ایسنا نوشت: عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: پروردگار در زمان غیبت، ولی امری مسلمین را بر عهده علما گذاشته‌ است.

آیت‌الله مومن در افتتاحیه هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، با اشاره به آیه 54 سوره مائده، تصریح کرد: این آیه پس از معرفی امیرالمومنین علی(ع) به عنوان ولی امر مسلمین در حجته‌الوداع نازل شد.

وی افزود: در روایات شیعه و سنی آمده است که شان نزول آیه 54 سوره مائده به دلیل ولایت امیرالمومنین بوده و آمده است که «ما امروز دینتان را بر شما کامل کردیم و نعمت خود را بر شما نعمت تام قرار داده و راضی شدیم که دین شما اسلام باشد.»

مومن تصریح کرد: این آیه شریفه بیانگر این است که مسئله ولایت امری که برای همه مومنین و ائمه و قبل از آن برای پیامبر گرامی قرار داده شده است، بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: اسلامی که برای ما انتخاب شده است اسلامی است که ولایت علی بن ابیطالب را که توسط پیامبر(ص) اعلام شده، به همراه داشته باشد و ائمه معصومین(ص) به عنوان پیامبر و امام دو تکلیف را بر عهده داشتند؛ یعنی علاوه بر ترویج نماز، روزه و حج به عنوان امام مسلمین وظیفه ابلاغ تمامی دستورات پروردگار مانند رعایت مستحبات و مکروهات و حرام‌ها و حلال‌ها و همه اعمالی را که ما مکلف به انجام آن هستیم را به مردم داشتند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به روایات معتبر اسلام افزود: رسول خدا در روز غدیر زمانی که قصد اعلام جانشینی امیرالمومنین(ع) را داشتند به مردمی که از سفر حج باز می‌گشتند دستور توقف دادند و مردم را نصیحت کرده و آنها را با وظایفشان آشنا کردند. ایشان در آخر سخنانشان از مردم پرسیدند: "آیا من نسبت به خودتان اختیار بیشتری بر شما ندارم؟ از مردم استشهاد گرفتند که همین طور است. پس از آن دست علی(ع) را بالا برده و فرمودند: هر کس من ولی امر او هستم، این علی بعد از من ولی اوست."

وی اظهار کرد: برخی می‌گویند کلمه «ولی» به معنای دولت است. در حالی که آن زمان «ولی» تنها یک معنی داشته و آن ولی امر و سرپرست است.

مومن تصریح کرد: پیغمبر(ص) به خواست خود اقدام به انتخاب امیرالمومنین به عنوان جانشین خود نکرده‌اند، بلکه این امر از طرف خداوند بر ایشان نازل شد. از دلایل این مطلب نیز جمله حضرت علی(ع) در خطبه 58 است که می‌فرمایند: «من به واسطه تمام شدن حجت ولی امری را می‌پذیرم» زیرا بعد از رحلت رسول الله و حکومت عثمان مردم در مقابل ستم او قیام کرده و او را کشتند، سپس به در خانه حضرت علی(ع) رفتند و از ایشان خواستند که ولایت را بپذیرند. البته علی(ع) در ابتدا قبول نکردند ولی سرانجام بیعت با مردم را پذیرفتند و این مسئله حکایت از این دارد که امیرالمومنین(ع) بیشتر به واسطه علاقه شخصی خود ولی امری را نپذیرفتند بلکه به واسطه امر الهی این مسوولیت را قبول کردند.

عضو مجلس خبرگان درپایان تصریح کرد: خداوند ولی امری را بر عهده علما گذاشته‌اند تا در مقابل ظلم‌ها بایستند و حق مردم را به آنها برسانند. زیرا علما یعنی عالم به علم و کسی که باید حق مظلومان را از ستمگران بگیرند. بنابراین هر کس از علما که حجت بر ایشان تمام شده است، باید در جهت ولایت علی(ع) در مقابل گناهکاران بایستد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =