حجت‌الاسلام محمدرضا زائری تاکید کرد نگاه مدیران به برنامه‌های مناسبتی مذهبی در سیما تعارفی و تجملاتی است.

این کارشناس امور مذهبی که روزهای ماه مبارک رمضان برنامه «شب‌های روشن» را روی آنتن دارد در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره برنامه‌های مناسبتی تلویزیون اظهار داشت: «در برنامه‌های مناسبتی بیشتر سریال‌ها موفق می‌شوند و علت آن هم این است که همواره اهتمام بیشتری برای آن صورت می‌گیرد.»

او ادامه داد: «مشکل اصلی در تولید برنامه‌های مناسبتی شبکه‌های مختلف این است که همواره با عجله کار می‌شود و معمولا مورد لطف و اهتمام نیستند. این برنامه‌ها در آخرین فرصت‌ها با اختصاص کمترین امکانات، بودجه و همچنین نگاهی تعارفی و تجملاتی تولید می‌شود.»

این روزنامه​نگار افزود:«تلقی در مورد این برنامه‌ها چنین است که برنامه‌ای ساخته شود تا زمانی را روی آنتن پر کند. حتی اگر عزم و اراده‌ای هم برای جدی گرفتن این برنامه‌ها وجود داشته باشد، یا شرایط اجازه نمی‌دهد یا امکانات مالی کافی اختصاص پیدا نمی‌کند.»

زائری کاستی این برنامه‌‌ها را چنین عنوان کرد: «در این برنامه‌ها اتفاقی که رخ می‌دهد شبیه دست‌کم گرفتن مخاطب است. از ابتدا طراحی برنامه و تخصیص بودجه در قد و قواره کاری فاخر و جدی نیست. به نظر می‌رسد ذهنیت سازندگان برنامه‌ها چنین است که مخاطب‌ها را حداقل قانع کرد. البته در میان همین برنامه‌ها برخی توانسته‌اند بنا به دلایلی به محبوبیت دست پیدا کنند.»

او ایده خود را برای بهبود وضعیت برنامه‌های مناسبتی چنین بیان کرد: «باید برنامه‌های مناسبتی جدی‌ترین برنامه‌های تلویزیون تلقی شوند. زمان ماه مبارک رمضان فرصت بسیاری خوبی است که خانواده‌ها را پای تلویزیون بنشانیم و برنامه‌ای پربار به آنان ارائه دهیم. اما رسیدن به چنین هدفی نیازمند آن است که این برنامه‌ها جدی تلقی شوند.»

زائری اظهار داشت: «راه‌اندازی کارگاه‌هایی برای تجربه‌اندوزی و آزمون و خطا برای ساخت برنامه‌های مناسبتی می‌تواند ما را به آرمانی که در مورد این برنامه‌ها در نظر داریم نزدیک کند.»

او درباره برنامه «شب‌های روشن‌» که همزمان با ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه دوم سیما می‌رود، گفت: «ویژگی مثبت «شب‌های روشن» این است که از شبکه دو پخش می‌شود؛ شبکه‌ای که برای کودکان و خانواده در نظر گرفته شده است. مدیریت آن و گروه معارف شبکه دو با اهتمام زیادی وارد میدان شدند. تیم سازنده برنامه نیز جدی پای کار ایستاده‌اند.»

او گفت: «با این وجود دو مشکل وجود دارد. اول اینکه به شکل کلان اهتمام و توجه به سرمایه‌‌گذاری لازمی که باید در صداوسیما روی شبکه دو صورت بگیرد، انجام نمی‌شود. هرچند همواره شعار توجه به خانواده داده می‌شود و از این مسئله اطلاع داریم که هدف جنگ نرم خانواده‌ها هستند و کودکان را ذخیره‌ای برای آینده نظام می‌دانیم، اما در عمل در مورد شبکه‌ای که مختص کودک و خانواده است آنچنان که باید و شاید اهتمام صورت نمی‌گیرد.»

او دومین نکته را چنین بیان کرد: «تهیه‌کننده و گروه تولید «شب‌های روشن» برنامه سنگین و فشرده و سختی را برای این برنامه طراحی کردند. اختصاص لوکیشن بزرگی به آن در فضای باز و حضور خانواده‌ها و کودکان در سر صحنه واقعا موجب از بین رفتن 50 درصد تمرکز می‌شود و شرایط را از اجرای برنامه در یک استودیو کاملا متفاوت می‌کند.»

او درباره وجود برنامه‌های سرگرم‌کننده و جدی در ماه مبارک رمضان گفت: «هر نوع مخاطبی نیازمند برنامه خاص خود است و هر شبکه‌ای با توجه به مخاطبی که برای خود در نظر گرفته برنامه‌ها را تولید می‌کند. شرایط شبکه دوم سیما به گونه‌ای است که باید عمومی‌تر و نرم‌تر به موضوعات بپردازیم. همین تفاوت رویکرد شبکه‌ها می‌تواند موجب ایجاد تنوع در فضای برنامه‌ها شود.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    با سلام مدتها بود تلاش میکردم مادرم را از پای ماهواره به سمت سریال های تلویزیون هدایت کنم موفق نمیشدم اما در ماه مبارک هرشب یک تلفن راه دور میزند تا راجع به 5 کیلومتر تا بهشت حرف بزند و از صبح منتظر است تا سریال شروع شود . وقتی کار خوب ارایه شود مردم پای این سریال های مبتذل فارسی 1 نمینشینند
  • بدون نام GB ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    سریال 5 کیلومتر تا بهشت بسیار سطحی و سخیف است. در مقابل سقوط یک فرشته عمیق تر و زیباتر است.