ایرنا نوشت:

سید'حسن نصرالله' دبیرکل حزب الله لبنان شنبه شب درخصوص کیفرخواست دادگاه حریری سخنان مهمی را ایراد خواهد کرد.
یک منبع حزب الله لبنان در گفتگو با خبرنگار ایرنا در بیروت با اعلام این خبر گفت: به دنبال صدور کیفرخواست دادگاه حریری و قرار بازداشت 4 تن از نزدیکان مقاومت، دبیرکل حزب الله درخصوص این کیفرخواست و عوامل پشت پرده آن سخنان مهمی را بیان کرده و موضع رسمی حزب الله را بیان خواهد کرد.
وی گفت: این سخنان ساعت 20:30 به وقت بیروت خواهد بود و از طریق شبکه المنار به طور زنده پخش می شود.
پیش از این سیدحسن نصرالله با تاکید بر اینکه دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری یک دادگاه آمریکایی - اسرائیلی و حکم آن هم حکمی آمریکایی - اسرائیلی است اعلام کرده بود که دیگر نمی‌توان به جریان حریری برای رهبری کشور اعتماد کرد.
در همین حال 'عبدالامیر قبلان' مسئول مجلس اعلای شیعی لبنان با صدور بیانیه ای مردم این کشور را به سعه صدر در برخورد با رای دادگاه حریری فراخواند و گفت: این رای از مدتها پیش صادر شده بود.
'سعد حریری' نخست وزیر برکنار شده لبنان که در پاریس به سر می برد، در بیانیه ای اعلام کرد که بر دولت جدید واجب است که با دادگاه حریری همکاری کند و متهمان را تحویل دهد.
هیات دولت لبنان در پایان جلسه پنجشنبه خود تصویب کرد که احترام گذاشتن به دادگاه رفیق حریری مشروط به عدم سیاسی کاری و انتقام گیری این دادگاه و ضرر نرساندن حکم صادره به وحدت و ثبات لبنان باشد.
بیانیه کاری هیات دولت لبنان در جلسه امروز تصویب شد و برای تصویب نهایی و رای اعتماد نهایی به کابینه جدید و بیانیه کاری، تقدیم مجلس خواهد شد تا در اسرع وقت در صحن مجلس بررسی شود.
این اقدام دولت لبنان در حالی صورت گرفت که همزمان با جلسه هیات دولت، هیات سه نفره از دادگاه بین المللی بررسی ترور رفیق حریری (نخست وزیر اسبق لبنان) نسخه ای از کیفرخواست این دادگاه شامل حکم بازداشت چهار لبنانی را به قاضی 'سعید میرزا' دادستان کل لبنان تحویل دادند.
همچنین نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان اعلام کرد: بیانیه هیات دولت بر احترام به قطعنامه های بین المللی ضمن حفظ استقلال و سیادت لبنان تاکید دارد.
رسانه های لبنان نوشتند که در این کیفرخواست اسامی 'حسن عیسی'، 'مصطفی بدر الدین'، 'اسد صبرا' و 'سلیم عیاش' ذکر شده است.
رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، در سال 2005میلادی ( 1384 ) براثر انفجار یک بمب بسیار قوی در مسیر خودروی حامل وی در شهر بیروت کشته شد.
دادگاه ویژه حریری در ماه مه 2007( 1386 ) رسیدگی به این پرونده را آغاز کرد.
احزابی که از حمایت غرب در لبنان برخوردار هستند، این ترور را به سوریه و جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان نسبت داده‌اند، درحالی که دمشق و حزب‌الله به شدت این ادعاها را رد کرده‌اند.
سعد حریری، نخست وزیر لبنان در ماه سپتامبر2010 ( 1389 ) به اشتباه سوریه را از عوامل پشت پرده ترور پدرش خواند اما سپس اذعان کرد که این اتهام جنبه سیاسی داشته است.26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =