ایسنا نوشت:

مدیرکل دفتر تامین و توزیع وزارت بازرگانی با بیان آخرین وضعیت ذخیره‌سازی مرغ در آستانه ماه رمضان، در مورد قیمت این محصول هرچند پیش از این اعلام کرده بود که قیمت مصوبی ندارد و تابع عرضه و تقاضاست، اعلام کرد: مرغ باید با کیلویی حدود 3400 تا 3500 تومان در شبکه عرضه شود و اگر با این قیمت به دست مصرف‌کننده برسد، می‌توان گفت که اجحافی در حق مصرف‌کننده صورت نگرفته است.

یدالله صادقی  در مورد وضعیت عرضه‌ مرغ در آستانه ماه رمضان عنوان کرد: در چرخه‌ توزیع مرغ اکنون مشکل خاصی نیست؛ چرا که براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی ما در این ماه حدود 130 هزار تن مرغ باید برداشت کنیم و برای ماه‌های آینده هم بیش از 96 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که بیش از 140 هزار تن مرغ تحویل می‌دهد.

وی اضافه کرد: شواهد و قرائن هم نشان می‌دهد که به هر شکل وضعیت تولید وضعیت مناسبی است و مشکلی در جهت تولید وجود ندارد.

صادقی میزان مصرف ماهانه مرغ در کشور را به‌طور متوسط بین 120 تا 125 هزار تن اعلام کرد و افزود: در مواقعی از سال مثل ماه رمضان و یا ایام نوروز این مصرف یک فلورانس 10 هزار یا 15 هزار تنی دارد که مصرف افزایش می‌یابد. البته ما برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و ذخیره‌سازی انجام می‌دهیم.

 

* ذخیره‌سازی 60 هزار تن مرغ

مدیرکل دفتر تامین و توزیع وزارت بازرگانی در مورد وضعیت ذخایر مرغ اظهار کرد: امسال وضعیت ذخیره‌سازی خوب است، به دو دلیل یکی این‌که ما قبلا برای اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها ذخیره‌سازی کرده بودیم و دوم این‌که چون قیمت مرغ در بازار به نحوی بوده که قیمت تمام شده را برای تولید‌کننده پوشش نمی‌داد، بنابراین ما برای حمایت از تولید‌کننده‌ها مقادیری مرغ را خریداری کردیم و این را هم به ذخایر خود اضافه کردیم.

وی تصریح کرد: بنابراین وضعیت ذخیره‌سازی ما اکنون درحالت بسیار مطلوبی است که این‌ها همه مرغ منجمد هستند.

صادقی میزان ذخایر مرغ را حدود 60 هزار تن ذکر کرد و یادآور شد: اگر پس از بررسی ارزیابی قیمت به این برسیم که تعادل بین منافع مصرف‌کننده و تولید‌کننده برقرار است، این خرید برای ذخیره‌سازی متوقف خواهد شد اما اگر وضعیت به شکلی باشد که تولید‌کننده ممکن است ضرر کنند و تولیدش غیراقتصادی شود، آن وقت خرید برای ذخیره‌سازی ادامه خواهد یافت.

 

* قیمت مرغ؛ حداکثر 3500 تومان

وی در مورد قیمت مرغ نیز بیان کرد: قیمت اقتصادی مرغ براساس قیمت پایه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده تقریبا دوهزار و 300 تومان است که این قیمت مرغ زنده محسوب می‌شود. طبیعتا مبلغی بابت کشتار و حدود 28 درصد هم بابت ضایعات برای کشتار تا طبخ است که اگر این را هم اضافه کنیم، آن وقت حدود 3400 تا 3500 تومان قیمتی است که باید مرغ در شبکه عرضه شود و اگر با این قیمت به دست مصرف‌کننده برسد، می‌توان گفت که اجحافی در حق مصرف‌کننده صورت نگرفته است.

این درحالی است که وزارت بازرگانی پیش از این علام کرده بود که مرغ قیمت مصوبی ندارد و حال نیز مدیرکل دفتر تامین و توزیع این وزارت‌خانه تنها سقفی را برای قیمت مرغ ذکر کرد.

صادقی در پایان با بیان این‌که قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است، خاطرنشان کرد: اگر قیمت مرغ از آن کف اقتصادی برای تولید‌کننده پایین‌تر بیاید ما ذخیره‌سازی را انجام می‌دهیم و اگر بخواهیم از آن سقفی که قیمت برای مصرف‌کننده واقعا اجحاف می‌شود، گران‌تر بفروشند، آنجا خط قرمز ما خواهد بود که از نظارت برای جلوگیری از این افزایش قیمت استفاده خواهیم کرد.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    چرا وقتي قيمت تمام شده مرغ بالاتره قيمت پايين ميگذاريد؟توليئ كننده بايد نابود بشه ؟
  • اکبر IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
    0 0
    مشکل ما گرانی قیمت محصولات نیست مشکل ما کمی درامد البته واسه کسانی مثل ما که ماهی یه مرغ هم به زور می گیریم