هایی که هنگام بیان آن‌ها موسیقی سوزناکی هم پخش می‌شود تا ابتذال بیشتر و بیشتر شود. آن‌قدر آقای هادی – کارگردان سریال_ فراموش کارند که اصلاً توجه نکرده‌اند صدای موسیقی متن سریال هنگام پخش، بلندتر از صدای دیالوگ شخصیت‌هاست!

 از طرفی دیگر، نابلدی کارگردان در روند قصه دراماتیک به چشم می‌خورد. استفاده صرف "هادی" از سلبریتی بودنِ محمدرضا گلزار هم نجاتش نمی‌دهد چون مخاطب هیچ ردّ پایی از بازیگری‌اش نمی‌بیند.

حتی کمدی خفیف شخصیت هومن سیدی در داستان هم "گیسو" را نجات نداده و بیشتر این کاراکتر را به مرز لمپن بودن رسانده است. در سکانس‌های متعددی می‌بینیم که بازیگران حتی قادر به دیالوگ‌گویی و ری‌اکشن‌های معمولی هم نیستند. نمی‌توانند در ساده‌ترین سکانس‌ها بازی متقاعدکننده‌ای داشته باشند.

به نظر می‌رسد منوچهر هادی برای آب‌بستن‌ها، اشتباهات و ضعف‌های کارگردانی، مقصر اصلی است. اما نباید از داستان بسیار خسته‌کننده این سریال هم بگذریم که اصلاً پایه و اساسی نداشت. درامی پیش نمی‌رود و دقایق زیادی سعی می‌شود با اتفاقاتی تحمیل شده شخصیت‌های اضافی را حذف کنند.

این رویکرد آن‌قدر گاهی خنده‌دار می‌شود که مثلاً شخصیت ریحانه رستاک که پانته‌آ بهرام ایفاگر نقش آن بود خیلی زود می‌میرد. اما همسر و دختر کوچک او در روند داستان و تعامل با سایر شخصیت‌ها عملکردشان به گونه‌ای است که انگار هیچ اتفاق مهمی در زندگی‌شان نیفتاده است.

در فضای انتقادات "گیسو" بارها با این نکته مواجه شدیم که بازیگران هم خوب نبودند؛ تنها هومن سیدی قدری بهتر از بقیه بوده است. این تقصیر هم بر گردنِ منوچهر هادی است، چون بارها در سریال‌ها و فیلم‌هایی دیده‌ایم که کارگردان چقدر هنرمندانه از بازیگرانش بازی گرفته است. اما اینجا محمدرضا گلزار بدتر از همیشه بود.

البته در سالیان اخیر، کارگردان‌ها دیگر روی قابلیت‌های فنی او حساب ویژه‌ای باز نمی‌کنند و تنها مأموریت "گلزار" فروش بیشتر آن سریال و فیلم است. حتی مشخص نیست که چرا تیتراژ سریال را هم به او داده‌اند که بسیار ضعیف اجرا کرده! بسیاری به لباس‌های تنگ و تیشرت گشادِ او انتقاد کرده‌اند که کنتراست و نقطه ضعفِ گلزار را پررنگ‌تر و خنده‌دار می‌کند.

وقتی اختلافات و درگیری‌های پشتِ پرده "گیسو" را با هم مرور می‌کنیم؛ چه از مهاجرت شخصیت اصلی "گیسو" در فصل اول (مهناز افشار)، چه پانته‌آ بهرام و بهاره کیان افشار که حاضر به همکاری نشدند و چه حتی برخی از بازیگرانِ‌دیگر؛ چه نیازی به ساخت فصل دوم "عاشقانه" بود؟ آیا به غیر از کسبِ‌ درآمد، هدف دیگری در پشتِ ساخت این مجموعه بوده است؟

فاجعه پایان‌بندی سریال تا جایی مورد انتقاد بیننده است که هنوز هم شاکی‌اند کارگردان به حقوقِ مخاطب هیچ احترامی نگذاشته است. زیرا به فرض که قصه‌ی رضا، پیمان و سهیل ارزش ادامه داشته باشد، قصه‌ لوسی و افرا چطور؟ آن‌ها از قسمت اول این سریال چه نقشی در پیش برد داستان داشتند؟ خرده داستان آبکی با پرداختی ضعیف!

به هر روی کلکسیون بازی‌های بد و کارگردانی بد و فیلمنامه‌ی بد بعد از بیست و دو قسمت به پایان رسید و ما انتظار داریم اگر قرار است سریال‌ها ادامه‌دار باشند این‌گونه به شعورِ مخاطب بی‌احترامی‌ نکنند و با کارگردان، نویسنده و عواملِ تأثیرگذار این‌گونه آثار به شدت برخورد شود تا این نوع رفتارِ غیرحرفه‌ای تبدیل به عادتی معمول در سریال‌سازی نشود!

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • B52 IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    19 8
    همه‌ی سریالها چرت و پرت مزخرفن
  • هولو IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    22 7
    مخاطب باشعور فیلمی را نگاه میکند که شعورش انتخاب کرده . اگر فیلم به شعور مخاطب توهین کند ، مخاطب مجبور نیست فیلم را نگاه کند و وقت گران بهای خود را صرف تماشای فیلم کند ‌‌‌‌. چه جملات مزخرفی باب شده و عده ای پرمدعا در رسانه آن را تکرار میکنند .
  • هولو IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    13 17
    امیدوارم منوچهر هادی قسمت ۳ سریال عاشقانه را بسازد .
  • سعید IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    19 12
    مزخرف ترین کارگردان این هادی است
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    18 6
    سریال گیسو همش چرت وپرته
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    23 27
    توهین به آقای گلزار توهین به طرفداران ایشونه شما که از حقوق مخاطب دم میزنین نباید اینو نادیده بگیرین
    • فقط حسین یاری IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      مگه هنوز کسی طرفدار گلزار هست الان ستاره محبوب مردم حسین یاری هست دیگه گلزار تموم
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    19 4
    ساخت این چنین سریالهایی توهین به شعور مخاطب است. فقط با بزک کردن نمی‌شود مخاطب و راضی کرد .حیف سرمایه که برا تولید چنین آثاری هدر میرود
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    7 15
    به نظر من که فیلم جذابی بود
  • عباس از تبریز IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    5 0
    من یک سئوال دارم از هموطنان دلبند خواستارم پاسخ دهند،سریال بهتر است یا فیلم؟! امیدوارم روزی برسد که سینمای ایران وارد عصر طلایی شده و ما یک فیلم درست و حسابی ببینیم.
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    20 0
    سریالی که گلزار توش بازی کنه یا برنامه ای که مجریش باشه ارزش دیدن نداره
  • راحیل IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 0
    من همیشه از طرفداران آقای هادی بودم. کارنامه شون عالیه . اما نمیدونم چی شد با دل و گیسو همه کارنامه و آینده شو خراب کرد
  • سینا IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 0
    من گیسو را تا اخر نتونستم ببینم اما دل را دوست داشتم .جذاب بود .به شما چه ربطی داره اینقدر به جای ما حرف میزنید .وقتی اینقدر سریالی فروش میره یعنی دوست داشتنیه.دایه ی دلسوزتر از مادر نشید لطفا.
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    من که سریال گیسو رو ندیدم ولی چند قسمت از سریال دل کار دیگه این کارگردان رو دیدم واقعا واقعا افتضاح و ضعیف و موضوعی غیر واقعی و خیلی بی خود و عشقای الکی....مردم پول ندارن هویج بخرن بعد اینا توی فیلم با یه اشاره این کشور اون کشور میرن....
  • H IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    0 0
    فقط آقازاده و ملکه گدایان ارزش دیدن داشتن مخصوصا آقازاده