وزیر خارجه گفت: امیدواریم بعد از انتخابات مجلس مصر، زمینه ارتقاء روابط ایران و مصر فراهم شود.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین علی​اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در همایش بیداری اسلامی که صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، بعد از سخنانی به سوالات سه مهمان خارجی این همایش پاسخ گفت.

وزیر خارجه در پاسخ به سوال یکی از مهمانان مصری همایش که درباره روابط ایران و مصر بود، گفت: در خصوص روابط ایران و مصر ما به آینده این روابط بسیار خوش بین هستیم. جلسه ای با وزیر خارجه مصر در بالی اندونزی داشتیم که به تفصیل راجع به مسایل بین دو کشور صحبت کردیم. اراده هر دو کشور مبنی بر ارتقاء روابط است. اما در این ارتباط محدودیت هایی از طرف برادران مصری وجود دارد که برای ما توضیح دادند و گفتند پس از رفع این محدودیت ها یقینا ارتقاء سطح روابط دو کشور محقق خواهد شد. ما نیز این مسایل را درک می کنیم و امیدواریم در ماه های اینده و بعد از انتخابات مجلس مصر، شرایط به گونه ای مهیا تر برای تحقق این امر باشد. این احتمال هم هست که اگر این محدودیت ها زودتر برطرف شود و ارتقاء سطح روابط زودتر محقق شود.

وی ادامه داد: ما با طرف مصری در تماس هستیم؛ چه مستقیم و چه غیر مستقم. من یک بار -یک ماه و نیم قبل- تلفنی از عمان با نبیل عربی صحبت داشتم. ضمنا از طریق مسئول حفاظت نمایندگی ما در قاهره پیام هایی نیز رد و بدل شد. در مجموع من به روابط آینده ایران و مصر که خواسته هر دو دولت و ملت دو کشور است بسیار خوشبینم و فکر می کنم مصر و ایران دو رکن مهم جهان اسلام و نیز منطقه هستند که برقراری و تعمیق روباط دو کشور یقینا در جهت صلح و ثبات امنیت منطقه موثر خواهد بود، ضمن اینکه جهان اسلام بهره مند از این روابط بین دو ملت بزرگ تمدن ساز خواهند شد.

همچنین مهمان دیگر این همایش پرسید «آیا انقلاب های مردمی جهان عرب می​توانند از انقلاب ایران استفاده کنند و اگر این چنین است چه تجاربی از سوی ایران در اختیار این انقلاب ها قرار گذاشته می شود؟». صالحی پاسخ داد: فکر می کنم پاسخ به شما در حوزه این گردهمایی است. یعنی یکی از وظایف این همایش پاسخ به این سوال است.(صالحی همچنین به زبان عربی به این سوال پاسخ گفت)

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری که به کمک مالی آمریکا به مصر اشاره داشت گفت: یکی از شعارهای بزرگ مردم مصر و تونس در جریان انقلاب​هایشان بازگشت به کرامت ملی و انسانی مردم خودشان بود. کرامت را نمی​توان با پول خرید. ضمن اینکه کشوری مانند مصر کشوری بالقوه ثروتمند و توانا است. مردمی توانا و امکاناتی بزرگ دارد. علاوه بر آن کشورهای عربی دیگر که علاقمند به سرمایه گذاری در خارج از کشورهای خودشان هستند مصر شرایط آن را دارد. لذا یک میلیارد دلار اوباما نمی تواند انیگیزه های مردم مصر برای تحقق خواسته های خودشان را تخفیق دهد. معتقیدم مردم مصر راه خودشان را برای بازیافت استقلال خود ادامه خواهند داد. مهم این است که کشور از این به بعد می خواهد مستقل باشد و سرسپرده هیچ قدرت استعماری نباشد. این مسایل را نمی توان با پول اغوا کرد و از راهی که در پیش گرفته، منحرف نمود.

صالحی با اشاره به آیه «ان الله لاغیر بقوم الا بانفسهم» گفت: تحولات اخیر منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا در واقع همان مطالبات و خواسته های آرمانی است که در اندیشه و بیان امام عزیزمان که در آستانه رحلت جانگدازش می باشیم مطرح گردیده است. استقلال کشورهای منطقه و اتحاذ تصمیماتی به دور از سیاست های استکبارانه غرب از جمله آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: جنبش های مردم مسلمان منطقه این موضوع را پدیدار ساخت که آرمان ملت مظلوم به بار نشسته است. به تبع آن، ما شاهد سقوط برخی دیکتاتورهایی هستیم که در طول چند دهه با تحقیر و خدشه دار نمودن کرامت ملت​هایشان و با سرسپردگی تمام به سلطه جهانی خدمت می کردند. تردیدی نیست که مشکلات اقتصادی به ویژه درصد بالای بیکاری جوانان، وضعیت اقتصادی بد قشر عظیمی از مردم، ریشه دواندن فساد اداری و مالی در همه سطوح، چپاول درآمدها و ثروت توسط حکام در انگیزه و ترغیب حرکت جامعه موثر بوده است. اما هیچ کس نمی تواند نقش رشد فکری، اندیشه جوانان و افکار عمومی مبتنی بر بیداری اسلامی را در این خیزش ها را انکار نماید. این خیزش ها در خلاء رخ نداده است. یقینا باید پیشینه ای از بیداری و آزادی داشته باشد. هسته و فکری حرکت جوانان را حق جویی و گرایشات اسلامی تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه با دخالت نظامی در بحرین مسایل این کشور را از یک مسئله داخلی را به یک مسئله منطقه ای و شاید بین المللی تبدیل کرده اند. هیچ یک از این رفتارها قابل توجیح نیست. دخالت نظامی برای برخورد با مطالبات اکثریت مردم با برقراری صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس در تضاد است. ما با هر گونه دخالت خارجی علیه خواسته های مردم و اشغال کشورها با هر بهانه ای اعم از بحرین و لیبی مخالف هستیم و این نوع رفتار را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و بلکه جهان تلقی می کنیم و یک رویه ناپسند در اختیار استکبار جهانی برای برخورد با کشورها بر اساس ذوق و سلیقه شان می دانیم. ما نمی توانیم مرزبندی موجود از سوی غرب پیرامون تحولات منطقه را بپذیریم، لذا ضمن تاکید بر خروج نیروهای نظامی از بحرین که ثبات و تهدید منطقه را با خطر جدی روبرو کرده است معتقدیم راهکار نظامی نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه اوضاع را پیچیده تر می کند.

صالحی ادامه داد: غرب و آمریکا در صدد هستند که با کنترل و مدیریت قیام های منطقه آن ها را به نزاغ کشانده و این انقلاب ها را مصادره به مطلوب کنند. مقامات آمریکایی در حالی ایران را متهم به دخالت در امور داخلی کشورها مانند بحرین می کنند که خود چندین دهه در این کشور پایگاه نظامی دارند. غربی ها نمی توانند واقعیت ها را با این اظهارات فریبکارانه افکار عمومی را فریب دهند.

وزیر خارجه افزود: غربی ها فکر نکنند با تغییر تاکتیک و بدون تصحیح خطاهای راهبردی خودشان می توانند نظر و نگاه افکار عمومی منطقه که مملو از نفرت به سیاست های آن ها است را تغییر دهند. از مجموعه مباحث می توان به آینده و افق تحولات منطقه علی رغم توطئه مخربی که سعی دارند با ایجاد اختلاف و شکاف بین کشورهای منطقه ایجاد کنند،امیدوار بود. جریان هوشیاری اسلامی که از آن به سونامی سیاسی تعبیر می شود همانند قطاری تندرو و شتابان تا رسیدن به مقصد نهایی که همانا تشکیل دولت های مستقل و بدون وابستگی و مردمی بیدار و هوشیار با انگیزه های اسلامی می باشد به مسیر خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: امروز مردم مصر با پیشینه ای افتخار آمیز و تاثیرگذار در منطقه نقش مهمی در تاریخ استکبار ستیزی ایفا کرده است. در فضای جدید منطقه اراده جدی از طرف مردم مصر برای تحقق استقلال سیاسی، اقتصادی و فکری و بازگشت به دوران اقتدار و عزت را دارند.

صالحی همچنین گفت: این روزها مردم یمن در نا آرامی و تلاطم به سر می برند. امیداریم وضعیت به نحوی پیش برود که مردم به خواسته های خویش دست یابند. ایران ضمن ابراز نگرانی و تاسف از کشتار مردم و به راه افتادن جنگ داخلی از مطالبات این مردم حمایت و از مداخله خارجی مخالف است.

وزیر خارجه همچنین راجع به سوریه و تحولات این کشور خاطرنشان کرد: سوریه کشوری است که با قرار گرفتن در خط مقاومت و در برابر رژیم صهیونیستی سهم بزرگی در شکست توطئه های غرب و رژیم صهیونیستی در منطقه داشته است. دولت مردان سوریه گام های موثری در مسیر اصلاحات برداشته اند. امیدواریم انجام این اصلاحات در روند عزت و توسعه این کشور قرار گرفته و به زودی شاهد تحکیم دوستی ها باشیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به حکم کلام بزرگان دین و بر اساس مواضع اصولی خود مبنی بر حرکت های مردم و حق طلبانه مسلمانان تحولات منطقه را به دقت رصد نموده و در این راستا توان دیپلماسی خود را در همه ابعاد به کار می گیرد. جمهوری اسلامی ایران با سه دهه تجربه انقلابی و دفاع از سیاست های اصولی خود مبتنی بر استکبار ستیزی و مبارزه با بی عدالتی و حمایت از جنبش های آزادی خواه منطقه تحولات منطقه را رهاورد مهم و بارزشی که سی و سه سال قبل در پرتو انقلاب اسلامی کسب نموده ارزیابی می کند و ضمن احترام به استقلال کشورها بر توجه به مطالبات مردم تاکید دارد.

صالحی ادامه داد: بنابراین ما هر آنچه در توان داریم و در اقدامی که به خصوص در یکی ، دو ماهه اخیر انجام دادیم و با سفری که به منطقه داشتیم به بخش قابل توجهی از کشورهای خلیج فارس مواضع خود را شفاف بیان کردیم و احساس ما این است که این تحولات در منطقه و شمال آفریقا یقینا در جهت منافع مردم و در جهت بیداری و هشیاری اسلامی به پیش خواهد رفت اما بایستی این توجه، اگاهی و هشیاری را به مردم منطقه داد که مبدادا اجازه بدهیم که استکبار جهانی با تغییر رویه برای ادامه سلطه خویش در منطقه و با اتخاذ شیوه های فریبکارانه این تحولات و این انقلاب ها و خیزش های مردمی را مصادره به مطلوب کنند. این تذکر، تذکر دائم و مستمر باید باشد، چون شیوه های استکبار بسیار فریبکارانه است که ممکن است برخی را نسبت به رفتار خودشان توجیه کند.

/29211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =