محمد رضا کامیار

از نظر قانونی دولت حق دارد هر پیشنهادی را برای بهبود اداره کشور ارائه کند و آیین​نامه داخلی مجلس نیز از این مساله مستثنا نیست. این پیشنهادات می​تواند در قالب لایحه تقدیم شود. در صورتیکه لایحه​ای به مجلس  ارائه شود، مجلس موظف به بررسی لایحه و به رای گذاشتن آن است.

اما آنچه که در قالب پیشنهادات اصلاحی دولت برای آیین​نامه داخلی مجلس مطرح شده است، صرفا جنبه پیشنهاد دارد و در قالب لایحه نیست. این پیشنهادات به معنای دخالت در امور قوا محسوب نمی​شود؛ زیرا وظایف ذاتی این قوه مخدوش نشده و همچنان قانونگذاری به عنوان وظیفه ذاتی قوه مقننه محسوب می​شود و قابل تفویض نیست.

اگر این پیشنهادات را مصداق دخالت بدانیم پس قوه مقننه از صبح تا شب در کار دولت دخالت می​کند. بنابراین ارائه این پیشنهادات به مجلس هرگز مصداق دخالت نیست و نباید برخی نمایندگان اینطور برآشفته می​شدند.

در حال حاضر دولت از باب توصیه وارد شده و قصد ندارد لایحه​ای به مجلس تقدیم کند. بنابراین به نظر می​رسد که این مساله بیشتر جنبه ارشادی دارد و می​توان از این منظر این پیشنهادات را مورد بررسی قرار داد.

برخی بر این باورند که دولت فقط می​تواند در حوزه کاری خود لایحه بدهد. به یاد دارم که سال​ها پیش وقتی دولت لایحه​ای را در مورد جرم سیاسی ارائه کرد قوه قضاییه موضع گیری نمود و در نهایت شورای نگهبان به نفع قوه قضاییه رای داد اما در این مورد هنوز تفسیری وجود ندارد. بنابراین دولت می​تواند پیشنهادات خود را مطرح کند که البته برای مجلس الزامی ایجاد نمی​کند و مجلس موظف به اجرای آن نیست. این رویه در دولت آقای احمدی​نژاد متروک شد و دولت در حوزه قضایی نیز لایحه​ای به مجلس داد.

به نظر می رسد که شورای نگهبان باید این مساله را تفسیر کند تا مشخص شود که دولت می​تواند در مورد آیین​نامه داخلی مجلس لایحه بدهد یا اینکه نمی​تواند؟ اما نباید به گونه​ای برخورد کرد که دست دولت بسته شود و نتواند نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کند. همچنانکه این پیشنهادات از منظر امر به معروف و نهی از منکر هم قابل بررسی است.

*وکیل دادگستری و عضو جمعیت اسلامی وکلا

/29214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CH ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    اگر وضعيت با اين منوال پيسش برود بايد قبول كنيم دولت همه چيز مي تواند بكند چون اكثرنمايندگان ما وكيل الدوله شدند.واقعا آبرو مجلس درخطر است .واز طرفي با اين وضعيت چه اصلاح طلب واقعي وچه اصوالگراي واقعي صلاح نيست كانديدا شوند.چون دولت خودش هم قانون تصويب مي كند وهم اجرا .نگراه نباشيد