وزارت بهداشت در دو سه روز گذشته در اطلاعیه ها و گفتگوهایی، نسبت به تشعشات فرابنفش خورشید، هشدار داده است. آیا اتفاقی برای لایه اوزون ایران افتاده است؟

امید کریمی: کارشناسان محیط زیست می گویند لایه اوزون در ایران هنوز به مرحله خطرناک نرسیده و مانده تا به سرزمین کانگوروها برسد. اما به گفته کارشناس بهداشت پرتوهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، هم‌اکنون شاخص UV به حد «خطربسیار زیاد» رسیده و لازم است مردم حفاظت‌های لازم را در برابر نور خورشید داشته باشند.

آنطور که علی گورانی گفته، برای شاخص UV از یک تا 11 عدد درنظر گر فته شده است که هر کدم از این اعداد شدتی از UV را تعیین می‌کنند. بر اساس شدت UV شخص باید حفاظت مناسب را برای خود پیش‌بینی می‌کند: "از اعداد یک تا چهار شاخص پرتوفرابنفس، از حفاظت معمولی برخوردار است. اما اعداد بالاتر از چهار حفاظت خاص خود را می‌طلبد."

او همچنین می گوید: "شاخص UV در تمامی استانهای کشور به رقم 10 رسیده است. به همین دلیل شهروندان از ماندن در محیط بیرون در زمان طولانی خودداری کنند. ضمن اینکه در هنگام قرارگیری در محیط بیرون از عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب‌ با SPF بالای 30، کلاه و لباس مناسب استفاده کنند."

iهمچنین برای سومین روز متوالی وزارت بهداشت اعلام کرده که شدت اشعه ماوراء بنفش(UV) خورشید امروز هم با عدد 10 در سراسر کشور در شاخص «خطر بسیار زیاد» است و فقط یک عدد با بیشترین حد ممکن یعنی «شاخص خطر بسیار شدید» فاصله دارد.

اما مگر چه اتفاقی افتاده است که ناگهان وزارت بهداشت در شروع چله گرما و در روزهایی که گرد و خاک، راه نفس همه را گرفته است، از مردم می خواهد به خاطر خطرات تابش های خورشیدی، خانه نشین شوند؟ توصیه ای که این وزارتخانه حتی در روزهای آلودگی هوای تهران هم نداشت.

سراغ مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران رفتیم. همان جایی که در زلزله ها، بیشتر سر زبان می افتد. اما آنطور که کارشناس اوزون مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران می گوید، اوضاع بحرانی در لایه اوزون دیده نشده که روی تاثیرات اشعه فرابنفش تاثیر بگذارد.

زهرا شرعی پور می گوید: "دستگاه اندازه گیری اوزون ما تغییر محسوسی را نشان نمی دهد. همین مورد را با ایستگاه اوزون سنج اصفهان هم تماس گرفتیم، تغییری در اوزون وجود نداشته است. آنها UV را هم اندازه گیری می کنند که گویا تغییر ناگهانی در روزهای گذشته نداشته است."

به گفته او مقایسه شرایط اوزون و UV خورشید با سال گذشته هم تغییر محسوسی را نشان نمی دهد: "مرکز سنجش اصفهان UV این استان را 9 اعلام کرده است. البته در دو ماه خرداد و تیر، ممکن است حتی میزان جذب پرتوهای فرابنفش، بیش از 11 باشد. ضخامت لایه اوزون، ذرات معلق در هوا، زاویه تابش های خورشیدی با زمین و البته ابرناکی آسمان، از دلایل تاثیرگذار بر میزان اشعه فرابنفش رسیده به زمین دارد."

باز هم سوال بی جواب ماند؛ اگر همیشه همین بوده است، وزارت بهداشت چرا از مردم خواسته است از خانه ها خارج نشوند و حتی لباس مناسب بپوشند؟

گورانی، کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت پاسخ این سوال را چنین اعلام می کند: "سامانه ای را مرکز سلامت محیط و کار و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشترکا راه اندازی کرده اند که میزان تشعشع فرابنفش و آسیب های آن را می سنجد و از این پس اطلاع رسانی می کند."

آنطور که او به خبرآنلاین می گوید، ایران جزء کشورهای آسیب پذیر اشعه فرابنفش خورشید است: "در ایران، سرطان پوست بالاترین شیوع را دارد. 16 درصد سرطان ها در ایران به پوست مربوط می شود. یکی از دلایل آب مروارید هم اشعه فرابنفش است. به همین دلیل باید مردم را مطلع کنیم تا کمتر آسیب ببینند."

سالهاست که دانشمندان می دانند از شروع چله تابستان یا همان ماه های خرداد و تیر، ارتفاع خورشید در آسمان بیشتر می شود و پرتوها عمودی تر به سطح زمین می تابند و انرژی جذب شده توسط زمین و اجسام افزایش می یابد. به همین دلیل فرابنفش برای اهالی نیم کره شمالی زمین سرطان زا می شود.

گورانی همچنین می گوید: "بر اساس این اعداد یک سری حفاظت‌ها نیز تعریف شده است. در پرتوگیری کمتر از 2 باید از عینک و کرم‌های ضد آفتاب استفاده شود. این حداقل حفاظتی است که می‌توان داشت. در شاخص 3 تا 5 استفاده از عینک، کرم و کلاه ضروری است و هر کدام از وسایل باید شرایط خاص خود را داشته باشند. در پرتوگیری‌های زیاد، خیلی زیاد و بیش از حد زیاد باید از عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه و چتر استفاده شود. نکته قابل توجه آن است که در پرتوگیری‌های بیش از حد زیاد (بزرگ‌تر از 11) توصیه می‌شود که افراد تا حد امکان از منزل خارج نشوند؛ به ویژه از ساعت 10 صبح تا 16 بعدازظهر. در صورت خروج از منزل نیز باید حفاظت‌های لازم را انجام دهند. عدد تابش 7 تا 10 نشان دهنده پرتوگیری های شدید است. به همین دلیل در بیشتر روزهای خرداد و تیر باید از عینک آفتابی مناسب و کرم های آفتابی استفاده شود."

او در گفتگویی حتی گفته که باید برای این فصل از پارچه های مخصوص که UV کمتری از خود عبور می دهند، استفاده شود: "شاخص پرتوی فرابنفش در هر استان با استان دیگر متفاوت است، فاکتور محافظتی ماوراءبنفش در پارچه‌های مصرفی نیز موضوعی است که جای بحث دارد و تاکنون در کشور به آن پرداخته نشده است. به این ترتیب فاکتور حفاظتی در پارچه‌ای نسبت به پارچه‌ دیگر متفاوت است به همین دلیل قیمت این پارچه‌ها متفاوت است."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی NL ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    بالاخره کی راست میگه؟
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    لایه اوزون ایران ؟ هههههههههههه
  • مهران IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    آهاي مردم ! ملت !! راه حل مشكل آسونه . . از " چتر " براي محافظت از پرتو مضر خورشيد استفاده كنيد .
  • بدون نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    چه خبر شده؟هر روز یه بلا