حذف ستاره‌ها دستور کار صدا و سیمای پیمان جبلی است؟

پیمان جبلی در دوره ریاست خود با حذف ستاره‌های تلویزیونی و انحصاری کردن صداوسیما قصد دارد مخاطبان را دوباره پای تلویزیون بنشاند.

مهسا بهادری: چهارم اردیبهشت بود که پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، با جمعی از هنرمندان در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صداوسیما دیدار کرد.

پیمان جبلی در ابتدای این مراسم ضمن پذیرفتن کاهش مخاطبان صداوسیما گفت: «همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثار که در گذشته با هزینه‌های کم‌تر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه ما مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم.»

اینکه چرا مخاطب محتواهای صداوسیما کاهش یافته سوالی است که در ماه هفتم ریاست پیمان جبلی از جانب خودش مطرح شد و پس از گذشت دوماه از آن پرسش، هنوز پاسخی برای آن یافت نشده، اما بخواهیم با دقت بیش‌تری به این پرسش بپردازیم به نگاه ستاره گریز پیمان جبلی می‌رسیم. نگاهی که زمان عبدالعلی علی عسگری و با حذف عادل فردوسی‌پور بیش از پیش به چشم آمد و بعد از آن هم جبلی با حذف سروش صحت از برنامه کتاب باز نشان داد که چندان دوست ندارد ستاره‌ها در تلویزیون باقی بمانند.

ستاره‌گریزی، برچسبی که به پیمان جبلی زده شد

فقط حذف سروش صحت نبود که باعث شد برچسب ستاره گریزی به پیمان جبلی بچسبد. فینال فصل سوم مسابقه «عصر جدید» شامگاه شنبه هجدهم تیر ۱۴۰۱ همزمان با شب عید قربان روی آنتن شبکه سه رفت و در پایان همین برنامه، امین حیایی به عنوان داور حاضر است در بخشی از صحبت‌های خود گفت :«گویا قرار نیست فعلاً «عصر جدید» ساخته شود» که احسان علیخانی در تایید صحبت‌های او گفت: «بله»

همیشه احسان علیخانی در برنامه‌های پایانی فصل‌های گذشته، خبر از تولید سری جدید این برنامه می‌داد، او حتی در پایان فصل دوم که همزمان با شیوع ویروس کرونا بود، اعلام کرد، که با فروکش کردن بیماری و مساعد شدن شرایط، فصل سوم را تولید خواهد کرد. با این وجود او شنبه شب نه تنها خبر از تولید فصل چهارم نداد بلکه با قاطعیت حرف امین حیایی را تایید کرد.

رامبد جوان، یکی دیگر از هنرمندانی است که طبق شواهد احتمال حذف شدنش وجود دارد. با نزدیک شدن به پایان فصل هشتم از برنامه «خندوانه» و همچنین بیان اظهاراتی از سوی محمد بحرانی، صداپیشه جناب خان، مبنی بر اینکه «... شاید بعد از این «خندوانه» برای همیشه به تاریخ بپیوندد. معلوم نیست که دیگر «خندوانه» ساخته شود یا نه و معلوم نیست اگر ساخته شود من در «خندوانه» باشم یا نه...» این شائبه برای برخی ایجاد شده بود که شاید تلویزیون تصمیم به پایان تولید و پخش این برنامه با اجرای رامبد جوان گرفته باشد.

آخرین قسمت این فصل «خندوانه» که آنطور که گفته می‌شود، آخرین فصل این برنامه بود، شب گذشته (سه‌شنبه ۲۸ تیر) از تلویزیون پخش شد. به هر حال دیشب رامبد جوان در خاموشی‌چراغ‌ها و به همراه جناب‌خان در آخرین قسمت «خندوانه» از مردم خداحافظی کرد.

البته مدیر شبکه نسیم می‌گوید: «تلویزیون برای خداحافظی با برنامه «خندوانه» تصمیمی ندارد.»

