به رغم خسارات هنگفتی که ژاپن در سونامی متحمل شده بود، اما مقاومت ژاپنی ها در برابر تبعات بحران به مراتب بهتر از پیش بینی ها بود.

آخرین گزارشات از سوی دولت ژاپن حاکی از آنست که ژاپن به دلیل خسارات هنگفت سونامی و زلزله که در ماه مارس در بخش های شرقی کشور اتفاق افتاد، در نیمۀ دوم 2011 همچنان درگیر بحران اقتصادی است اما در مقابل تبعات منفی فاجعۀ مذکور مقاومت خوبی را از خود به نمایش گذاشت به طوری که با سرگیری مجدد فعالیت کارخانه ها از اوایل تابستان و همچنین هزینه های اختصاصی دولت برای بازسازی، این کشور شاهد اندکی بهبود در سروسامان دادن به اوضاع کشور بود.

تولید خالص داخلی ژاپن در طول این مدت 0.3 % در مقایسه با سه ماه قبل از آن کاهش یافته است. ازسوی دیگر کاهش 4.9% صادرات نیز در طول این مدت از دیگر دلایل افت اقتصادی ژاپن است. کاهش ارزش یوآن را نیز باید به مجموع این عوامل افزود که کاهش صادرات را نیز به دنبال داشت.

سایر بخشهای از جمله صنعت اتومبیل سازی و لوازم الکترونیکی به عنوان اقلام اصلی صادرات ژاپن نیز در طول این مدت به شدت آسیب دیده اند.اما رشد 3% سرمایه گذاری عمومی در این میان خبر امیدوارکننده ای برای ژاپن بود.

لوموند/ 15 اوت 2011
ترجمه: زهرا خدایی

/26331

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =