محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت و گو با خبرآنلاین پیرامون دیدار اعضای هیات رییسه اتاق های بازرگانی ایران و تهران با مقام معظم رهبری توضیح می دهد.

محمد هیراد حاتمی:

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز سه شنبه با رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق های بازرگانی ایران و تهران دیدار کردند.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در رابطه با دیدار رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق های بازرگانی ایران و تهران با مقام معظم رهبری گفت: « در نخست باید به این نکته اشاره کرد که خود  این دیدار یک اتفاق بسیار مهمی در تاریخ بخش خصوصی کشور و اتاق بازرگانی بود که برای اولین بار در طول این 32 سال اتفاق افتاد. بر این اساس هیات رییسه اتاق های بازرگانی ایران و تهران به نمایندگی از فعالان اقتصادی دیدار خصوصی با رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران داشتند و نگاه خود را پیرامون موضوع های اقتصادی با ایشان در میان گذاشتند. »

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: « با توجه به اینکه دوره جدید فعالیت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آغاز شده است و هیات رییسه منتخب جدید از اتاق های بازرگانی ایران و تهران در آغاز این دوره گفت و گویی را با مقام معظم رهبری داشتند به معنای یک رویکرد جدید در فعالیت اتاق بازرگانی و جایگاه جدید برای بخش خصوصی کشور در اقتصاد ایران است. »

نهاوندیان در رابطه با اصلی ترین نکاتی که مقام معظم رهبری آنان را در دیدار با اعضای هیات رییسه اتاق های بازرگانی ایران و تهران مورد توجه قرار دادند به این شکل توضیح داد: « بحث اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی یکی از اصلی ترین مباحث مورد مذاکره بود و لازمه های تحقق واقعی اجرای اصل 44 مورد بررسی قرار گرفت. ایشان سیاستهای کلی اصل 44، را ریل گذاری جدید در اقتصاد کشور برشمردند که با یک زاویه ای دقیق، مسائل اقتصادی به سمت دیگری هدایت شد. »

او ادامه داد: « بر این اساس لازمه های تحقق اصل 44 قانونی اساسی باید به شکل جدی مورد توجه قرار بگیرد. صدای بخش خصوصی در مجامع تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور باید به طور رسا شنیده شود و مسئولان مشورت فعالان اقتصادی را لازمه کارشان بدانند. »

رییس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از گفته های خود به یکی از درخواست های مقام  معظم رهبری از فعالان بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: « ایشان به فعالان بخش خصوصی ماموریت ارائه گزارش وضعیت اقتصادی کشور به طور منظم فصلی و موضوعی را دادند. در این راستا اتاق بازرگانی ماموریت پیدا کرد این گزارش های را تهیه کند و به اطلاع مقام معظم رهبری برساند. »

او درباره یکی از نکات دیگر که در دیدار مقام معظم رهبری با اعضای هیات رییسه اتاق های بازرگانی ایران و تهران مورد توجه قرار گرفت به این شکل توضیح داد : « نکته دیگری که در بحث های ایشان مورد تاکید قرار گرفت این نکته ظریف بود که برای دست یابی به اهداف اقتصادی ، ما باید سرمایه نشاط را حفظ و تقویت کنیم. لازمه این نشاط هم نگاه امیدوارانه، تکیه بر سرمایه ملی و توجه داشتن به اینکه هدف تحریم کنندگان این است که الگو بودن حرکت ایران اسلامیی را تضعیف کنند و مانع پیشرفت اقتصادی کشور شوند. در نتیجه همه باید دست در دست هم بدهیم تا فضای اقتصادی مناسبی برای مردم فراهم شود. »  

نهاوندیان افزود: « از جمله لازمه های این کار، این است که در فرهنگ اقتصادی پالایش های لازم را انجام دهیم. در این رابطه دولت، فعالان اقتصادی و روحانیت نقش دارند تا شرایط فکری را برای پیشرفت اقتصاد فراهم کنند. از سوی دیگر مقام معظم رهبری تاکید داشتند اتاق های بازرگانی باید نقش خودشان را به درستی تعریف کنند و فعالان اقتصادی با جرات و جسارت در میدان باشند »

رییس اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد معنای این بخش از فرمایشات مقام معظم رهبری آن است که باید از موانع ساختاری که در کشور ما به ارث برده شده که همانا اقتصاد دولتی است فاصله گرفته و بخش خصوصی در حوزه های جدید شروع به فعالیت کند.

نهاوندیان همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با سال جهاد اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: «در نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهاد اقتصادی این تاکید را باید مد نظر قرار داد که حوزه اقتصاد هم میدان جهاد است و تلاش اقتصادی می تواند مصداق کار جهادی تلقی شود. »

او در پایان گفت: « این نخستین باری بود که چنین دیداری صورت گرفت واتاق های بازرگانی چنین فرصتی پیدا کردند. توجه مقام معظم رهبری به مسایلی که مطرح شد بسیار دقیق بود و فضای جلسه هم بسیار صمیمانه و با نشاط بود. »

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    0 0
    کاش این آقای نهاوندیان یه مقدار پیگیر لایحه قانون تجارت بود.