افق پیمان جبلی گریز ستاره‌ها از تلویزیون است
پیمان جبلی

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان صداوسیما کاهش مخاطب را پذیرفت

چرا «خندوانه» و رامبد جوان به این روز افتادند؟

گاف‌ها و حاشیه‌های صدا و سیما در سال ۱۴۰۰

ستاره‌هایی که از مهلکه گریختند

در این میان هنوز دوهنرمند روی کار مانده‌اند و به اجرای برنامه‌هایشان می‌پردازند، یکی مهران مدیری با برنامه «دورهمی» و دیگری رضا رشیدپور که به زودی سری جدید «سیم آخر» را روی آنتن شبکه سه سیما می‌برد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا تغییری در روند برنامه این هنرمندان ایجاد می‌شود یا خیر؟

هرچند به نظر می‌رسد که جبلی دنبال ستاره کردن چهره‌های جدید است چون ساخت «عصر جدید» که یک برنامه استعدادیابی است متوقف شده و به جای آن برنامه استعدادیابی«قهرمان» به تهیه‌کنندگی محمدحسین سعادتی و کارگردانی محمد پیوندی روی آنتن شبکه سه می‌رود که احتمالا سیدبشیر حسینی نیز یکی از عوامل این برنامه باشد.

پیمان جبلی معتقد است که حذف یکسری از برنامه‌ها برای صیانت از مخاطبان انجام می‌شود و در رابطه با همین ماجرا هم گفت: «همه ما مسئولیم و نه فقط ما در صداوسیما بلکه در سینما، مطبوعات، نمایش، و در همه حوزه‌ها ما برای صیانت از امنیت جامعه و فرهنگ و اخلاق جامعه و باورها مسئول هستیم. آنچه که من در آن جلسه گفتم ناظر بر همین بود که باید آسیب شناسی کنیم به چه دلیل علاقه مخاطبان و توجه مخاطبان به هنرمندان و آثارشان دارد کم می‌شود. همچنان فکر می‌کنم یک ضرورت است و همه باید تشریک مساعی کنند و در مقابل تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی دشمن همفکری کنیم.»

انحصار بخاطر عدم توانایی در رقابت

پیمان جبلی که در دوره ریاستش تعداد زیادی از برنامه‌های محبوب تلویزیون تعطیل شده به گفته خودش دنبال صیانت از حقوق مخاطبان است و البته نمی‌داند که چرا مخاطبان تلویزیون روز به روز کاهش پیدا می‌کنند. در این میان شبکه نمایش خانگی دست به کار شد و خواست تا مخاطبان را پای آثار ایرانی نگه دارد و نسبتا هم داشت موفق می‌شد و البته این موفقیت باعث شده بود تا بازی انحصاری صداو سیما به هم بریزد و تلویزیون برای رقابت، مجبور به تولید آثار خوب و با کیفیت شود و از آنجایی که این توانایی وجود نداشت.

این‌بار سعید مقیسه، رییس ساترا دست به کار شد تا بازار انحصاری را دوباره به صداوسیما بازگرداند و این کار را با استمداد از بیش از ۲۰ نهاد برای انجام اقدامات بازدارنده پلتفرم‌ها انجام داد.

این را هم نباید فراموش کرد که جبلی در یک سخنرانی برخی از آثار شبکه نمایش خانگی را به قدری مستهجن دانست که کسی حاضر نیست آن را همراه با خانواده تماشا کند.

تا کنون ۹ ماه از ریاست پیمان جبلی می‌گذرد و مسئله اصلی این است که در این زمان نه تنها سریال چندان موفقی از تلویزیون پخش نشده، بلکه برنامه‌های محبوب و مجریانش هم یکی یکی در حال حذف شدن هستند و شبکه نمایش خانگی هم با تهدید مواجهند، حال باید دید که جبلی بدون ستاره و ایجاد یک فضای رقابتی سالم چگونه می‌خواهد مخاطبان از دست رفته را به تلویزیون بازگرداند؟

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1653098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسی IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    63 8
    مگه کسی تلویزیون هم نگاه می‌کنه با این حجم از دروغ ؟؟؟
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    47 10
    جالب است که در تصویر ‌، عکس فردوسی پور و جوان را در یک تصویر قرار داده و تیتر زده اید حذف ستاره ها !!! عادل با رامبد چه نقطه اشتراکی دارد که این دو را در یک عکس گنجانده اید ؟ عادل با بی عدالتی کنار گذاشته شد ولی جوان با آزردن صدها هزار نفر هنوز برنامه اجرا می کند و کنار گذاشتن او هم در برنامه نیست . فردوسی پور کی به مردم ایران گفت که دوستتون داریم ؛ ولی در کانادا دنبال تغییر هویت گشت؟
  • ناصر مقدم منش IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    27 6
    سلام عادل فردوسی پور رو برگدونه همه مخاطباش برمیگردن
  • FR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    35 4
    تو این کشور کسایی هستند که مثل نامادری سفیدبرفی هر روز از آینه جادو میپرسند :کی تو این کشور از من بیشتر مطرحه و هر روز هر آدم مطرحی رو حذف میکنن که فقط خودشون بالا باشن ولی به قدرت خدا هر روز پایینتر میرن !!
  • NO ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    12 1
    باید مراد برقی را زنده کنه
  • منصوری IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    4 54
    آقای جبلی ازتون خواهش وتمناداریداجازه ندهیدگزارشگران صداوسیما ودوربینهااززنان بدحجاب وبدپوشش گزارش تهیه کنندودراخباروبرنامه های دیگربه نمایش بگذارنداین تشویق وترویج بدحجابی ست لطفادقت کنیدگزارشهای آقای سلامی همش اززنان بدحجاب گرفته میشودمنظوروتفکرشون چیست؟! مگرکمبودزنان محجبه داریم...
  • ناشناس IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    22 7
    آخه رامبد و علیخانی کجا ستاره ان و کی حذف شدند رامبد به خاطر گندهایی که خودش میزنه چند وقت یکبار میزارنش کنار آبها که از آسیاب میافته دوباره برای چاپیدنبرمیگرده
  • مهدی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    29 5
    یعنی خجالت نمی کشید فردوسی پور رو کنار امثال رامبد قرار میدید
  • صبور IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    21 3
    بعنوان یک بازنشسته( تصفیه شده بهتره) میگم از زمان ضرغامی یکدست سازی تلویزیون با نیرو های امام صادق شروع شد و هر روز کاملتر میشه
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    4 14
    اقا بوی سوختن داره میاد،وقت موندم چرا در سایتهای امثال شما که نفاق و نا امیدی رو بین مردم ترویج میکنینو نمیبندن،حالا عادل بحثش جداست،میدونیم چند بارم رفتن دنبالش گفته نه،عصر جدید بنده خدا گفتنه تعطیلی نداریم،چطور انقدر راحت دروغ میگین
  • ایاز IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    10 3
    حیف از عدم تحمل و خفقان موجود در مفتخورخانهء سدا و صیمای#میلی! افسوس که تصویر رامبد کنار این عزیزان #مردمدار اومده، اگه مهران مدیری و این رامبد مارمولک حذف شدن،اونوقت میشه دلخوش بود.مدیری لوس بخاطر برخوردش با عدم پخش دیدار استاد ناصر ملک مطیعی و رامبد بی شخصیت ،بخاطر برخورد با نام وریاغفوری و...
  • سید حسن IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 6
    باعث تاسفه !! باید فکری کنید که مخاطبان بسوی شبکه های معاند نروند .
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    9 0
    بره بمیره
  • اسد IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 9
    این ستاره های شما یه جاهایی کارشون ایراد داره. دوست عزیز.
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 1
    حالا که همه جوره حال این مردم با گرونی و .... گرفته میشه جبلی هم روی بقیه بالاخره خدایی هست
  • فاطمه IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    13 3
    این آقای رامبد جوان مثلا ستاره است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    7 2
    آخه رامبد جوان چه دخلی داره به فردوسی پور دوغ و دوشاب را یکی نکن
  • منصور IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    7 1
    واقعا متاسفم برای اینجور مدیریت صدا و سیما که پر بیننده ترین برنامه تلویزیونی یعنی نود رو حذف کردند و به شعور میلیونها بیننده که بیست سال با عشق تا نیمه‌های شب بیننده برنامه بودن توهین شده
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    9 6
    خیلی برنامه مزخرفیه خندوانه جمع کنین بابا
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    8 2
    می توان گفت نوعی سفاهت بر مسئولین تراز اول نظام غالب شده است و نوعی خود برتر بینی نسبت به همه آنچه بیرون از خود اسیر در ذهن محجور ایشان است در ایشان متبلور است . و این تفکر که می اندیشند مصلحت دین و جامعه را بهتر از خود دین و جامعه تشخیص می دهند همان تفکر خوارج است . در حصار ذهنی خود تنیده محصورند و درک صحیحی از دین و دنیا و متضیات زمان و مکان ندارند لذا نتیجه جز این نخواهد بود و البته در نظر ایشان ایده آل ترین است و این همان چیزی است که استکبار غرب و البته چین و روسیه به دنبال آن است
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    14 0
    مگه کسی دیگه برنامه صدا وسیما رامیبینه من از موقعی که عادل کردن بیرون دیگه رنگ تلوزیون ایران به خودم ندیدم وهزاران نفر مثل من چشمت نکند جبلی با این مردم گریزیت هنر کل مسولین این مملکت فراری دادن نخبه وکل مردم است
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    4 1
    بلاخره باید اکثر مردم را از تلویزیون دور کرد تا ....، شبکه های ماهواره ای بتوانند کار خود را انجام دهند.
  • حامد IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    10 4
    رامبد جوان وطن فروش کی ستاره شد خبر دار نبودیم٠صدا سیما این شخص و برا ملت ایران تحمیل کردن٠
  • اکبر IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 8
    همانطور که جای سلول مرده را سلول جدید پر میکند ماندگار ابدی نداریم چه بهتر تنوع میشه ، انها هم بقدر کافی خوردن و بردن
  • بینام IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    7 2
    اقای جبلی از پر طرفدار بودن اشخاص میترسید که آنهارا حذف میکنید
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    13 0
    جالبهکسانی که عادل فردوسی پور را حذف کرده اند از ستاره گریزی حرف می زنند
  • ناشناس IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    12 2
    رامبد هبچ وقت ستاره نبوده و نیست
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 1
    تیشه به ریشه. بروید تا ببینیم تا کجا می روید.
  • یوتس خسروی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    5 0
    جناب جبلی سلام و عرض ادب هر چقدر صداها در رسانه نلی ازاد باشد مطمئن باشین افراد زیادی به صدا و سیما اعتماد میکنن و دیگر صدا و سیمای میلی را بکا ر نمیبرمد ثابت شده سخت گیری و حذف نفرت را در جامعه زیاد میکند و دوستی و گذشت و راهنمایی مودت و مهربانی را رواج میدهد دیگران حذف کردن نتیجه عکس داد شما نکن
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 9
    اولا یک سوال سروش صحت که گفت دوباره میام فردوسی پور هم که شما حذف کردید رامبد هم که خودش قهر میکنه میره میاد علیخانی هم تازه برنامش تمام شد شریفی مقدم که دوباره برگشت( بعد امتحان ها ) کی رو حذف کرده پیمان جبلی ؟؟؟
  • غنی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    1 0
    چی تلویزیون،چیه،هاها،،