یک اقتصاددان برجسته ژاپنی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری شینهوا اعلام کرد که اقتصاد سوسیالیستی بازار، روند رشد اقتصادی چین را تسریع کرده است.

الهه حسینی: به‌ گزارش خبرگزاری شینهوا «تاکاشی سکی یاما»، محقق در اندیشکده دولتی بنیاد توکیو دیدگاه‌های خود را درباره عملکرد اقتصادی چین از زمانی که جمهوری خلق چین تشکیل شده است تاکنون بیان کرد.

وی در این خصوص گفت «چین به علت نظام‌های اقتصادی مختلفی که برای خود در نظر گرفته است به توسعه‌های قابل‌توجهی رسیده است.»

تاکاشی سکی یاما افزود: رشد سریع اقتصادی این کشور در پی اتخاذ سیاست اصلاح و گشایش به سوی بازار خارجی در سال 1978 نشان می‌دهد که تغییر سیاست اقتصادی تا چه حد می‌تواند در توسعه اقتصادی یک کشور مؤثر باشد.

چین تا سال 1978 نظام اقتصادی برنامه‌ریزی شده‌ای را برای خود تعریف کرده بود اما از این سال به بعد سیاست اصلاح و گشایش اقتصادی به روی بازار خارجی را اتخاذ کرد. اتخاذ این سیاست باعث شد تا این کشور طی 30سال به طور متوسط رشد اقتصادی سالانه معادل 8/9‌درصد را تجربه کند و این در حالی است که آهنگ رشد اقتصادی در این مدت تنها سه درصد در مقیاس سالانه بوده است.

دولت چین در سال 1978 نبود توازن در ساختار صنعتی خود را تعدیل کرد و در همین چارچوب برای رونق بخشیدن به صنایعی که نیروی انسانی زیادی لازم دارند تلاش بیش از حدی انجام داد. اتفاقاً در همین صنایع هم بود که دولت تصمیم گرفت گشایش بیشتری به روی بازار خارجی داشته باشد.

این اقتصاددان برجسته ژاپنی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد که چین با روی آوردن به نیروهای بازار به رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ای در جهان رسید.

تاکاشی سکی یاما در ادامه افزود: رهبران چین رشته اصلاحاتی از جمله اصلاح در ساختار شرکت‌های دولتی، جدا‌سازی بخش‌های دولتی از بخش‌های خصوصی و احیای بخش‌های غیر دولتی به منظور تقویت اقتصاد سوسیالیستی بازار صورت دادند.

این کارشناس مسائل اقتصادی و مالی افزود: چین، سومین اقتصاد جهان، در بحران مالی بین‌المللی نیز به طور نسبی از رشد اقتصادی قابل‌توجهی برخوردار بوده است و این در حالی است که همین بحران مالی ضررهای سنگینی متوجه اقتصادهای مهم جهان کرد.

وی در پایان افزود: امروز نیز چین و دیگر اقتصادهای مهم آسیا از جمله ژاپن بیش از پیش به هم وابسته شده‌اند.

وی افزود: در ابعاد جهانی نیز اگر بخواهیم بررسی کنیم باید گفت که رشد اقتصادی چین نقش مهمی در رشد اقتصادی جهان دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =