حوادث و سرگرمی های بامداد پنجشنبه 9 تیر 1390

شورای امنیت حکم بازداشت آخرین محکوم جنایات جنگی را در یوگسلاوی سابق تمدید کرد

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه همکاری بیشتر کشورها را برای دستگیری گوران هاجیچ، آخرین محکوم فراری جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق خواستار شد. پانزده عضو شورای امنیت در قطعنامه ای که با اکثریت آراء به تصویب رسید، بر ضرورت افزایش همکاری کشورها بویژه کشورهای استقلال یافته یوگسلاوی سابق با دیوان کیفری بین المللی برای دستگیری گوران هاجیچ تاکید کردند. گوران هاجیچ که در مقایسه با دیگر جنایتکاران جنگی یوگسلاوی سابق، کمتر شناخته شده است، به کشتار خونین مردم در بیمارستان «ووکوار Vukovar » در کرواسی متهم است.

پس از دستگیری راتکو ملادیچ فرمانده صرب های بوسنی در صربستان در بیست و ششم ماه مه، وی تنها فردی است که از طرف دیوان کیفری بین المللی به جنایات جنگیدر یوگسلاوی سابق متهم شده ولی هنوز فراری است. شورای امنیت سازمان ملل حکم صادر شده از طرف دیوان کیفری بین المللی علیه هاجیچ را تا سی و یکم دسامبر دو هزار و دوازده تمدید کرد و از کشورهای استقلال یافته یوگسلاوی سابق خواست محکومان دیوان کیفری بین المللی را در زندان های خود جای دهند زیرا زندان لاهه تنها به افرادی که فرآیند قضایی آنها هنوز جریان دارد، اختصاص یافته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، دادگاه ویژه رسیدگی به جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق که یکی از دادگاه های زیرمجموعه دیوان کیفری بین المللی است، در سال هزار و نهصد و نود و سه به دستور شورای امنیت سازمان ملل برای محاکمه طراحان اصلی جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی ها در زمان جنگ های بالکان بین سال های هزار و نهصد و نود و یک تا هزار و نهصد و نود و پنج ایجاد شد.

مقر این دادگاه در شهر لاهه هلند است و تا دسامبر دو هزار و چهارده به کار خود پایان می دهد. گوران هاجیچ برای چهارده اتهام از جمله جنایت علیه بشریت تحت پیگرد قرار دارد. وی در کشتار صدها غیرنظامی کروات و آواره کردن دهها هزار کروات دیگر و نیز افراد غیر صرب به دست نیروهای نظامی صرب در جریان جنگ کرواسی بین سال های نود و یک تا نود و پنج میلادی دست داشته است.

 

دوچرخه سوار سابق بلژیکی به قاچاق مواد نیروزای ممنوع مظنون است

دوچرخه سوار سابق بلژیکی به قاچاق مواد نیروزای ممنوع مظنون است. شبکه تی وی پنج فرانسه گزارش داد: در سه روز مانده به آغاز رقابتهای دوچرخه سواری دور فرانسه موسوم به تور دو فرانس ، سایه دوپینگ بار دیگر بر این رشته ورزشی سایه افکنده است. یکی از رکابزنان سابق بلژیکی به قاچاق مواد نیروزای ممنوع مظنون شده است. ویم ونسه ونانت در بطن این ماجرا قرار دارد.
دو نشریه هت نیوزبلاد و استاندارد این خبر را صبح روز چهارشنبه فاش کردند. این دو نشریه گزارش داده اند که دو هفته پیش گمرک فرودگاه زاونتم بسته ای را که از استرالیا فرستاده شده بود توقیف کرده اند. این بسته به آدرس ویم ونسه ونانت ارسال شده بود.

از داخل این بسته هورمونهای رشد حیوانات کشف شده است که ماده ای بسیار گران است. این ماده بر حجم عضلات و میزان تحمل می افزاید. در حال حاضر تحقیقات در این باره ادامه دارد. ویم ونسه ونانت در پاسخ به این اتهامات ضمن اعلام اینکه به کشاورزی روی آورده است اذعان کرده است این مواد را برای مصرف شخصی خریداری کرده است. وی از سه سال پیش ورزش حرفه ای را که در آن افتخاری بدست نیاورد کنار گذاشته است. ونسه ونانت همچنین به این علت که سه بار در سالهای دو هزار و شش، دو هزار و هفت و دو هزار و هشت در رقابتهای تور دو فرانس نفر آخر شده است از شهرت خاصی برخوردار است. مدیر تیم دوچرخه سواری بلژیک نیز با انتشار بیانیه ای به این خبر واکنش نشان داده است. در این بیانیه آمده است: ویم ونسه ونانت در گذشته از اعضای تیم دوچرخه سواری بلژیک بوده است و به این ترتیب تحقیق در این باره هیچ ربطی به تیم دوچرخه سواری بلژیک ندارد. ویم ونسه ونانت اکنون کنار گذاشته شده است و امسال دوچرخه سواران بلژیکی دعوت شده به رقابتهای تور دو فرانس را هدایت نخواهد کرد.

