از بخت سگی دامادمان، نه قوم و خویش ما کراواتی بودند، نه کس و کار او... اما عمرن هیچ کدام خودشان را از تک و تا بیندازند. کراوات صد تا دست گشته بود و حسابی خیس و مچاله شده بود... دامادمان را می‌گویی، کاردش می‌زدی خونش در نمی‌آمد...

به گزارش خبرآنلاین، رمان «عقرب‌ها را زنده بگیر» نوشته‌ قباد آذرآیین در 148 صفحه با قیمت 3800 تومان از سوی نشر افراز منتشر شد. «عقرب‌ها را زنده بگیر» رمانی است که از زبان یک نوجوان جنوبی روایت می‌شود و او در آن ماجراهای زندگی‌اش را به خاطر می‌آورد. نویسنده در این اثر شمایی از وضعیت طبقه فرودست در دوران پهلوی دوم و مصائبی که این طبقه اجتماعی داشته است را نشان می‌دهد.

رمان از سه فصل «آغاز»، «میانه» و «فرجام» تشکیل شده است و هر کدام از این فصل‌ها هم به صورت اپیزودیک روایت می‌شود. این رمان که به علی‌اشرف درویشیان پیشکش شده است، با جمله‌ای از پابلو نرودا آغاز می‌شود: «چرا با هم نمردیم؟ من و کودکی‌هایم!» و در ادامه می خوانیم: «از بخت سگی دامادمان، نه قوم و خویش ما کراواتی بودند، نه کس و کار او... اما عمرن هیچ کدام خودشان را از تک و تا بیندازند. کراوات صد تا دست گشته بود و حسابی خیس و مچاله شده بود... دامادمان را می‌گویی، کاردش می‌زدی خونش در نمی‌آمد... کراوات سبز گلدارش را زمان فعلگی توی شیخ‌نشین‌ها خریده بود. دامادمان به کراوات می‌گفت گِروات.

عروسی، تو حیاط دایی بزرگه بود. درندشت و ولنگ و واز. جان می‌داد برای «دستمال‌بازی» زن‌ها و «چوب‌بازی» مردها... شکر خدا، داشتیم خواهر بزرگه را از سرمان باز می‌کردیم. آخر او دیگر باید می‌رفت پی بختش... تا شش تای بعدی هم خدا بزرگ بود... خواهر بزرگه سی و پنج سال را شیرین داشت - بین خودمان بماند، یک بار داده بودیم سنش را کم کرده بودند. آن وقت‌ها یکی از قوم و خویش‌هامان تو آمار کاره‌ای بود، حرام از یک دندان سالم تو دهن خواهر بزرگه!... حالا صورت مردانه و پُرپشم و پیله‌اش به کنار...»

قباد آذرآیین متولد سال 1337 در مسجدسلیمان است. نخستین کتابش را در سال 1357 به نام «سیری در آن سوی پل» برای نوجوانان منتشر کرد. از دیگر آثار او نیز کتاب‌های «راه که بیفتیم ترس‌مان می‌ریزد»، «حضور»، «شراره‌ی بلند»، «هجوم آفتاب» و «چه سینما رفتنی داشتی یدو؟!» هستند.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌ها‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    احسنت به این میگن ادبیات ناب