به گزارش بانی فیلم:

معاون امور سینمایی در نشست خبری‌اش در خصوص تولید فیلم‌های نازل گفت از 90 فیلم تولید شده در سال تنها دو الی سه فیلم نازل و سخیف بوده‌اند. آماری که اگر واقعیت داشته باشد باید آن را دستاوردی قابل توجه برای سینمای ایران و مدیرانش دانست. منتها نکته اینجاست که معمولا در هر فصل اکران نیمی از فیلم‌های روی پرده را همین تولیدات سخیف تشکیل می‌دهند. نکته‌ای که نشان می‌دهد تعداد تولیدات نازل سینمای ایران بسیار بیشتر از آماری است که شمقدری اعلام کرده است.

از سوی دیگر اما باید دید تعریف فیلم نازل و سخیف چیست. چون ممکن است تعریفی که معاونت سینمایی از تولیدات سخیف دارد با آنچه از این نوع فیلم‌ها در ذهن اهالی سینما و کارشناسان جا افتاده تفاوت داشته باشد. در این زمینه با محمود گبرلو و سیدجمال ساداتیان گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

مسئولان جلوی ابتذال را بگیرند
محمود گبرلو منتقد و نویسنده در‌این‌باره گفت: «به نظرم مایه خوشحالی است که جلوی تولید فیلم‌های نازل در سینمای ایران در یک سال اخیر گرفته شده و این گام موثری است که معاونت سینمایی در تحقق آن برداشته و ما واقعاً خوشحالیم.»

گبرلو در توضیح بیشتر مطلب فوق گفت: «اما باید ببینیم مسئولان ما چه تعریفی از یک فیلم نازل دارند. چون هر کسی با دیدگاه خود از یک مفهوم و یک عبارت تعریف دارد. مخصوصاً اینکه آقای شمقدری گفتند با دو یا سه نفر شخص امین که یکی از این افراد آقای سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی هستند مشاوره می‌گیرند. پس باید بدانیم تعریف این دوستان از واژه نازل چیست.»

او ادامه داد: «متأسفانه در سال‌های اخیر فیلم‌های تولیدی نازل در سینمای ایران هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی در جذب مخاطب و محتوای فیلم‌ها لطمه وارد کرده است و مسئولیت مسئولان ما در تمام بخش‌های سینمایی در وهله اول این است که با هوشمندی و درایت بالا جلوی این حرکت نازل فرهنگی را بگیرند و از این جهت اگر به فعالیت تیم شمقدری نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم موفق عمل کردند چرا که وقتی به فیلم‌های حاضر در جشنواره نگاه می‌اندازیم، ‌کمتر فیلم نازل (فرض بگیریم تعریف فیلم نازل فیلم ضداخلاق است) به این معنا در آن می‌دیدیم. اعم فیلم‌ها به لحاظ محتوایی سالم بودند، اما این دلیل نمی‌شود که هر فیلم تولیدی در یک سال اخیر در سینمای ایران را فیلم خوب بدانیم.»

او ادامه داد: «به طور طبیعی بسیاری از فیلم‌ها می‌توانند خصوصیت یک فیلم نازل سطحی شرم‌آور را نداشته باشند، اما از نظر محتوایی هم جذاب و مطلوب مخاطبان نباشند اینجاست که وظایف مسؤولان ما پر رنگ‌تر جلوه می‌کند و باید جلوی این گونه ابتذال را بگیرند.»

باید دید سالانه چند فیلم خوب ساخته می‌شود
سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده آثاری چون «به رنگ ارغوان» و «هفت دقیقه تا پاییز» نیز معتقد است: «موج ساخت فیلم‌های کمدی در یک سال اخیر در سینمای ایران تا حدودی کاهش یافته، اما این کاهش با افزایش فیلم‌های متوسط همراه بوده. یعنی در حال حاضر تولید فیلم‌های نازل به سمت فیلم‌های معمولی می‌رود و این میانگین را از روی فروش فیلم‌ها هم می‌توانید ردیابی کنید. به این ترتیب که فروش فیلم‌ها غالباً معمولی است.»

ساداتیان توضیح داد: «اصلاً مهم نیست تولید فیلم‌های نازل در سینمای ایران انجام می‌شود یا خیر. مهم این است که فیلم‌های خوب با ارزش‌ها و قابلیت‌های بالا چقدر در سینمای ایران افزایش داشته است. فیلم‌های خوبی که قابل اعتنا باشد و آحاد جامعه را به سمت خود بکشاند.»

او ادامه داد: «مهم این است که چقدر فضا برای تولید فیلم‌هایی که بتوانند در سینمای ایران حرف بزنند، باز شده ... اینکه کارگردانان با فراغ بال بتوانند اثری قابل توجه تولید کنند مهم است و مهم‌تر اینکه فیلمسازان برجسته کشورمان دغدغه عبور فیلم‌هایشان را از مرز ممیزی را نداشته باشند اهمیت دارد.»

او در ادامه در خصوص ادامه روند تولید فیلم‌های کمدی مبتذل در سینمای ایران گفت: «برخی فیلم‌های کمدی روی پرده توسط شبکه ویدیویی خانگی ساخته می‌شود که واقعاً نمی‌دانیم براساس چه معجزه‌ای به این فیلم‌ها برای اکران پروانه نمایش داده می‌شود. واقعاً فیلم‌های با ساختار 35 میلیمتری اکثراً در صف اکران مانده‌اند و فرصت نمایش در سینماها را ندارند، ولی اینکه اینگونه فیلم‌هایی که برای شبکه ویدیویی ساخته می‌شوند چگونه مجوز نمایش می‌گیرند جای بسی تعجب دارد.»

او گفت: «اگرچه تولید فیلم‌های کمدی نازل در سینمای ایران تا حدودی کاهش یافته، اما این کاهش به سمت افزایش فیلم‌های متوسط رفته.. مهم این است که فیلم خوب با کیفیت در سینمای ایران تولید شود این مسئله باید مدنظر مسؤولان ما قرار بگیرد.»

58301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =