مروری بر حوادث ایران در چهارشنبه 12 مرداد 1390

کاهش11درصدی «آدم‌ربایی» در کشور/معاملات موادمخدر بیشترین انگیزه آدم‌ربایان/سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس دارای بیشترین آمار آدم‌ربایی

ایسنا نوشت: بنابر گزارش پلیس، وقوع جرم «آدم‌ربایی» که طی 10 سال گذشته بیشتر در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس رخ داده، در سال 89 نسبت به سال 88 حدود 11 درصد کاهش یافته است.
تحلیل آمارهای اعلامی توسط پلیس نشان می‌دهد از سال 84 تا 89 وقوع «آدم‌ربایی» در کشور به جز سال 88 روند نزولی داشته است به شکلی که در سال 89، 480 فقره آدم‌ربایی در کشور به وقوع پیوسته که این آمار در سال88 ، 542 فقره بوده است که این امر کاهش 11 درصدی را در وقوع این جرم نشان می‌دهد.
از سوی دیگر این مقایسه آماری حاکیست وقوع «آدم‌ربایی» در کشور در سال 89 نسبت به سال 80 حدود 46 درصد کاهش نشان می‌دهد.
نکته جالب توجه آن که نسبت درصد کشف به وقوع پدیده «آدم‌ربایی» در سال کشته حدود 106 درصد بوده است به شکلی که علی‌رغم وقوع 480 مورد «آدم‌ربایی» در این مدت، 507 مورد کشف توسط پلیس در این مدت صورت گرفته که این امر حاکیست تعدادی از کشفیات سال گذشته در این مقوله مربوط به معوقه سال‌های قبل بوده است.
بر این اساس طی 10 سال گذشته استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس رتبه‌های اول تا سوم را در بحث «آدم‌ربایی» به خود اختصاص داده‌اند به طوری که در سال 89 از تعداد 480 مورد آدم‌ربایی تعداد 226 مورد معادل 1/47 درصد مربوط به این سه استان بوده است.
آمارها نشان می‌دهد بیشترین آدم‌ربایی با انگیزه انجام معاملات موادمخدر و اختلافات ناشی از این جرم و به منظور تسویه حساب‌های درون گروهی برای وصول طلب‌های ناشی از معاملات موادمخدر رخ می‌دهد.
بر اساس گزارش پلیس، جرایم آدم‌ربایی به صورت باندی رخ می‌دهد و ربایندگان عمدتاً از قومیت‌های ساکن در دو طرف مرزهای شرقی کشور هستند و اکثر قریب به اتفاق آنها دارای سوابق کیفری بوده و حتی در مواردی مشاهده است که این باندها اقدام به ربایش افراد از استان‌های دیگر کرده و پس از آن افراد را به استان خود منتقل می‌کنند. 

 

 

کشف 2 جسد در ساحل دریای چالوس

فارس نوشت: فرمانده انتظامی چالوس از کشف دو جسد دختر 25 ساله در ساحل فرج آباد چالوس خبر داد.
علی فقیه اظهار داشت: این دو جسد در یک کیلومتری ساحل فرج آباد پیدا شد که هر دو نفر با پوشش کامل بوده و تقریباً لباس‌های آنان شبیه به هم بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این دو جسد به دلیل شبیه بودن لباس‌ها دوقلو بودند یا خیر، بیان داشت: هر چند لباس این دو نفر بسیار شبیه به هم بوده است، اما مواردی مبنی بر دوقلو بودن این دو نفر پیدا نشد. فعلاً پزشک قانونی 80 درصد علت مرگ را خفگی در آب اعلام کرده است.
فرمانده انتظامی چالوس تصریح کرد: در شهرستان چالوس تاکنون اعلام مفقودی نداشتیم و با شهرهای همجوار مکاتبه و هماهنگ شده تا اگر مفقودی داشتند اعلام تا شناسایی شود.
فقیه در پایان اذعان داشت: بر اساس نشر پزشک قانونی 12 ساعت از مرگ آنها گذشته و تحقیقات برای شناسایی بیشتر و تشخیص هویت ادامه دارد.  

 

 

 
کشف 1700 قبضه سلاح سرد در پایتخت/ دستگیری 220 حامل و تولید کننده

خبرگزاری مهر نوشت: معاون عملیات پلیس پایتخت از اجرای چهارمین مرحله طرح برخورد با حاملان و تولید کنندگان سلاح سرد خبر داد و گفت: در این طرح 220 حامل و تولید کننده سلاح سرد نامتعارف از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند. 
سرهنگ قادر کریمی اظهار داشت: چهارمین مرحله برخورد با سازندگان، تولید کنندگان و حمل کنندگان سلاح سرد روز گذشته با هماهنگی دستگاه قضایی توسط ماموران پلیس امنیت، یگان امداد و پلیس پیشگیری اجرا شد. در این مرحله از طرح که در 20 نقطه از شهر تهران به اجرا درآمد ماموران با قاطعیت با تولید کنندگان و حمل کنندگان سلاح سرد با احداث پست های ایست و بازرسی و کنترل محسوس و نامحسوس برخورد کردند. 
در طول 12 ساعت اجرای این طرح 220 نفر شامل 25 تولید کننده و 190 نفر حامل که سلاح سرد نامتعارف شامل قمه، شمشیر، پنجه بوکس و چاقوی نامتعارف را حمل می کردند شناسایی و دستگیر شدند.
سرهنگ کریمی تصریح کرد: در این مرحله از طرح، 25 نفر از اراذل و اوباش شناخته شده که حامل سلاح سرد بودند در تور ایست و بازرسی پلیس گرفتار و دستگیر شدند.
وی از کشف 1780 قبضه سلاح سرد خبر داد و تاکید کرد: در معرض دید قراردادن سلاح سرد و فروش آن ممنوع است. این در حالی است که ماموران در گذشته به اصناف تذکرات لازم را داده بودند.
همزمان با اجرای این طرح بخش های تولید کننده نیز مورد بازرسی قرار گرفت و 5 مغازه زیرزمینی که به صورت مخفیانه اقدام به تولید سلاح سرد می کردند کشف و پلمپ شد.
معاون عملیات پلیس پایتخت تاکیدکرد: افرادی که دارای مجوز نیستند به صورت غیرقانونی اقدام به تولید سلاح سرد می کنند این در حالی است که مقداری از این سلاح ها نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
سرهنگ کریمی بااشاره به دستگیری تعدادی از سارقان همزمان با اجرای این طرح اظهار داشت:با توجه به حضور گسترده ماموران تعدادی از سارقان همزمان با اجرای این طرح دستگیر و 25 موتورسیکلت سرقتی نیز جمع آوری شد.
وی از رضایت مردم از اجرای این طرح خبر داد و خاطرنشان کرد: مردم از اجرای این طرح رضایت دارند و خواهان برخورد بیشتر با حاملان سلاح سرد هستند. شهروندان نیز می توانند با تماس با تلفن 110 اطلاعات را در اختیار پلیس قرار می دهند. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مرحله پنجم این طرح به زودی اجرا می شود.
معاون عملیات پلیس پایتخت در پایان خواستار تسریع رسیدگی به لایحه ممنوعیت حمل سلاح سرد در مجلس شد و تاکید کرد: در صورتی که مجلس این قانون را تصویب کند می توانیم با قانونی مدون با افرادی که به مردم تعرض کرده و یا ایجاد ناامنی می کنند با قاطعیت برخورد کنیم.

 

 

سرعت پراید دو نفر را کشت

ایسنا نوشت: معاون عملیات پلیس راه کشور از واژگونی مرگبار یک دستگاه خودروی سواری پراید در اصفهان و مرگ دو تن خبر داد.  
سرهنگ پرویز سیاح البرزی گفت: ماموران پلیس راه استان اصفهان روز گذشته از طریق تماس مردمی در جریان وقوع تصادفی در کیلومتر هفت اتوبان فرودگاه واقع در محور اصفهان ـ نائین قرار گرفتند. 
ماموران پلیس راه با حضور در صحنه حادثه با یک دستگاه خودرو سواری پراید واژگون شده روبرو شدند که دو سرنشین آن به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده بودند. کارشناسان تصادفات پلیس راه تخطی از سرعت مطمئنه از جانب راننده پراید را علت بروز این حادثه اعلام کرده‌اند.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه 40 درصد از تصادفات شبانه‌روز گذشته در جاده‌های برون‌شهری از نوع واژگونی بوده است،گفت: عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی، تخطی از سرعت مطمئنه، انحراف به چپ در صدر دیگر علل بروز تصادفات برون شهری قرار دارند. 

 

 

6 سرنشین پراید راهی بیمارستان شدند

فارس نوشت: خواب‌آلودگی راننده کامیون در بزرگراه بسیج شش سرنشین خودروی سواری پراید را راهی بیمارستان کرد.
ماموران راهور تهران بزرگ از طریق مرکز فرماندهی و کنترل پلیس راهور پایتخت در جریان وقوع یک فقره تصادف در بزرگراه بسیج قرار گرفته و به سرعت به منظور بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
بنابر این گزارش، ماموران پس از حضور در محل ضمن بررسی موضوع مشاهده کردند در مسیر شمال به جنوب بسیج پایین‌تر از بزرگراه بسیج کامیون بنز به علت خواب آلودگی و عدم توجه به جلو باخودروی پرایدی که در همان مسیر در حال تردد بود، برخورد کرد.
بر پایه این گزارش، در این حادثه شش نفر از سرنشینان خودروی سواری پراید مجروح شدند که در این ارتباط کروکی تنظیم و تحویل کلانتری 156 افسریه شد. 

 

 

کشف 1820 مترمربع زمین‌خواری در قزوین

فارس نوشت: مدیرکل بازرسی استان قزوین از کشف یک‌هزار و 820 مترمربع زمین‌خواری در قزوین خبر داد و بر معرفی متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مراجع قضایی تأکید کرد.
محمدحسین یزدان‌پناه بیان کرد: در بررسی اطلاعیه واصله در خصوص تغیر کاربری غیرمجاز قطعه زمینی با کاربری کشاورزی واقع در پلاک 28 اصلی از بخش 5 قزوین ملاحظه شد که مختلفان نسبت به تغییر کاربری غیرمجاز یک‌هزار و 820 مترمربع از اراضی مذکور اقدام کرده‌اند. 
دستگاه نظارتی حسب وظیفه ذاتی خود که همانا نظارت بر حُسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین است و نیز با توجه به جایگاه اراضی کشاورزی در تأمین امنیت غذایی و ضرورت حفاظت از این اراضی، رسیدگی به موضوع فوق را در دستور کار خود قرار داد. 
پس از پیگیری‌های لازم توسط بازرسان و کارشناسان این اداره کل در نهایت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قزوین مکلف به تقویم و قیمت‌گذاری قطعه زمین مذکور شد. 
قیمت عرصه با احتساب ارزش زمین پس از تغییر کاربری، مبلغ یک میلیارد و 92 میلیون ریال ارزیابی شد که با توجه به اینکه متخلفان بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون فوق‌الذکر و به صورت غیرمجاز، اقدام به تغییر کاربری عرصه کرده‌اند بنابراین نسبت به معرفی این افراد به مراجع قضایی اقدام شد.
یزدان پناه در پایان ضمن هشدار در خصوص تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها در استان قزوین خاطرنشان کرد: کسانی که با سوء استفاده از موقعیت‌های شغلی و اداری خود این امر را ترویج و به قانون بی‌توجهی می‌کنند، آگاه باشند که دستگاه نظارتی مصمم به برخورد با اینگونه اقدامات غیرقانونی است.

 

 

نجات کوهنوردی پس از دو روز بی‌آب و غذایی

ایسنا نوشت: معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان از نجات یک کوهنورد مصدوم پس از دو روز خبرداد. 
حسین اشرفی در این باره گفت: شب گذشته در پی تماس مسئول پناهگاه دشت «میشان» با کشیک امداد کوهستان مبنی بر وجود فردی مصدوم در کوه، تیمی به منطقه اعزام شد.
نیروهای امدادی هلال احمر استان با حضور در منطقه متوجه شدند که عشایر منطقه در حین گشت‌زنی، کوهنورد مصدومی را که به علت ضعف جسمانی، افت فشارخون و آفتابزدگی شدید قادر به پایین آمدن از ارتفاع نبوده را پیدا ‌کرده‌اند.عشایر پس از اطلاع به مسئول پناهگاه، مصدوم را به دشت منتقل کرده و با رسیدن اکیپ هلال احمر اقدامات امدادی برای رفع خطر و شوک را انجام دادند. 
امدادگران با بررسی بیشتر متوجه شدند فرد مصدوم در حالی که آب و غذا به همراه نداشته است؛ مدت دو شبانه‌روز در کوهستان بود، امدادگران با انجام اقدامات لازم فرد را به اورژانس بیمارستان منتقل کردند. 

 

 

اولین دادگاه کودک آزاری هانیه 16 مرداد برگزار می‌شود

ایسنا نوشت: اولین جلسه رسیدگی به پرونده کودک آزاری هانیه، 16 مردادماه در دادگاه اطفال برگزار می‌شود.
هاله‌سادات ‌سری وکیل هانیه در این باره اظهار کرد: این جلسه در شعبه 1184 دادگاه اطفال برگزار خواهد شد، این درحالی است که هنوز منتظر نامه پزشکی قانونی درباره این موضوع هستیم تا آنها نظریه خود را ارایه کنند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «هانیه» اکنون چه وضعیتی دارد، ‌عنوان کرد: کودک نزد بهزیستی است و در حال حاضر هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارم، زیرا بهزیستی اجازه نمی‌دهد با هانیه ملاقات داشته باشم و بر این اساس کاملاً از اوضاع او بی‌خبریم. 
امیدواریم نامه پزشکی قانونی که پیگیری آن بر عهده‌ی بهزیستی است به موقع به جلسه دادگاه برسد، در غیر این صورت احتمال اینکه دادگاه تجدید شود وجود دارد.
وکیل هانیه با بیان اینکه مادر هانیه جزء متهمان قرار ندارد، ‌افزود: در دادسرا برای مادر هانیه قرار منع تعقیب صادر شده و او آزاد است،‌ اما ناپدری این کودک بازداشت است و قرار مجرمیت برای وی صادر شده است.
در یکی از روز‌های آخرین هفته فروردین ماه 90 با گزارش همسایه‌ها مبنی بر گریه کودکی در یکی از محله‌های جنوبی تهران، ماموران اورژانس اجتماعی در محل حاضر و با دستور قضایی وارد خانه شدند و پس از ملاحظه آثار ضرب و جرح بلافاصله کودک را به بیمارستان منتقل کردند.
پس از ارجاع، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ویژه نوجوانان، بلافاصله در بیمارستان حاضر شده و با پزشک «هانیه» صحبت می‌کند و نظر پزشکی قانونی مستقر در بیمارستان را در خصوص صدمات وارده به هانیه دریافت می‌کند.
ناپدری هانیه در دادسرای بعثت تفهیم اتهام می‌شود و اکنون با قرار بازداشت در زندان رجایی شهر به سر می‌برد. 

 

 

دستگیری شرور و قاتل فراری در بوشهر

واحد مرکزی خبر نوشت: شرور و قاتل فراری در استان بوشهر دستگیر شد.
روابط عمومی اداره کل اطلاعات استان بوشهر اعلام کرد: با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) یک شرور مسلح و قاتل فراری که مدت ها با ایجاد رعب و وحشت و ناامنی موجب سلب آسایش اهالی منطقه شده بود شناسایی و بازداشت شد. 
این شرور تاکنون مرتکب اعمال خلاف قانونی چون قتل، خرید و فروش سلاح های غیر مجاز و درگیری با ماموران انتظامی شده بود. این شرور هنگام دستگیری سلاح کمری به همراه 90 تیر فشنگ و مقداری اسکناس تقلبی همراه داشت. 

 

 

2 کشته در تصادف محور رشتخوار- تربت حیدریه

واحد مرکزی خبر نوشت: سانحه رانندگی در محور رشتخوار- تربت حیدریه 2 کشته برجای گذاشت.
در این سانحه یک تریلر حامل سنگ آهن با یک دستگاه کامیونت در کیلومتر 20 محور رشتخوار- تربت حیدریه برخورد کرد که در پی آن، تریلر دچار نشت گازوئیل شد و آتش گرفت.
فرمانده انتظامی شهرستان رشتخوار گفت: بر اثر این سانحه راننده تریلر در آتش سوخت و همسرش نیز بر اثر شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست داد.
سرهنگ اویسی، ‌علت این سانحه را انحراف به چپ کامیونت روی پل اعلام کرد. وی گفت: راننده کامیونت نیز به بیمارستان منتقل شد. 

 

 

داماد قاتل به قصاص محکوم شد

فارس نوشت: مرد جوان بعد از اینکه همسرش برای قهر به خانه پدرش رفته بود، مقابل خانه پدر همسرش رفت و بعد از شکستن شیشه‌های خودرو، وی را به قتل رساند.
روز 24 مرداد سال گذشته مأموران پلیس آگاهی تهران از وقوع یک فقره قتل در یکی از مناطق جنوبی تهران باخبر شدند. مأموران با حضور در محل حادثه با جسد مرد میانسالی به نام محمدحسن روبه‌رو شدند که بر اثر ضربات متعدد چاقو و مقابل خانه‌اش به قتل رسیده بود. شاهدان حادثه داماد مقتول را عامل این جنایت معرفی کردند.
تحقیقات پلیس برای شناسایی داماد قاتل آغاز شد تا اینکه این فرد مدت کوتاهی بعد از حادثه شناسایی و دستگیر شد و به ارتکاب قتل پدر همسرش به خاطر اختلافات خانوادگی اعتراف کرد.
با اعتراف صریح متهم، قرار مجرمیت وی به اتهام قتل عمد از سوی دادسرای جنایی تهران صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. جلسه محاکمه صبح امروز به ریاست قاضی حسن تردست برگزار شد و نماینده دادستان در ابتدای جلسه با محرز دانستن اتهام انتسابی به متهم، خواستار مجازات وی شد. اولیای‌دم نیز خواسته خود را قصاص متهم عنوان کردند.
در ادامه جلسه، متهم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهام را قبول دارد گفت: مدت کوتاهی از ازدواج من و همسرم گذشته بود ولی در این مدت اختلافات زیادی بین ما به وجود آمد. چند روزی بود که همسرم با من قهر کرده و به خانه پدرش رفته بود. روز حادثه مقابل خانه پدر همسرم رفتم و با حالتی عصبانی شروع به شکستن شیشه‌های خودروی وی کردم. بعد از شکستن شیشه‌ها، پدر همسرم از خانه بیرون آمد تا جلوی مرا در تخریب بیشتر خودرویش بگیرد که من با چاقویی که از داخل خودروی خود برداشته بودم، او را زدم و فرار کردم.
در پایان جلسه، بعد از اظهارات متهم در بیان آخرین دفاع، قاضی تردست و مستشاران دادگاه وارد شور شدند و متهم را به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم کردند. 
17282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =