جام جم نوشت:

اهمیت دیابت از قرن‌ها پیش برای بشر هویدا بوده است. سوشروتا پزشکی هندی، 6 قرن پیش از میلاد مسیح یعنی حدودا 2600 سال قبل از گرد آمدن مورچه‌ها دراطراف ادرار بعضی از افراد، به وجود نوعی بیماری پی برد که امروزه آن را به نام دیابت می‌شناسیم. امروزه به دلایل مختلف مانند ماشینی شدن شیوه زندگی انسان، تعداد افراد دیابتی در جهان با سرعت رو به افزایش است.

ابتلای 8 درصد جمعیت کشور به دیابت

دکتر اسد‌الله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران می‌گوید: هم‌اکنون بیش از 8 درصد جمعیت کشور ـ معادل 5/5 میلیون نفر ـ مبتلا به دیابت هستند. متاسفانه نه تنها در کشور ما بلکه درسایر کشورها نیز بیماری دیابت روبه افزایش است، اما در کشور ایران و در منطقه خاورمیانه این بیماری نسبت به سایر کشورهای اروپایی از رشد بیشتری برخوردار است.

وی با تاکید بر این ‌که هم‌اکنون شیوع دیابت در کشورهای خاورمیانه‌ای همچون بحرین، عربستان، کویت، امارات و مصر فراوان است، افزود: افزایش این رشد دلایل مختلفی دارد اما دلیل اصلی این بیماری می‌تواند زندگی شهرنشینی باشد چون به وضوح می‌توان کاهش فعالیت جسمی و تغذیه نامناسب و استرس مداوم را در جوامع امروزی دید.

یزد و بوشهر سردمداران دیابت

به گفته این متخصص اطفال و دیابت، هم‌اکنون استان یزد (بویژه شهر یزد) و استان بوشهر بیشترین آمار افراد دیابتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

این بنیانگذار انجمن دیابت درخصوص آخرین آمار بیماران مبتلا به دیابت شهر تهران اظهار کرد: در شهر تهران نیز نزدیک به 13 درصد افراد مبتلا به دیابت هستند که با احتساب افراد مستعد به این بیماری، رقم قابل توجهی است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این ‌که شیوع این بیماری بین زنان یا مردان بیشتر است، گفت: در تمام دنیا شیوع ابتلا به این بیماری بین زنان و مردان متساوی است، اما طبق آمارهای کشورمان تعداد مبتلایان زن ایرانی به علت کم‌تحرکی و زندگی شهری بیش از مردان است.

آینده دیابت در ایران و جهان

به گفته دکتر رجب هر دهه نزدیک به100 تا 200 هزار دیابتی به تعداد دیابتی‌ها افزوده می‌شود.

وی با ترسیم آینده این بیماری در ایران و جهان گفت: امروزه دیابت نه تنها در کشور بلکه در تمام جهان روبه افزایش است به طوری که هم‌اکنون نزدیک به 300 میلیون نفر دیابتی در جهان وجود دارد. کشور چین به تنهایی 90 میلیون ـ10 درصد جمعیت کشور ـ بیمار دیابتی را به خود اختصاص داده است.

عدم چتر حمایتی سازمان‌های بیمه‌گر

35 سال از بهار عمرش نمی‌گذرد که در عنفوان جوانی باید علاوه بر خرج‌های کمرشکن زندگی، بهای زیادی بابت بیماری که خواسته یا نخواسته به آن مبتلا شده است، بپردازد. بیرون آوردن شیشه انسولین از یخچال و غلتاندن آرام آن برای تبدیل شدن به رنگ شیری و تزریق آن در چند نوبت، تقریبا روال عادی خود را پیدا کرده است. دیگر کمتر توجهی به کبودی‌های دستش به خاطر تزریق مداوم انسولین دارد. او چند سالی است که با این درد آشناست.

سوالی که اغلب ذهن هر مخاطبی را به خود معطوف می‌دارد، این است که مسوولان چه اقداماتی برای پیشگیری و حمایت این‌گونه افراد دارند. دکتر رجب در پاسخ به این سوال به عدم چتر حمایتی سازمان‌های بیمه‌گر برای راه‌های پیشگیری این بیماری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سازمان بیمه‌گر بیشتر به مسائل دارو و درمان تا پیشگیری (هزینه آموزش مدون و وسایل و امکانات کنترل قندخون در منزل) توجه می‌کنند. به عبارت دیگر تا زمانی که فرد دچار دیابت نشود، هزینه‌ای از سوی این سازمان‌ها پرداخت نمی‌شود.

رئیس انجمن دیابت افزود: مشکل اصلی کشور در مواجهه با دیابت، مشکلات دارو و درمان نیست بلکه مشکل ما آموزش برای پیشگیری از ابتلا به دیابت است. تغییر در شیوه زندگی و نهادینه کردن عادت‌های صحیح سبک زندگی، نخستین گام در پیشگیری از ابتلا به دیابت است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    1 1
    در مورد یزد که من اطلاع دارم نوشیدن چایی نبات های غلیط خوردن شیرینی های خیلی شیرین یزدی نوشیدن مداوم چایی با قندهای کله قندی درشت خوردن کله پاچه در صبح اغلب یکی دو بار در هفته خوردن آش های چرب و ... باعث این ابتلا است که در سطح مردم یزد عمومیت دارد.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    یه مسلمان پیدا بشه به من بگه من که در شرف ابتلا به ان هستم چه کار کنم که مرضم حاد تر نشه روزی حدود 20 دقیقه پیاده روی می کنم شیرینی نمی خورم ولی استرس را نمی توانم چه کار کنم