 

چینی ها ربات های کرمی شکل با قابلیت بالا رفتن از درخت ساخته اند

محققان در هنگ کنگ به تازگی رباتی را ساخته اند که قادر است از درخت بالا برود. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر این ربات که در ساخت آن از کرم ابریشم الهام گرفته شده است، می تواند از درختان با شاخه های در هم تنیده یا شکل پوسته متفاوت بالا برود. محققان سازنده این ربات می گویند می توان از این ربات که قادر به بالا رفتن از درختان است، برای پایش وضع جنگل بخصوص کنترل آتش سوزی و دیگر بلایای طبیعی که در مناطق درخت زار روی می دهد، استفاده کرد زیرا این ربات مجهز به دوربین است که می تواند تصاویر را به صورت زنده، در اختیار مراکز مربوط قرار دهد و ابزاری بسیار موثر به عنوان سامانه هشدار آتش سوزی باشد. این ربات فقط ششصد گرم وزن دارد ولی می تواند سه برابر وزن خود نیز اجسام را حمل کند.

در این ربات همچنین می توان از باتری های خورشیدی برای شارژ آن استفاده کرد و این امتیاز، ربات را از توقف در زمان عملیات برای شارژ مجدد بی نیاز می کند. با این حال محققان سازنده این ربات می گویند هنوز کارهای زیادی باید روی آن صورت گیرد زیرا دوربین آن نیاز به ارتقای تصویر دارد، ضد آب نیز و در سطوح خیس و لغزنده نیز احتمال لیز خوردنش بسیار است. با این حال دور از انتظار نیست که به زودی شاهد فعالیت ربات های کرمی شکل روی تنه درختان در مناطق بیشه ای باشیم.

 

سه کشته و ده زخمی در عراق

در خشونتها و حملات روز چهارشنبه در عراق دستکم سه نفر کشته و ده تن دیگر زخمی شدند. یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد بمبی بعد از ظهر امروز در مسیر گشتی ارتش عراق در منطقه اسکندریه در پنجاه کیلومتری جنوب بغداد منفجر شد . دو سرباز عراقی بر اثر این انفجار کشته شدند و یک سرباز دیگر زخمی شد. یک منبع وزارت کشور عراق نیز تاکید کرد بمبی در مسیر حرکت گشتی پلیس عراق در منطقه الدوره در جنوب بغداد منفجر شد. یک غیر نظامی بر اثر این انفجار کشته شد و هفت عراقی دیگر از جمله چهار مامور پلیس نیز زخمی شدند . این منبع همچنین از زخمی شدن دو عراقی بر اثر انفجار بمب دیگر در منطقه الدوره خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، خشونتها در عراق در هفته اخیر شدت یافته است . به گفته منابع عراقی در روزهای بیست تا بیست و شش ژوئن ( سی خرداد تا پنج تیر) دستکم هشتاد و دو حمله نظامی در عراق رخ داد و بر اثر این حملات دستکم شصت نفر کشته شدند.

 

گرجی ها در عرصه اطلاع رسانی به جنگ روسیه می روند

رویارویی بین روسیه و گرجستان از صحنه جنگ به میدان اطلاع رسانی و تلویزیون کشیده شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان میخائیل ساکاشویلی در حالی مقر ریاست جمهوری جدید و با شکوه خود را تکمیل می کند که انتقادهای مخالفان نیز از وی رو به گسترش است. وی در حالی نزدیکی به غرب را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است که روابط گرجستان با روسیه در سالهای اخیر بخصوص جنگی که بر سر جدایی منطقه آبخازی بین دو کشور روی داد، بسیار پر تنش بود و بسیاری از روابط دو کشور از جمله روابط اقتصادی قطع شده است. مقامات گرجی همواره از رسانه های روس گلایه دارند زیرا به باور آنان، این رسانه ها تصویری منفی از گرجستان ارائه می دهند.

از این رو به تازگی شبکه ای جدید در این کشور راه انداخته شده است تا برای روس زبانان منطقه قفقاز ، تصویری جدید از گرجستان داده شود و توازنی هر چند نسبی ایجاد شود. دفتر این شبکه در تفلیس قرار دارد و بخش عمده بودجه آن را نیز دولت گرجستان تامین می کند؛ به گفته روبرت پارسونز مدیر تلویزیون روس زبان گرجستان، بیشتر مردم روسیه تصویری منفی از گرجستان دارند زیرا عمده منبع اطلاعاتی آنان از گرجستان رسانه های روسیه است که به صورت مداوم، تبلیغات ضد گرجستان عرضه می کنند. به گفته مدیر این تلویزیون ، گرجستان کشوری چهار میلیون نفری است ولی در رسانه های روسیه تصویری از یک کشور بزرگ و قدرتمند از گرجستان ارائه می شود که روسیه را تهدید می کند. با این حال منتقدان می گویند دولت گرجستان بهتر بود به جای راه اندازی شبکه ای روس زبان، به فکر تقویت رسانه های بی طرف در این کشور بود تا بنیان مردمسالاری را تقویت کند. به هر روی به نظر می رسد، بعد از درگیری سال دو هزار و هشت بین دو کشور، اکنون این درگیری به فضای اطلاع رسانی و تلویزیون کشیده شده است.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    فاجعه صربرنیتسا نشان دهنده خوی جاهلی ودرنده خویی و عقب ماندگی اروپائیان از انسانیت درقرن 21 است